Søtpotet

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Søtpotet

Innlegg Nienna Fre Nov 02, 2018 16:08

Dette er mitt første forsøk på å dyrke søtpotet :lol: Ikke mye å skryte av. Men jeg har tatt vare på de små søte søtpotetene :) Planen er å plante dem til neste år. Håper de kan venne seg til forholdene i hagen min siden de er født her :fun:
Leste nylig at det på østlandet var kommet søtpotet som var dyrket i Norge, i handelen. Det er jo lovende. Og det burde derfor gå an å få litt størrelse på søtpoteter hvis man setter dem i høybed eller pallekarmer på en lun plass. Og med mye jorddekke. Eller kanskje heller i pallekarm i drivhus?

Det finnes jo både hvite og lilla søtpoteter. De er sikkert ikke mindre krevende med hensyn til varme, enn de orange. Men er det noen som vet om sorter som egner seg bedre for nordisk klima? Og/eller har erfaringer med å dyrke søtpotet? Takknemlig for alle innspill :)
Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Søtpotet

Innlegg blys Fre Nov 02, 2018 16:59

Spennande. Har aldri dyrka søtpotet, så eg har ingen råd å gje.
Kor har du fått tak i utsædet? Er den frå butikk?
Du må fortelje korleis det går neste år.
blys
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Fre Nov 02, 2018 17:52

Ja, den er fra butikk. Meningen var å skjære til basis stiklinger og få flere planter. Men våren ble for travel, og søtpoteten endte med å bli bare delvis gravd ned i hjørnet av en enkel pallekarm. Til neste år skal jeg gå mer inn for saken :) Da skal de små knollene få seg en forkultur i hver sin potte, og senere en dobbel pallekarm med kompost.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Fre Nov 02, 2018 19:38

Så artig! Men det er nok ikke noe for meg, de vil nok ha mye varme. Men i år ville det jo gått fint kanskje :lol:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Fre Nov 02, 2018 19:56

Problemet er kanskje for kort sesong. Selv her hvor sesongen er lang, men ganske kald både vår og høst. Og ofte er sommeren like kald. Derfor tenkte jeg å starte tidlig med forkultur inne. Mulig at det blir pallekarm i drivhuset etterpå.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Fre Nov 02, 2018 21:49

Det høres ut som en god plan. Det blir spennende å se resultatet om et års tid! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg andedammen Lør Nov 03, 2018 12:15

Hei
Jeg fikk omsider satt egenproduserte søtpotet stiklinger i jorda i år. Har laget stiklinger av søtpotet skalker kjøpt i butikk x antall ganger de siste 3-4 årene.
Første gang som et resultat av at min lillesøster hadde kjøpt til en sinnssyk pris (50,-kr stk).
Hvorpå jeg hev meg rundt og lagde som et forsøk i glass i vinduskarmen, det gikk lekende lett, men de var klare til helt feil årstid (januar) så de ble aldri satt.
Jeg hadde deretter flere forsøk riktig timet, som mislyktes?? gjore alt helt likt ? (en skalk med tannpirkere i, satt i et glas vann i vinduskarmen på samme måte som en gjør med avokado stein)
Skjønte ikke helt hvorfor det plutselig ikke gikk, men fant en artikkel på nett, som sa at enkelte søtpotet i butikk er sprøytet for å unngå at de skal sette groer, så en bør kjøpe økologisk og med "øyer" (synlige anløp til groer).
Jeg gjorde så, og sant nok plenty av groer kom, like lett som i første spontan forsøk, første gang var nok en øko søtpotet uten at jeg var det bevist.
Så var det dette med timing av stikling/sesong, og passe på at disse glassene i vinduskarmen ikke tørker ut og/eller veltes, av husets beboere inkludert katta.
jeg hadde fine stiklinger på gang i våres så klarte katta å velte glaset med de med røtter, ut av vinduet.
Hadde poteten stående med 5 skudd fortsatt, så jeg brakk av disse fikk dem i et glass vann for å gro røtter.
De ble ikke klare for setting i jorda, før i månedsskifte juni/juli, alt for sent tenkte jeg.
De var da også så små at de ble satt 3 (26.juni) og 2(4.juli) sammen i bildekk, da jeg var skeptisk til, om noen av de ville overleve.

Glasset med 5 stiklinger

Bilde

De 3 første satt i jorda

Bilde

Hehe, hvor tok jeg feil, skulle bare satt en plante i vært dekk, der det var satt 3 (først satt) var avlingen minst, ikke i antall men i potet størrelse.
Felles for begge bed var, det ble alt for lite plass med den mengden røtter/knoller som kom, røtter/knoller strakk seg også ned under 2 dekk høyder, så neste år blir det 3dekk i høyden.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Høstet sist onsdag, gleder meg til å spise dem, så lett å lage stiklinger at jeg ser ingen grund til å spare noen til neste år.
Skal prøve å dokumentere (ta bilder) av hele prosessen av stikling produksjon neste gang (januar/februar og utover)
andedammen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Nienna Lør Nov 03, 2018 12:57

Veldig interessant og oppmuntrende lesning, andedammen :D Og ikke minst sluttproduktet som ble en fin liten avling med søtpotet i flere farger :star: Heretter skal jeg sette søtpotetskalker til groing og sørge for at de får nok plass etter utplanting. Kan tenke meg at bildekkene suger til seg varme og gjør forholdene ekstra gode for søtpotetene. De vil tydeligvis også ha dyp jord.
Vet ikke om søtpoteten min var økologisk. Trolig ikke. Den brukte veldig lang til på å sette røtter. Måtte kanskje bryte ned noen spirehemmende stoffet først? Neste gang blir det økologiske søtpoteter.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest