Hva kan jeg så i mai?

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva kan jeg så i mai?

Innlegg Snuskelusken Tor Mai 16, 2019 9:30

Bor i Trondheim, har anskaffet meg noen pallekarmer og tenkte å dyrke litt grønnsaker og urter. Men hva kan jeg så nå ute i mai? Er det for sent med potet for eksempel? Løk? Hva annet kan jeg finne på som kan påstartes nå og kanskje gi en liten avling i år?
Snuskelusken
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Hva kan jeg så i mai?

Innlegg timanna Tor Mai 16, 2019 10:50

Det er for sent å så løk nå, men kjøper du setteløk går det fint. Poteter er det litt tidlig for, synes jeg. Jeg setter ikke poteter før 10. juni. Ikke planter jeg ut noe heller, før tidlig i juni. Det kan jo være at det går å sette ut tidligere hos deg, men det er jeg usikker på.
Så jeg tror du trygt kan vente litt, og så alt du har lyst på. Gulrøtter, reddiker, neper, urter ... :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tor Mai 16, 2019 11:47

Så lenge det ikke er frost i vente kan du sette poteter. Og siden det er 17.mai i morgen kan vi vel regne med at frosten er over for denne gang. Salat er også enkelt å dyrke. Og rødbeter. Grønnkål er også grei, og knutekål er ferdige til høsting ca etter 2 mnd. Det er bare å sette i gang :) Squash og bønner er fint å dyrke i pallekarm hvor jorden blir varmere enn i bakken.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Tor Mai 16, 2019 14:55

Det er nok ikke alle steder det er slutt på frost til 17. mai, dessverre. Her har vi ofte hatt fine dager i mai, og det er fristende å sette poteter og plante ut. Men vi har nesten alltid hatt noen frostnetter først i juni (ikke i fjor da 8) ), til og med stemor som jeg hadde tatt sjansen på å plante ut til den 17., har frosten tatt. Og det skal litt til!
Nå vet jeg ikke hvordan det er i Trondheim, men jeg ville ikke tatt noen sjanser. Hvis ikke noen trøndere her har andre erfaringer?
Så kan man vel muligens, men hvis de spede spirene får frost, er det jo ikke noe stas.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester