Plommetre- Opal

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Plommetre- Opal

Innlegg Runegutt Man Sep 06, 2021 9:43

Har funnet ut at vi trenger plommetre i hagen. Opal smaker godt, og skal være selvfertil.
MEN hvor vinterherdige er disse trærne?
Finner dem i alt fra H4 (vil dø her) via H5 (Går med et nødrop) Til H6

Er det forskjellige grunnstammer ute og går, eller noe anna?
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Plommetre- Opal

Innlegg aimar Lør Sep 11, 2021 9:19

ifølge sortsliste for Nord-Norge så er de beste sortene 'Herman' , 'Czar' og 'Opal' . Alle disse er selvfertile, dvs. de krever ingen pollensort, men ingen av dem står oppført som H6. Da spørs det bare om du har en litt ekstra lun plass å tilby, for da er det mulig å strekke klimasonene litt. Tror 'Opal' kan være et godt valg, hvis du bestemmer deg for å prøve. Opal er mye brukt i Trøndelag, den smaker godt, og det er lite sykdom på den.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Runegutt Lør Sep 11, 2021 13:50

Takk, Aimar. Har ca H5 her, så det bør gå bra. Både moreller og familiepletreet mitt lever i beste velgående og gir frukt. Smakt på et nedfallseple i dag.
...... Syrlig.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg camlin Søn Sep 12, 2021 12:38

Jeg plantet Opal for en fem-seks år siden. Den har klart seg greit og har i år virkelig vokst seg til. Nå er den full av plommer, men jeg er spent på om de rekker å modne før frosten tar dem. Jeg synes du skal prøve, men jeg anbefaler tålmodighet.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin

Innlegg aimar Søn Sep 12, 2021 13:24

Hvis plommene får mye frukt, kan det hjelpe å tynne ut en del på kartstadiet. Det gir mindre soppsykdom, men hjelper også til med at de blir søtere og litt tidligere moden. Det er også lurt å beskjære godt, sånn at krona blir åpen, og mye sol slipper til, det også bidrar til litt raskere/bedre modning. ekstra viktig der sesongen er litt kort. Ja, du har kanskje gjort det, får håpe på litt mer varme de neste par ukene.
aimar

Innlegg Runegutt Søn Sep 12, 2021 15:51

camlin skrev:Jeg plantet Opal for en fem-seks år siden. Den har klart seg greit og har i år virkelig vokst seg til. Nå er den full av plommer, men jeg er spent på om de rekker å modne før frosten tar dem. Jeg synes du skal prøve, men jeg anbefaler tålmodighet.

Har du bare Opal, eller har du mer for polinering
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg camlin Søn Sep 12, 2021 22:22

Jeg har kun en Opal, men naboen kjøpte en annen sort for et par år siden. Sikkert det, og en varm mai, som gir frukt i år. Tynning har jeg ikke gjort for det er god avstand mellom hver frukt. Krona er fortsatt åpen for det er først i år treet har begynt å vokse. I høst vurderte jeg å kutte det ned for det hadde vel vokst 2 cm på de årene jeg hadde hatt det og ikke utviklet så mye som en ny kvist. Hagen overrasker stadig. Etter rakettveksten i sommer begynner jeg å vurdere en flytt da jeg mistenker at jeg helt har feilvurdert hvor stort det blir. Heldigvis har jeg fått meg "landsted" med ubegrenset plass.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester