paprika

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: paprika

Innlegg Runegutt Man Feb 01, 2021 2:56

timanna skrev:Det er nok lurt å holde seg til frøekte sorter, for oss som samler frø fra egne planter. Men de svinedyre frøene Gunn har kjøpt, de er vel sikkert F1? Lurer på hvilke superegenskaper de plantene har? :?

Dee er kryssa med en paprika gigante, og skravlekål.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg aimar Man Feb 01, 2021 21:42

F1-hybrider har ofte ekstra gode egenskaper på både vekst, fruktsetting, fruktkvalitet og sykdomsresistens, eller andre egenskaper som frøforedleren har valgt å få fram. F1-generasjonen vil også ha veldig jevne egenskaper, dvs. at alle plantene blir like, eller så godt som like.
Hvis du tar frø av en F1-hybrid, og dyrker disse, så får du da F-2 planter. F2-plantene vil få en mye større variasjon i egenskaper og utseende, og vil normalt ikke få like supre egenskaper som foreldrene, men variasjonen er gjerne stor, så du kan være heldig. Barna til F2-plantene heter da F3 osv.
F1-hybridfrø er vanligvis dyre, det er mye arbeid å produsere de, og produsenten kan ta patent på hybridet, og royalties hvis andre dyrker dem. Dette er ikke det samme som genmanipulering, men er målrettet frøavl. Bonden eller gartneren må da for å få bra avling, kjøpe nytt dyrt frø hvert år, men kvaliteten er ofte så bra at det allikevel lønner seg.
Hvis du heller vil ha muligheten til å ta frø fra egne planter, eller kjøpe litt rimeligere frø, så lønner det seg vanligvis å satse på frøekte sorter framfor å ta frø fra F1-hybrider. Mange hobbygartnere havner på dette valget, men hvis du har hatt problem med å få til en plantesort, så kan det være et alternativ å kjøpe litt dyrt F1-hybridfrø.
Mine paprikafrø er frøekte, og jeg har litt ekstra å gi bort hvis noen trenger. De jeg sådde kommer fint, men vokser ganske seint.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Gunn M. Tir Feb 02, 2021 16:50

timanna skrev:Det er nok lurt å holde seg til frøekte sorter, for oss som samler frø fra egne planter. Men de svinedyre frøene Gunn har kjøpt, de er vel sikkert F1? Lurer på hvilke superegenskaper de plantene har? :?

De gir mye avling under optimale forhold.
Dvs næring i gjødselvannet ved hver vanning, 12-15 ganger på en solrik dag, temperatur på ca 27 grader, og bra lysforhold. Gjerne ekstra CO også.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Tir Feb 02, 2021 17:05

Gunn M. skrev:

De gir mye avling under optimale forhold.
Dvs næring i gjødselvannet ved hver vanning, 12-15 ganger på en solrik dag, temperatur på ca 27 grader, og bra lysforhold. Gjerne ekstra CO også.

Hvordan gir man plantene ekstra CO? Jeg satser på Alma og Alexander i solrike stuevinduer i år. Drivhuset blir for kaldt, bortsett fra når det blir for varmt :) Spinnmidd blir det uansett hvor de er :roll:
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Tir Feb 02, 2021 22:28

Jeg gir også næring i alt vann til paprika og chili. Jeg pleier å bruke Substral eller noe sånt :roll:
Har du noen tips til bedre næring?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gunn M. Ons Feb 17, 2021 22:47

Det er flere måter å gi CO på.
Den som er mest brukt her er at man setter opp en CO-fanger over en varm kilde, noen har mer CO enn andre, og så tappes det på digre tanker, kjøres til byen og settes på litt mer håndterlige flaskebanker, som så leies ut til gartnerier. Jeg har en som er utenfor huset der jeg har lys, det tas inn via slanger, og spres med plastslange med bittesmå hull under planterekkene.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Tor Feb 18, 2021 9:06

Må innrømme at jeg ikke forstår hvordan kullos, karbonmonoksid CO kan være bra for planter eller trygt å bruke?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg andedammen Tor Feb 18, 2021 14:09

hei
Det mangler nok et 2 tall ;) ikke CO men CO2 vil jeg tro.
Å lede CO (kullos) inn er ikke noen god ide
andedammen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Nienna Tor Feb 18, 2021 15:25

Takk for oppklaringen, andedammen :) Jeg har ikke noen kunnskap om ekstra C02 til planter heller, men det er vel kanskje forbeholdt dem som driver større enn oss som bare har et lite drivhus, og noen få paprikaplanter. Eller?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg andedammen Fre Feb 19, 2021 0:51

Hei igjen
En link her som beskriver litt http://ngfenergi.no/klimastyring/co2/
Hvis du søker på cannabis dyrke forum, ser du mange som bruker co2, og alle slags avanserte remedier, for intensiv dyrking i småskala (selv med bare et par planter).
Samme til dels å finne på hydroponic forum. Det virker nok, men blir dyre paprika med alle tekno remediene tror/syntes jeg.
I kommersiell sammenheng kan det godt være det har noe for seg ?
https://gartneryrket.no/tema/teknikk/co ... mer-tomat/
andedammen

Innlegg Nienna Fre Feb 19, 2021 10:03

Takk for interressante linker :) Det skjer mye på dyrkefronten, skjønner jeg. Men min egen beskjedne matproduksjon må nok fortsatt klare seg med kompost, urin og nesle/valurtvann.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gunn M. Fre Feb 19, 2021 20:27

Det er Carbondioksid og ikke Carbonmonoksid, ja,
Vi forkorter det gjerne til CO i dagligtale. Ingen ville finne på å bruke CO1 i stede for CO2, så det er liksom en av de litt selvsagte tingene.

Vi bruker det for å gjøre plantenes fotosyntese mer effektiv.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Martin Søn Feb 28, 2021 14:11

Jeg ble påvirket av denne tråden for ei stund siden, og spisspaprika fra butikken ble sådd.
Matplanter er ikke det som fenger mest for meg, og sist jeg sådde paprika (2014) ble det grei avling.
Sånn så de ut da.

Paprika hjemmelaget.jpg

Årets sådd ser nå sånn ut.

Snack paprika.jpeg
Brukerens avatar
Martin

Forrige

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester