Resultater for 2020

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Resultater for 2020

Innlegg andedammen Tir Jan 05, 2021 13:05

Hei
Nienna skrev:Jeg kan anbefale å tørke jordskokk hvis man får stor avling. Tørket holder de seg i årevis, og de er like gode som ferske.

Takk for tips, da er det fram igjen med sopptørkerne og gi det et forsøk.
Hvor tynt skiver du dem ? samme som til chips ?
andedammen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg andedammen Tir Jan 05, 2021 14:59

Hei
timanna skrev:Et par sånne kunne jeg godt tenke meg, for bildekk har jeg! :lol:
Det ser ut til å være en fin sort også. Fikk de mye gjødsel?

Du skal få jordskokk bare send en postadresse på pm. Jeg tenker at vi venter til april før jeg graver opp og sender. Det har kommet litt snø/frost her, så jeg er lite lysten på å grave opp nå. Jeg kan stupe ut i åkeren med en gang det tiner, om du vil ha dem tidligere, vi har nok hatt mange vårer her, før april, om -21 blir likt de siste 20åra.

Mye gjødsel ? tja, hva skal man si. De har nok fått relativt mye, sett i forhold til "normalen" på mine jordskokk, rett og slett fordi de sto der de sto.
Jeg bruker å dyrke potet i dekk, fordi det letter alt arbeid inkludert høsting. Jeg legger papp eller avis på baken under dekket, legger så settepotet på pappen, så fyller jeg i med kompostjord. Fram til høsting legger jeg på grasklipp eller tang rundt potetriset, i stedet for hypping. Akkurat disse dekkene danner rammen på et hugelbed med asparges, så her har det nok også blitt en del aske og rotugress-gjødselvann, som brukes på aspargesen. Jeg hadde høstet potetene og gjort klar disse dekkene for noe nytt (dyrker aldri potetene i samme jord) så dukket disse skokkene tilfeldigvis opp, og ble satt der, mest av frykt for at de skulle spre seg. Kan være det at det er ingen konkurranse (ugressfritt) i dekkene, som ga så stor avling ? ikke vet jeg.

Her er min egentlige jordskokk åker, et hugelbed avgrenset av vei/fjell så de ikke skal spre seg overalt. Den gir utmerket avling og går for lut og kalt vann.
Bilde

:D
andedammen

Innlegg timanna Tir Jan 05, 2021 15:33

Da har jeg sendt pm! Gleder meg til å få jordskokker igjen. :D
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker