Prøver på melon, agurk og paprika. Har allerede startet!

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Prøver på melon, agurk og paprika. Har allerede startet!

Innlegg ags88 Tir Feb 12, 2019 12:31

Kan nå se på plantene at de har rettet seg litt opp, stilkene ser litt mer robuste ut, så det et kanskje håp med de midlene jeg har og hjelpe meg med. Det hjalp nok og få de nærmere lyset samt roe ned varmen litt, prøver så godt det lar seg gjøre og ha ca 23-24 grader på dagen og 20 på natta.

Det er de 3 paprika plantene som står under eget lys jeg kanskje tviler mest på, litt tynne stilker og 4 store blader på toppen.

Legger ved ett bilde av agurk og melon.

Bilde
ags88
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg ags88 Tir Feb 26, 2019 14:55

Det gikk ikke så bra dette, vekstlyset streiket. Så jeg ga opp ett par dager før jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle gi opp likevell... Nye vekstlys er straks her. Noen av plantene tok jeg idag og røska opp, planta nye frø istedet. Mens noen lar jeg få en sjangs, de står nå i vinduskarmen med noen andre vekstlys.

Men har sånn plastpotter med hull i bunnen, hvordan gjør jeg dette med vanning nå? Vanne til det renner ut, og hva etter det? Skal jeg vente til det tørker endel på øverste jordlag før jeg vanner til det renner ut i bunn igjen, eller hva? Der det er frø eller små planter så må jeg vel vanne litt og ofte i overflata.

Legger ved ett bilde fra vinduskarmen mot øst. Ser litt tilsomt, fra utsiden :lol:

Bilde

Bilde
ags88

Innlegg ags88 Tir Feb 26, 2019 15:08

De 4 som står sammen på bilde er: På 1 rekke, Akurk som ble plantet her. Paprika som ble flyttet ned hit etterhvert. Bak disse er paprika og agurk som er planter her nede.

Så er det 1 enslig melonplante som står i lakris is eska...

Så er det agurk og melon som står i potter ved siden av hverandre, det var de som så best ut som ble flyttet ned, noen blader er halvveis vistne, men det ser ut som om det er nye blader på vei.

Har itillegg idag sådd 1 agurk og 2 melon.
ags88

Innlegg timanna Ons Feb 27, 2019 13:39

Du må ikke vanne pottene ovenfra! Spesielt nysådde frø og småplanter, skal vannes nedenfra. Sett pottene i en bakke eller noe, som du har til noen av pottene. Så vanner du i den. Men sådden og småplantene skal ikke være søkkvåte! Bare passe fuktige. Blir det for vått, kan frø og røtter råtne. Og altså: Ikke vanne fra overflaten, og ikke la overflaten tørke ut, men bare være litt fuktig.
Det er greit med plast over nysådde frø, for at de ikke skal tørke ut i overflaten. Men så fort de har spirt, må du ta av plasten. Og så bør de settes litt kjøligere, så de ikke blir lange og slengete. Ca. 15 grader pleier å være greit, men plantene må ha lys. Det er vel etterhvert godt med lys i sørvendte vinduer.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ags88 Ons Feb 27, 2019 23:17

Takk for svar. Jeg tømmer liksom ikke vann rett på spirene/plantene. Skal det alltid stå vann som jorda kan suge opp?

Men skal de stå så kaldt etter spiring? Leser litt rundt om på nett at det optimale er 18-20 grader på natt og 20-25 grader på dag. Fant en oversikt tidligere hvor omtrent alle vekster var nevnt, angående temperaturer men finner selvfølgelig ikke igjen den.

Vinduet de står er mot sørøst, så det blir som fra morgen og ett stykke utover.
ags88

Innlegg calypso Ons Feb 27, 2019 23:41

Senking av temperaturen etter spiring er bare noe man gjør for å bremse veksten om man har sådd for tidlig. Eller for å kompensere litt for dårlig lys.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Tor Feb 28, 2019 13:00

Takk for innspill, calypso! Det visste jeg faktisk ikke, men her lærer man. Så hvis du er sikker på at du har nok lys, kan plantene godt stå så varmt som de gjør hos deg.
Det skal IKKE alltid stå vann i skåla. Da blir det søkkvått. Jeg pleier å sette såpottene i vann til de har trukket til seg så mye at overflaten er fuktig. Så heller jeg av resten av vannet! Nå gjelder det å holde jorda fuktig, men ikke mer. Derfor pleier jeg å ha plast over, men ikke helt tett, det må litt luft til også. Jeg har en plastbakke med lokk, som er veldig praktisk. Og hvis jeg ser at det begynner å bli tørt i overflaten, bruker jeg en sprayflaske med vann, og fukter bare lett. Når det spirer, skal plasten av, og du må passe på at jorda ikke tørker opp. Nå skal du vanne nedenfra når det trengs. Og hell av vann som er igjen når pottene har trukket til seg det de trenger. Håper det går bra!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ags88 Søn Mar 03, 2019 21:14

Gjør nå som nevnt ovenfor, lar pottene stå i vann til det var fuktig på toppen, tok kanskje 1 time eller noe sånt og det ser ut for og fungere bra.
De nye vekstlysene er på plass, så nå står det noen frø i potter som venter på spiring, så blir det spennende og se hvordan det blir denne gangen.
ags88

Innlegg ags88 Tir Mar 05, 2019 19:35

Bladene på melon og agurk men ikke paprika, blir sprøe og antydning til at d vistner, syns jeg så en plass at da var det for tørt, men det er litt rart syns jeg, jorda er fuktig.

Hva med gjødsel, finnes det noen oversikt hvor det står hvilken type og hvor mye per liter jord feks? Har hakket sund kunstgjødsel og pellets av hønseskit, som jeg tar en liten klype på omtrent 1 gang per 1 til 2 uker.

Syns det var litt mye plynder og heft i år. Nå skal det sies at det kun er andre året jeg prøver noe sånn eksotisk vekster. Ifjord tok jeg 3 frø ifra en halveis inntørka små muggen paprika i kjøleskapet, resultatet ble frukt på 2 av 3. Den ene tørka til døde mens jeg vart borte. Det var helt ekstremt som de plantene måtte gjennomgå, når jeg var på hyttetur på ett par dager så fylte jeg pottene _helt_ opp med vann og når jeg kom hjem så var de knusktørre og bladene hang rett ned, fylte bare opp potta igjen så ordna alt seg. Og helt sikkert overgjødsling og undergjødsling, de planene var veldig gla i gjødsel. Dette måtte de gjennom flere ganger...
ags88

Innlegg aimar Tir Mar 05, 2019 20:54

Kan være vanskelig å få riktig konsentrasjon hvis du bruker hønsegjødsel og fullgjødsel "på fealingen", det kan fort bli for sterkt.
Vil heller anbefale å bruke flytende gjødsel og bruke målebeger og følge doseringen som står på flaska. Enkelt og lite plunder.
Ikke gjødsle hvis planten er helt tørr, da bruker du bare reint vann, og gjødselvanner ved neste vanning.

Jeg vet at du er fersking, men hvis du er litt over gjennomsnittlig interessert så er det en bok som heter GJØDSEL - om hagens næringsliv. Den er på Mammutsalget som startet i dag, så den får du nå til litt under halv pris nå.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg ags88 Tir Mar 05, 2019 21:26

Jeg skal inn til sivilisasjonen på torsdag, og da skal jeg se etter flytende gjødsel, må vel klare og finne noe på plantasjen eller felleskjøpet.

Den boka, er den lett og finne fram i etc? Jeg klarer ikke tung faglitteratur og om jeg må lete og lete for og finne noe.
ags88

Innlegg aimar Tir Mar 05, 2019 22:48

Både Plantasjen og Felleskjøpet har flytende gjødsel du kan bruke f.eks. Substral

Boka om gjødsel er bra skrevet, men er nok litt tung, ja. Den er på 250 sider og handler mest om økologisk gjødsling til hage og kjøkkenhage. Den er nok mest for de som har holdt på med hage i noen år.
aimar

Innlegg ags88 Ons Mar 06, 2019 8:36

Bare det er en grei oversikt slik at jeg kan finne fram uten og bla 30 sider hver gang :D

At det står litt om grønnsaker har ikke noe og si, har det også.
Blir sesong nr 3. Sesong 1 hadde jeg 1 pallekarm med gulrot, sesong 2 alså 2018 hadde jeg 1 pallerkarm med gulrot og 1 med poteter og purreløk på deling. I år blir det gulrot, hodekål, purreløk, rødløk og poteter. Har også 2 pallekarmer med jordbær :)
ags88

Innlegg timanna Ons Mar 06, 2019 12:15

Jeg gjødsler ikke plantene før de er priklet, dvs. satt enkeltvis i litt større potter. Og de første fjorten dagene i vanlig plantejord, skal de ikke ha noe, siden det er litt gjødsel i jorda.
Hvis du vil gjødsle småplanter, så gi dem bare halv dose flytende gjødsel. Substral har de fleste matbutikker.
Paprika er noen tøffinger! Men de overlever ikke absolutt alt ... Det er lettere for både deg og plantene hvis du setter pottene i et kar med vann når du ikke får vannet på noen dager. Forsåvidt ellers også, jeg vanner alle mine planter nedenfra.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ags88 Ons Mar 06, 2019 21:36

Ingen av plantene står sammen, sådde 1 og 1 frø, så ingen pirking nødvendig. Men burde jeg spraye plantene med vann, evt hvor ofte?

Har allerede kjøpt inn krukker som skal brukes inne og de rommer 3 liter jord, det er en god oppgradering ifolhold til paprika plantene som hadde max 1 liter jord ifjord.

Så må jeg jo i år da finne på noe annen måte og vanne på når jeg er borte ja.

Så bestilte jeg idag den Gjødsel boka, og 3 andre bøker. Så får jeg håpe jeg klare få ut noe informasjon som jeg forstår av dem.
ags88

Innlegg timanna Tor Mar 07, 2019 12:18

Det er ikke nødvendig å dusje plantene med vann, hvis det ikke er veldig tørr luft hos deg da.
Treliters potter er i minste laget, men det går nok hvis plantene får nok vann og gjødsel.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester