Resultater for 2020

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Resultater for 2020

Innlegg Runegutt Man Aug 17, 2020 12:38

ERFARINGER

1) Potedes: Vokser og trives nesten overalt. Troll gir større knoller, og mere enn Gullauge.
2) Kalrabi: Utgår for neste år. Er forplaget med ymse innsekt, snegler osv. så det blir liten og dårlig avling
3) Målselvnepe: Denne forblir her. Høy avling, og vokser av seg kålmøllangrep
4) Grønnkål og svartkål: Gir veldig mye og tåler alt
5) Gulrot: Fargemix reduseres. Tradisjonelle orange vokser bedre og smaker bedre.
6) Mangold: Gror som ugras
7) Pak Choi, bra
8) Reddik vokser greit
9) Jordbær: Zwphyr er tidligst og smaker best. Corona gir bær når Zephyr er ferdig, men smaker ikke så godt, og bærene er mindre.
10) Morelltre: Setter masse bøomster, men det blir null avling. Maur?
11) Canadiske epletrær. Fikk disse for noen år siden, og de vokser, men null blomster
12) Årets epletre: Eplefamilie. Blomstret fint, men ga ikke avling. Får se hva neste år vil bringe :big:
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Resultater for 2020

Innlegg Nienna Man Aug 17, 2020 21:14

Til neste år blir det ikke bondebønner. De er lette å dyrke, og smaker godt, men gir lite mat. Dessuten tar det tid å åpne alle belgene og plukke ut bønnene. De store hvite bønnene som er å få kjøpt er nesten like gode :)

I pakken med regnbuegulrøtter var det ikke en eneste lilla gulrot, kun hvite og gule. Heretter blir det helt ordinære vintergulrøtter.

Pak choi går umiddlbart i blomst. Skal prøve den som vintergrønt i drivhuset.

Kjempeløk fikk vanlig størrelse alla dem vi kjøper på butikk, gul og rød løk ble på størrelse med bordtennisballer. Men gode. Jeg høster dem før bladene visner ned, og bruker bladene også. Purre og vårløk ble også bra.

Fikk fine broccoli. Hold nr. 2 er i god gang. Fordelen med å dyrke kålplanter utover høsten er at kålsommerfugler og møll har tatt kvelden. Beter i alle varianter er velsignet fri for skadedyr. Rosenkål er i god vekst. Kålrot så som så. Jeg må nok bli flinkere til å gjødsle :)

Stangselleri er alltid vellykket :D Men sellerirot er det verre med. Knollene vil liksom ikke bli særlig store. Mulig jeg kutter dem ut til neste år.

Squash gir masse mat :) Verre med gresskarene. De fikk det for kaldt i mai og juli. Akkurat nå vokser de så det knaker, men de rekker nok ikke kappløpet med tiden. Til neste år må jeg satse på å dyrke gresskar i drivhuset.

Sesongen er ikke over ennå. Jeg har savoykål, blomkål, romanesco og broccoli som jeg håper å kunne høste av frem mot jul. Grønnkål, purpurkål og svartkål er vintergrønnsaker for meg. De har jeg nettopp sådd for å ha i drivhuset gjennom vinteren. Da har jeg også fine og herdete planter til utplanting tidlig vår.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Tir Aug 18, 2020 0:28

Jeg er ingen grønnsakdyrker, men plantet ut sellerirot hos far for mange år siden. Han hadde gjødslet dem med husdyrmøkk og de ble enorme. Bare et tips til deg Nienna. Langt fra samme sone da. Selv kan jeg antagelig høste salatfrø. Skal ikke skryte av de blomstene da. Salaten er nå så bitter at ikke en gang bikkja vil ha den, men jeg ville se blomstene. Har ellers gulrotblomster og muligens var det en løk jeg putta ned i jorda som også blomstrer.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Tir Aug 18, 2020 3:20

Her har jeg akkurat prøvd årets målselvnepe, den var god! Ganske store er de blitt, så de blir nok høstet etterhvert. De smaker som en blanding av nepe og kålrabi. Jeg spiste den rå, men kanskje kan den lages til som kålrabistappe? Det er noe av det beste jeg vet :)
Grønnkålen står fint, og skal få stå en måned til eller så, da blir den høstet og puttet i fryseren.
Poteter har jeg også, men det er nok litt tidlig for dem tenker jeg. De har nok hatt det litt for tørt i perioder, håoer de ikke straffer meg for dårlig vanning :?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tir Aug 18, 2020 9:11

orm skrev:Jeg er ingen grønnsakdyrker, men plantet ut sellerirot hos far for mange år siden. Han hadde gjødslet dem med husdyrmøkk og de ble enorme. Bare et tips til deg Nienna. Langt fra samme sone da. Selv kan jeg antagelig høste salatfrø. Skal ikke skryte av de blomstene da. Salaten er nå så bitter at ikke en gang bikkja vil ha den, men jeg ville se blomstene. Har ellers gulrotblomster og muligens var det en løk jeg putta ned i jorda som også blomstrer.

Takk for godt råd, Orm :) Det bekrefter at sellerirot er særdeles næringskrevende, og at jeg fortsatt ikke gjødsler dem nok. Egenproduserte salatfrø har jeg god erfaring med. Også frø fra løk og purre. Årets lollo rossa er fra egne frø. Det er alltid et problem at salat begynner å strekke seg og blir beisk. Men ved å legge bladene i en stor bolle med iskaldt vann, forsvinner den beiske smaken :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Tir Aug 18, 2020 19:25

timanna skrev:Her har jeg akkurat prøvd årets målselvnepe, den var god! Ganske store er de blitt, så de blir nok høstet etterhvert. De smaker som en blanding av nepe og kålrabi. Jeg spiste den rå, men kanskje kan den lages til som kålrabistappe? Det er noe av det beste jeg vet :)
Grønnkålen står fint, og skal få stå en måned til eller så, da blir den høstet og puttet i fryseren.
Poteter har jeg også, men det er nok litt tidlig for dem tenker jeg. De har nok hatt det litt for tørt i perioder, håoer de ikke straffer meg for dårlig vanning :?

Prøv å steke målselvnepene :) Skiv dem opp og vips i panna.
Og ja, du kan lage stappe av dem. Blir mild og god
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Ons Aug 19, 2020 11:11

Tips tll meg også da, Nienna. Spørs hvor mye frøsanking det blir, men litt artig å se blomstene. Her er så stappet at det er ikke mye plass. Har stadig planer om å røske vekk en del. Tar noe hver høst, men så gror det opp igjen. Har jo nesten skoger av geranium, oregano og akeleier, men så kommer insektene. De kom her også til slutt. Ser at biene liker noen geranium og oregano veldig godt. Blomstringen begynner å avta her nå, så jeg har i alle fall begynt å klippe ned. Skulle ta ned noen aconitum i går, men der var de også på de blomstene som var igjen. Har ett nytt bed i år der jeg startet å plante jordbær på kantene i fjor. De produserer utløpere i fleng til resten. Solbær er plukket. Små bær. Mye rips står igjen. To busker er for mye for meg. Noe stikkelsbær har ene datteren plukket. Svartsurbæra holder på å modne. Bjørnebæra er grønn. De bittesmå druene er også nesten modne. De andre kan man bare håpe på. I fjor tok fuglene det meste så jeg har spekulert på å skaffe meg en slik kunstig rovfugl som naboen har over trampolina, men det er kanskje snart for sent. Har noen epler i år og noen få pærer. Har to plommetrær. Det nyeste hadde ingen frukt i fjor. Ikke i år heller. Det gamle, som har vært årvisst, har bare en gren m. noen få plommer. Mulig det kan komme av insektangrep i fjor. Det var svarte grenspisser som tørket ut på både plommetrær og det ene epletreet. Jeg sprøyter jo ikke da. Vil skåne insektene som jeg vet er i sterk nedgang. Hva gjør vi om de forsvinner helt? Dør ut, har jeg skjønt.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg blys Ons Aug 19, 2020 12:26

Eg kan ikkje skryte på meg nokon god hagesesong i år.
Mars var varm og april var kald og det gjekk ut over bær og fruktblomstring. Det var ikkje ei humle eller bie å sjå.
Så lite epler, moreller, bringebær, ingen rips og litt solbær. God avling på hageblåbær faktisk
Når det gjeld grønsaker så låg alt vel til retter med gode planter for utplanting og i juni såg det ut som om eg skulle få den beste sesongen på lenge, trass i kald vår. I Juli vart eg sjuk og sidan då har hagen levd sitt eige liv, nesten uberørt av menneskehender.
Tomatene, chili, physalis og paprika i drivhuset har greid seg med automatisk vatning med solceller, dog med lite stell og gjødsling. I tillegg har tomatene ute klart seg utruleg bra. Utetomater er det lenge sidan eg har hatt.
Flott hausting av kål, blomkål og broccoli så lenge det varte i juni, men alle sideskot på broccolien har gått i blomst.
Bønner og sukkererter har klart seg bra, men bondebønnene vart ikkje hausta så det får bli frø til neste sesong.
Bra løk og kvitløk, sjølv om kvitløken vart hausta for seint og kanskje derfor ikkje er så lagringsdyktig.
Også bra raudbetar, men knutekålen vart ikkje hausta i tide.
No satsar eg på at haustpotetene blir bra, samt gulrøtene, som står fint enno.
Så er det berre å vende blikket mot neste sesong.

Bilde
blys
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Villrose Ons Aug 19, 2020 19:12

Enig med Nienna om bondebønner. Det blir "mye skrik og lite ull", så de har jeg kuttet ut.

Sukkererter 'Aslaug' og 'Oregon Sugarpod' gir utmerket avling.
Stangbønne 'Blauhilde' produserer svært rikelig, som vanlig.
Stangbønne 'Algarve' og prydbønne er også bra.
Fornøyd med salatsorten 'Little Gem'. Plukksalaten spirte ikke :(
Sådde reddik 'French Breakfast' av 12 år gamle frø, og det ble nær 100% spiring! Fine reddiker også.
Spent på om det blir noe av pastinakken jeg sådde. Er i hvert fall grønt over bakken.
Bra med slangeagurk i drivhuset.
Veldig mye chili av 4 ulike sorter. Styrken er det ikke noe å si på!
Nå er det masse modne tomater i drivhuset og ute. Ca 30 planter og omtrent like mange sorter.

Morellene tok ekorn og trost seg av, som vanlig.
Få epler. Ikke noe epleår.
Stikkelsbæravlingen tørket nesten bort, men mye ville blåbær på naturtomten + hageblåbær.

Skal så asiatiske bladgrønsaker nå (hvis jeg får rotet meg til det).
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg nefertiti Ons Aug 26, 2020 14:41

Jeg har veldig lite av matplanter, for jeg føler at jeg liksom aldri får helt dreisen på det.
:(
I år hadde jeg:
Agurk: 2 planter, kom godt igang, fikk noe spinn på seg, stagnerte og røk rett på komposten.
Svartkål: mange planter, spredd rundt i hagen som dekorasjon. Hadde tenkt å ta inn og ha i frysen, men da jeg kom fra ferie var samtlige planter oppspist av 10 millioner åmer - minst.

Ellers:
3 pæretrær - 1 pære
1 plommetre - 4 plommer
Stikkelsbær og solbær - svigermor "stal" alle bærene
:hair: Jaja ...
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Runegutt Tir Sep 22, 2020 13:28

Potedesopptaket er i gang, og huskonkurransen mellom meg og Miss Litauen ga flg. resultat.
Et stykke plen, ca 5 kvm. ble delt nøye i to. Hun valgte å snu og bearbeide jorda på sin del, jeg la på kompost, papp og mer kompost og satte potetene i hull i pappen.

Hennes halvdel: 15 Kg
Min del: 16 Kg, og muligens mer. Jorda er så våt at jeg ikke vil trå på den, så jeg skal gå over en gang til når den er tørka litt.

:jump: :jump: :jump:
Potetsorten er Troll
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Tir Sep 22, 2020 13:32

Det ble du som vant, ja! Det tenkte jeg nok :) Jeg tar opp i morgen har jeg tenkt, men så mange kilo blir det ikke her!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Tir Sep 22, 2020 17:29

Da er vi f\erdig med opptak av 2/3 av potedesen. 64 Kg så langt.
Nu e det et lite land og en stor sandkasse igjen.

Gullaue med kløver imellom ga kjempepotedes. Nu gjenstår det å se hvordan holdbarheten er.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Runegutt Tor Sep 24, 2020 14:33

Total avling til lagring: 100 kg + settepotet
I tillegg har vi spist en hel del.

:big:
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg aimar Lør Nov 21, 2020 20:42

Da har vi pynta treet med røde julekuler

Bilde
aimar

Innlegg Villrose Lør Nov 21, 2020 23:49

Lekre julekuler :lol:
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Neste

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester