Trenger hjelp til ripsbuske

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Trenger hjelp til ripsbuske

Innlegg Karoline Fre Mai 06, 2022 13:43

Har en gammel ripsbuske i hagen. Vet ikke når den sist ble beskjært, men tror det er en god del år siden. Det er mange skudd på grenene nå, men tror en del av disse grenene egentlig er veldig gamle, og det er hvite området med svarte prikker på grenene og masse mose. Betyr dette at buska er syk?
Flyttet inn i huset i fjor, så vet ikke så veldig mye om bærbuskene våre :lol:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Karoline
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Trenger hjelp til ripsbuske

Innlegg timanna Fre Mai 06, 2022 18:29

Velkommen til hagEgal, Karoline! Det er litt pinlig å innrømme det, men sånn ser mine ripsbusker ut også :oops: Men de får rikelig med bær hver høst, mye mer enn jeg kan bruke opp, så jeg har aldri prioritert å rydde opp i dem ... :lol:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Re: Trenger hjelp til ripsbuske

Innlegg blys Fre Mai 06, 2022 22:00

Når ein beskjer ripsbusker fjernar ein nokre av dei eldste greinene (dei som har fått mose og som ser eldst ut). Dei klippes heilt nede ved rota eller så langt ned som råd er. Det er og lurt å fjerne ugras og rusk nederst ved rota slik at luft kjem til.
Elles vil eg seia at buskene ikkje ser særleg ustelte ut, så dei forrige eigarane har nok fjerna gamle greiner.
blys
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester