Salat inne?

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Salat inne?

Innlegg orm Tir Feb 04, 2020 11:48

Har ikke hatt hell m. tidligere salatsåing inne, men etter å ha stått til spiring i kaldt vindu har jeg spirer. Er nok for lite lys der de står, så hvor kan de fortsette å vokse nå tro? Det blir kanskje for varmt sammen m. blodbegrene. Dobbelt lysrør ca. 20 cm over spirene i varmt rom. Må foreløpig ha det så nært p.g.a. blodbegerne som forhåpentligvis skal på Hagemessa. Har et mindre lysrør i hylle i bod der det er 8-10 grader og og i drivhuset er det omtrent samme temperatur men lengre opp til lysrørene. Disse er ikke regulerbare. Hadde vært moro å få til salat på vinteren.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Salat inne?

Innlegg Nienna Tir Feb 04, 2020 17:59

Salat vokser greit i lave temperaturer. Jeg ville satset på drivhuset selv uten tilleggslys. I drivhuset mitt har jeg litt forskjellig "salatgrønt". Alt vokser sakte uten ekstra lys og varme, men godt smaker det likvel :)
Bilde

Bilde

Bilde
Her er litt forskjellig. Purre, mangold, grønnkål, gulrot, spinat, selleri og rødbeteblad. Noe plantet jeg inn på seinhøsten, og noe sådde jeg. Mangold plantet jeg inn for driving av røtter, men jeg tror at jeg like gjerne kunne høstsådd et parti til å høste av utover vinteren. De tåler noen kuldegrader. Hjertesalat er nå oppspist, men jeg skal snart så ny. Veldig kjekt med "salatbar" på røtter:)

På det siste bilder er det spinat, litt hjertesalat og sellerispinat. De ble sådd i desember.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Tir Feb 04, 2020 21:44

Så flott med så mykje grønt om vinteren, Nienna :star: :star: :star: . Du har jammen ein mild vinter.
Sjølv har eg drivhus med temperaturar på minus no, men salat er på god vekst innomhus.
For å få grønt til maten om vinteren, så er mikrogrønt og erteskudd eit alternativ dersom ein ikkje har ekstralys.
Mikrogrønt vert hausteklart på no time.
blys
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Lør Feb 08, 2020 18:02

Takk for svar!
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Tir Feb 25, 2020 17:53

Har priklet salaten. Den ser ganske lealaus ut i hver sin potte nå.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akr Tor Feb 27, 2020 14:02

Dette ser virkelig flott ut!
akr

Innlegg tevi Søn Mar 29, 2020 15:46

Får man kjøpt frø av Crispysalat kald også Vesfoldsalat noen plass.
Har søkt etter men finner ikke noen som selger frø, er det noen som har kjennskap til det.
tevi
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester