Prøver på melon, agurk og paprika. Har allerede startet!

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Prøver på melon, agurk og paprika. Har allerede startet!

Innlegg ags88 Man Feb 04, 2019 19:07

Dette var det jeg fant tidligere: Plantene trenger en viss mengde lys for å kunne drive fotosyntese. De trenger lys i fargespekteret rødt og blått. Plantene trenger begge deler, men blått lys er det rikelig av ute hele året. Plantelys i gartnerier er derfor ganske rødt, siden vinduene slipper inn det blå lyset. I planterom hvor dagslys er mangelvare må man tilføre både rødt og blått lys. 

Men om dette er riktig for mine melon, agurk og paprika planter, har jeg ikke peiling på.
ags88
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg timanna Man Feb 04, 2019 19:46

Ok, det var nytt for meg. Man lærer noe nytt hele tiden! :D
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ags88 Ons Feb 06, 2019 16:44

Men over til noe annet, kan jeg se forskjell på om jeg gir plantene for mye eller for lite varme eller lys?
ags88

Innlegg aimar Ons Feb 06, 2019 18:01

Ved for lite lys, vil plantene strekke seg. Du får lange spinkle skudd. Ved nok lys, får du en mer kompakt plante.

Jeg syns ut fra bildene at lampa di henger litt høyt. Tror den burde ha vært senket lenger ned.

Jeg har en gratis-app på telefonen som heter Lux Meter. Du kan laste ned den og måle lyset med telefonen. Temperauren måler du med en vanlig gradestokk/temp.måler.
Hvis du senker lampa, mål gjerne både før og etter at du senker den, så får du tall på hva forskjellen er. Jeg har rør med hvitt lys. Hvis du vil så kan jeg ta en tilsvarende måling, så kan vi sammenligne. Tror ikke det er så stor forskjell på hvite lysrør og de rød-blå LED-lysene.

Måling av Lux er kanskje litt gammelsdags, og gir ikke helt riktig resultat for de rød-blå lysene, men appen er gratis å laste ned, og gir i alle fall en viss indikasjon av hvilkenlysmengde du har.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg ags88 Ons Feb 06, 2019 19:58

Lasta ned nå lux meter ifra crunchy bytebox, er det den du har? La telefonen på kanten av pottene, fikk 2600 i midten og helt nede i 1500 på ýtterste pottene. Dette er vel for lite? Høyden opp fra kanten av pottene til lyset er ca 90 cm.

Jeg har ett sånn lys til liggende, så kanskje jeg må sette halvparten av under pottene under det, samt nærmere lyset....
ags88

Innlegg aimar Ons Feb 06, 2019 20:25

Høres lite ut. Mulig at du ikke trenger like mange lux med det rød-blå lyset, men uansett er det nok litt lite.
Jeg har målt her, og vi har 5-6.000 lux i midten, og ca. 4.500 lux i pottekanten på de ytterste pottene. Da hadde jeg gardinene trukket for, og alt annet lys i rommet avslått. I praksis får de altså litt mer enn de tallene jeg skrev, i og med at de også får litt dagslys. plantene er små, ganske nysådd, og avstand fra pottekant til lysrør er ca. 28 cm. Plantelyset pleier å stå på i rundt 16 timer i døgnet, slår av om natta.
aimar

Innlegg ags88 Ons Feb 06, 2019 20:32

Skal ta meg en runde på google ikveld eller i morgen, for og finne ut om hvor mye jeg skal ha på rødt og blått lys.
ags88

Innlegg knutinh Fre Feb 08, 2019 10:20

For oss som driver på stue/kjøkken/soverom: det er vanskelig å konkurrere med solen mhp lys, men lett å konkurrere med naturen mhp varme. Dvs Norske oppholdsrom om vinteren er vanligvis mer enn varm nok for planter, men for mørk, selv når vi putter inn plantelys.

Noen hevder at forholdet mellom temperatur og lys er viktig. Dvs appelsin-treet som jeg tar inn for vinteren (som ikke feller bladene) kan ha det bra ved 25C og kraftig sollys (Spania) eller ved 10C og moderat lys (alt går vel litt i stå), men 25C og moderat lys (typisk Norsk stue) er problematisk.

Jeg har lysrør beregnet på planter som avgir lite varme, og jeg presser dem stort sett så nært opp mot planter som det er fysisk mulig.

-k
knutinh

Innlegg ags88 Fre Feb 08, 2019 11:06

Hvilke lysrør er det du har? Hvor kjøper du de?
ags88

Innlegg ags88 Fre Feb 08, 2019 14:45

Her er ett bilder av en litt midlertidig full fart løsning for og få de nærmere lyset.

Bilde

Jeg innser nå hvor lite jeg faktisk "kan" om dette, begynner og miste tro på alt dette. Jeg kjøpte 2 vekstlys av samme sort, på det jeg bruker nå så slukker 1/3 av lyset når jeg tar på det og det andre lyset lyser svakere, kan faktisk se det. Jeg har mest sannsynlig rett og slett lurt meg selv til og kjøpe noe jalla greier.
Det står også at ved 1 meters høyde så skal det dekke 2m3 med lys, da trodde jeg at det var noenlunde samme lys på midten som på sidene, men det er det absolutt ikke.
ags88

Innlegg Nienna Fre Feb 08, 2019 16:14

Behold troen :D Det går mot lysere tider og da vokser også plantene mer. Nå gjelder det bare å berge plantene frem til de kan flyttes ut. Av erfaring vet jeg at plantene henter seg fort inn igjen når de får naturlig lys.

Legger ved et bilde av sitrontreet mitt. I fjor sto det midt i stuen uten tilleggslys. I år står det på innglasset altan uten annet enn naturlig lys og en liten ovn som holder rommet på 5-10 grader.
Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Fre Feb 08, 2019 21:29

Såvidt jeg kan se av bildet, er frøplantene dine altfor lange, trolig pga. for lite lys. Det skal ikke være nødvendig å binde opp plantene så tidlig. Men det kan være håp! Hvis du setter dem i nye potter, kan du plante dem så dypt det går, så nesten bare bladene stikker opp av jorda. Men siden stilkene er så tynne, må du være veldig forsiktig så de ikke knekker. Og så må du sette dem kjøligere, og helst med dagslys i tillegg til «jallalyset»! Lykke til! :mrgreen:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ags88 Lør Feb 09, 2019 14:22

Det jeg gjorde i desperasjon tidligere idag var og ta i bruk det andre lyset også, da kunne jeg sette plantene enda nærmere lyset.
Kanskje jeg byrde roe ned på temperaturen litt, til ca 23 - 24 grader, noen innspill?

Er litt redd for og begynne og potte de om og slik, husk jeg er mann og er mer svart på fingrene enn grønn. For og si det slik....

Jeg kan rett og slett ikke sette de i vinduskarmen sammen med disse vekstlysene, det kommer til å se ut som et bordell utenfra :lol:
ags88

Innlegg aimar Lør Feb 09, 2019 17:11

24 grader C er en grei temperatur når frøene skal spire, men nå som de har spirt, er den ideelle tempen rundt 20 grader. Lys og temperatur bør henge sammen, så hvis du har skikkelig bra lys, kan du heve tempen, men med litt mer skrale lysforhold bør temp holdes nede, selv om de vokser saktere da. Men dette er jo varmekjære planter, så noe mye under 20 grader bør du nok ikke gå. Kan jo være problematisk å holde 19-20 grader hvis dette er et oppholdsrom, men senk gjerne tempen litt på natta da, så sparer du litt strøm også. Husk at plantelysene også avgir litt varme, så det blir fort et par grader varmere ved plantene enn ellers i rommet.

Vet ikke hvordan du vanner, men du bør ha potter med hull i bunnen. Disse bør settes på et brett med kanter som du legger en fiberduk nedi. Bruk det du har, eller kjøp en ferdiglaga løsning på hagesenteret/felleskjøpet.

Jeg sådde tomat, paprika og basilikum for 2-3 uker siden. Tomat og basilikum har spirt bra, men ikke tegn til spiring av paprikaen. Får drøye en uke til, hvis de ikke har spirt da, så må jeg så nye.
aimar

Innlegg ags88 Lør Feb 09, 2019 19:45

Skal prøve og holde en temp på 23-24 ca på dagen, 20 ca på natta, bruker ett eget lite rom på loftet.
Lysene her er led, så de avgir svært lite varme.

Har bare vanlige potter og vanner litt på feelingen.
Skal prøve litt sånn i år, får gjøre det litt mere seriøst neste år, når jeg forhåpentligvis har lært noen feil.
ags88

Innlegg ags88 Søn Feb 10, 2019 18:28

Når jeg tenker meg om, så har jeg jo faktisk ett lite lekehus/dukkehus eller hva jeg skal kalle det, som hadde blitt ett fint lite drivhus etter litt ombygging. Satser på at jeg kan ha det klart til neste år, har litt annen og gjøre på huset i vår/sommer.
ags88

ForrigeNeste

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester