Erfaringer med tomater på friland?

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Erfaringer med tomater på friland?

Innlegg Nienna Tor Mar 14, 2019 15:28

I år vil jeg prøve med tomater på friland. I fjor fikk jeg en god avling av ampeltomater i pallekarm. Det var en plante som ble til overs, og som fikk prøve seg ute. Men suksessen må nok tilskrives varmerekordsommeren 2018 :)

Hvis noen har erfaringer de vil dele, både når det gjelder sorter og resultater, setter jeg pris på innspill.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Erfaringer med tomater på friland?

Innlegg blys Tor Mar 14, 2019 23:49

Eg har dårlege erfaringar med tomater på friland dei somrane som har hatt dårleg ver.
Eg sår alltid for mange tomatplanter og dei som ikkje får plass i drivhuset set eg på friland. Det går bra så lenge sommaren er varm. I fjor var eit spesielt godt år, då voks til og med tomatplantene eg hadde kasta på komposten :shock:
Hvis du vil prøve på friland bør du prøve sortar som er egna til frilandsdyrking. Har høyrt at ‘Outdoor girl’ skal vere designa for å vekse på friland, men har ikkje prøvd den sjølv.
Et anna moment er at utetomater ofte vert angrepen av tørråte, spesielt dersom du også dyrkar poteter. Det finns resistente sortar, Crimson Crush er ein av desse. Om smaken er god veit eg ikkje.
Lukke til og fortel oss gjerne om korleis det går.
blys
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Fre Mar 15, 2019 9:01

Takk for svar :) Ja, jeg prøver. Det er jo halve moroa med å være pasjonert hagedyrker :) Leste på bloggen til Sara Backmo at sorten Black russian var egnet utendørs hos henne. Mens Elisabeth i sin tomatblogg skriver at den bør dyrkes i drivhus. Det er nok så mange slags forhold som spiller inn. Men den viktigste faktoren, sol og varme, vet jeg at vi på vestlandet bare blir begunstiget med unntaksvis.

Tenkte å så frøene nå, og venne dem til utelivet så snart det er mulig. Har noen litt gamle frø liggende som jeg kan teste ut. Så skal jeg komme med oppdateringer etter hvert :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Villrose Fre Mar 15, 2019 13:30

Jeg satser på sorter som skal ha spesielt kort utviklingstid til friland. 'Bonny Best' og 'Manitoba' har jeg god erfaring med. Også plommetomaten 'Koritschnevaja Sliva' har gitt bra avling utendørs. Cherry-tomater som 'Chocolate Cherry', 'Polar Baby', 'Black Opal', 'Sungella' og 'Hundreds & Thousands' gjør det bra ute. Nå skal det sies at alle de nevnte (untatt H & T som bor i ampel) er bundet opp på en solrik vestvegg.

Busktomater passer også fint ute, om man har en varm, lun plass. 'Venus' , en dvergbusk har stor avling. Samme har en jeg tror er 'Ansofs gule'.

Synes absolutt det er verd å dyrke tomater utendørs om man har et egnet sted.
Vi har 15 planter i drivhus og 15 ute, og er vanligvis selvforsynt med tomater fra juli til desember :)
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Nienna Fre Mar 15, 2019 18:20

Takk for mange spennende forslag til utetomater, Villrose :D . Skal være på utkikk etter dem. Det var faktisk Hundred & Thousands som gjorde det bra ute i fjor. Så den skal jeg ha i år også. Pluss at jeg nå har sådd Black russian, Flamme, Blondkopf og Dubrova. Men det var gamle frø. Bedre å så dem enn å kaste dem :)

Har en lun plass ute. Og så er det vel også mulig å rigge til litt ekstra beskyttelse med fiberduk.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Vigdis Søn Mar 17, 2019 21:41

Interessant at Hundreds & Thousands også gjør det godt ute. Maria i Det grønne skafferi anbefaler den i siste bloggpost som ampelplante i vindu. Ja, nå har du fått mange gode forslag, Nienna, og da burde ikke jeg ødelegge det med mine dårlige erfaringer her fra Romerike. Her måtte jeg pakke dem inn med plast selv om jeg hadde russiske sorter. En navnløs cherrytomat er den som klarte seg best ute her hos meg. I fjor hadde jeg cherrytomater inne, og i år satser jeg i Vinterhaven. :)
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Man Mar 18, 2019 10:24

Dårlige erfaringer ødelegger ingenting, Vigdis :) Alle erfaringer er nyttige. Hundred & Thousand har jeg prøvd i ampel. Men den er enormt voksevillig, og i fjor koloniserte en eneste plante en hel pallekarm :shock: Og den gav helt enormt med små deilige tomater.

Sara Backmo skriver på bloggen sin at tomater til friland ikke skal såes for tidlig, og og vennes til lavere temperaturer tidlig. Og det var akkurat det som skjedde med suksesstomaten min i fjor. Den var en etternøler som spirte mye senere enn de andre. Og den var ikke stor da jeg puttet den ned i en pallekarm. Der hentet den seg fort inn igjen, og tok raskt igjen sine "søsken" i drivhuset :)
I år vil jeg prøve det samme med flere tomatsorter. Kanskje blir det vellykket også uten fjorårets hetesommer.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester