Hva gjør jeg nå? Trips og maur på paprika

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva gjør jeg nå? Trips og maur på paprika

Innlegg Simira Tor Jun 30, 2022 15:01

Jeg har hatt en del maur i drivhuset i år. Etter et par runder med kanel og mye vanning har jeg gitt opp og akseptert at det er mye maur i år.
Men, nå har jeg fått trips også! Jeg vet ikke om det er noen sammenheng, men det er masse trips på et par av paprikaplantene i drivhuset, og noe på resten av paprikaene. Så ingenting på tomaten.

Jeg har neem-spray, og har gitt dem en god runde, men er det noe vits/håp? Må jeg tømme og desinfisere drivhuset for å bli kvitt dem?
Jeg tenker litt at det er like greit å la det stå som det er, og la plantene produsere det de gjør, og så starte på nytt med paprika og tomat neste år? Et par av disse paprikaplantene er flerårige og har overvintret, men det er vel ikke vits i å ta vare på dem nå...

På grunn av kronisk sykdom har jeg litt begrenset kapasitet til fysisk arbeid med drivhuset, men jeg har tid til å ta ut alle plantene, vaske de og sette de inn igjen i helgen. Men det må vel byttes ut jord og alt, og vanskelig å gjøre i hagen uten å risikere fortsatt smitte?

Hjelp?
Simira
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hva gjør jeg nå? Trips og maur på paprika

Innlegg Simira Tor Jun 30, 2022 15:05

Er rovmidd effektivt i drivhuset? Kan jeg bestille en liten hær med ryddedyr?

Bilde
Simira

Innlegg Nienna Tor Jun 30, 2022 20:53

Jeg ville bare ha latt det gå sin gang, og fjernet så mye som mulig av infiserte og stygge blader. Ofte blir det både paprika og tomater likevel. Tror ikke at rovmidd egner seg for små drivhus. Det er mer praktisk og vaske ned drivhuset når sesongen er over.

Jeg har lus på tomatplanter. Kverker dem med fingrene, og klipper bort stygge blad. Ofte er det en like stor påkjenning for plantene å stadig bli sprøytet med midler mot skadedyr.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Simira Tir Jul 12, 2022 13:03

Nå har jeg tatt ut den mest angrepne planten, fjernet masse blader med masse lus og trips, endte med å sette inn en liten hær med rovmidd. Det er nå trips på alle plantene i drivhuset, men ikke mye, og jeg plukker bort etterhvert som jeg ser dem. Plantene ser greie nok ut, med unntak av én, men det lurer jeg på om har litt andre årsaker.

Men, det er vel ingen vits i å prøve å overvintre noen av disse paprikaene nå, når de har trips? Det er vel bare å videreføre problemet, antar jeg? Så ny runde med nye paprika neste år? :(
Simira

Innlegg Simira Tor Jul 28, 2022 11:38

Oppfølgingsspørsmål:

Jeg ble nesten kvitt tripsen, men nå er den tilbake. Jeg kommer ikke til å gjøre noe med med det annet enn å spraye med Neem-olje framover.

1. Når sesongen er over, kan jeg dumpe innholdet i alle plantekassene og pottene i komposten, og trygt bruke jorden igjen neste år? Eller må jeg levere jorden et annet sted?

2. Hvor grundig må/bør alt vaskes til neste sesong? Tømme og vaske alt av potter, plantekasser og drivhus? Med vannslangen, eller grønnsåpevann? Desinfisere?
Simira

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester