aimar Man Feb 01, 2021 21:42
F1-hybrider har ofte ekstra gode egenskaper på både vekst, fruktsetting, fruktkvalitet og sykdomsresistens, eller andre egenskaper som frøforedleren har valgt å få fram. F1-generasjonen vil også ha veldig jevne egenskaper, dvs. at alle plantene blir like, eller så godt som like.
Hvis du tar frø av en F1-hybrid, og dyrker disse, så får du da F-2 planter. F2-plantene vil få en mye større variasjon i egenskaper og utseende, og vil normalt ikke få like supre egenskaper som foreldrene, men variasjonen er gjerne stor, så du kan være heldig. Barna til F2-plantene heter da F3 osv.
F1-hybridfrø er vanligvis dyre, det er mye arbeid å produsere de, og produsenten kan ta patent på hybridet, og royalties hvis andre dyrker dem. Dette er ikke det samme som genmanipulering, men er målrettet frøavl. Bonden eller gartneren må da for å få bra avling, kjøpe nytt dyrt frø hvert år, men kvaliteten er ofte så bra at det allikevel lønner seg.
Hvis du heller vil ha muligheten til å ta frø fra egne planter, eller kjøpe litt rimeligere frø, så lønner det seg vanligvis å satse på frøekte sorter framfor å ta frø fra F1-hybrider. Mange hobbygartnere havner på dette valget, men hvis du har hatt problem med å få til en plantesort, så kan det være et alternativ å kjøpe litt dyrt F1-hybridfrø.
Mine paprikafrø er frøekte, og jeg har litt ekstra å gi bort hvis noen trenger. De jeg sådde kommer fint, men vokser ganske seint.