Spesielle plommer

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Spesielle plommer

Innlegg krokupan Fre Aug 30, 2019 19:40

Bilde
For nokre år tilbake kjøpte eg dei største og beste plommene eg har smakt. Dei kom frå Vojvodina-slettene på Balkan, og med den vanen/uvanen eg har så måtte steinane plantast. Trea kom opp med ei litt framand form på blada, og i år kom der også tre plommer med ein diameter på knapt 3 cm. Frukta var "mjølete" i kjøttet, heller smaklaus, men fargen er ok. Trea skal no brukast til treningsobjekt for å lære meg å pode.
krokupan
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Spesielle plommer

Innlegg orm Søn Sep 01, 2019 17:28

Spennende, men plommene var kanskje podet slik at du ikke har fått samme sort som du spiste. Da blir det litt sjansespill som med sådde eplefrø.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg roots_feeding Man Sep 02, 2019 23:37

Epler er hetrozygote og formerer seg på en helt annen måte enn steinfrukt. Hos eplene blir alle frøene i kjernen så og si til forskjellige trær... Som en slags genetisk teppebombing hvor naturen lar noen av egenskapene til noen av frøene overleve...

Plommer er homozygote og beholder egenskapene til foreldrene... Det som problematiserer det er at selv om de fleste steinfrukt er selvbestøvende så holdes ofte pollensorter i kommersielle plantasjer, slik at avlingene blir holdt oppe...

Da kan jo avkommet, altså frøet i den steinen du tok med deg hjem, være bestøvet av en sort som blandet med den gode du spiste, smake lite....

Så har alder, solforhold, jordsmonn, vanning osv noe med smaken å gjøre...

Kult at du prøvde, men vær forsiktig med selvdyrket Prunus domestica, den kan være mottakelig for PPV.
roots_feeding

Innlegg orm Ons Sep 04, 2019 15:07

Da lærte jeg noe nytt, men klart man vet aldri hva som kan ha kommet gjennom luften.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester