Paprikaplante fra i fjor - hva gjør jeg?

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Paprikaplante fra i fjor - hva gjør jeg?

Innlegg Madame Clutch Man Jan 21, 2008 20:37

I fjor sommer heiv jeg noen paprikafrø i jorda fra en kjøpepaprika bare for moro - og det spirte.

Nå har jeg tre planter stående inne - de har ikke fått gjødsel eller blitt toppet, tenkte å hive dem ut, men nå ser jeg at flere sier plantene er fler (to-?) årige.

Er det noe vits i å f eks kutte de ned, gi litt gjødsel og se hva som skjer?

De nederste bladene er falt av, men har sett blomsterknopper i toppene, disse har falt av etter hvert.
Brukerens avatar
Madame Clutch
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg smg* Man Jan 21, 2008 22:23

Om du steller fint med dem vil de blomstre og gi deg paprika før de som du sår i år - og mer paprika pr plante også.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Madame Clutch Man Jan 21, 2008 22:35

Takk for oppløftende svar :)

Hva betyr "stelle pent med" rent konkret? Bør jeg f eks toppe dem? Skal jeg begynne å gjødsle nå, eller skal jeg vente til litt senere på våren?

De trenger vel også litt ny jord...
Brukerens avatar
Madame Clutch

Innlegg smg* Man Jan 21, 2008 22:47

Pott dem opp i ny jord og gi dem godt lys. Om 3-4 uker kan du begynne å gjødsle dem (eller tidligere om du potter opp med billigbilligjord). Jeg har aldri toppet mine chilli/paprika så det kan jeg ikke si noe om - men det er noen her som synes plantene gir mer om de blir toppet.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Madame Clutch Man Jan 21, 2008 22:56

Takk, takk :)

Har noe økologisk jord for grønnsaker stående, så det skal de få en av de nærmeste dagene..

Har egentlig ikke rigga meg til med planterom og -lys som jeg ser mange har her, men kom på at vi har jo en dagslyslampe - regner med at den er ypperlig for planter :star:

Eventuell topping venter jeg med :)
Brukerens avatar
Madame Clutch

Innlegg fiol Søn Feb 03, 2008 13:54

Jeg har også en paprikaplante fra i fjor. Den er grønn og fin. Da får jeg også stelle godt med den og se om den kommer med nye frukter etterhvert. Kan den overvintre flere år eller er den to årig?
hilsen Fiol
fiol
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg smg* Søn Feb 03, 2008 14:13

fiol skrev:Jeg har også en paprikaplante fra i fjor. Den er grønn og fin. Da får jeg også stelle godt med den og se om den kommer med nye frukter etterhvert. Kan den overvintre flere år eller er den to årig?

Den er vel strengt tatt en ikke herdig busk. :)
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Søn Feb 03, 2008 14:31

Flerårig urt, selvom de kan bli litt "vedaktige" på gamle stengler.
Før eller siden visner stilken ned og den dør eller begynner på nytt fra roten.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg smg* Søn Feb 03, 2008 15:54

Takk for korrigeringen - hos meg har de sånn ca overlevd med 1/3-2/3 av størrelsen, og da bare dødd tilbake i tuppene. Men ingen av mine har fått leve lenger enn 2 år.
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Søn Feb 03, 2008 16:00

Paprika og slikt er krysset frem for å skaffe planter som gir stor avling (bl.a) De er ikke ment å vare. For meg ser det ut til at de dør av utmattelse etter å ha levert en kjempeavling 2. år. Et artig forsøk kunne være å klippe dem som bonsaier og hindre dem å sette frukt noen år?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Madame Clutch Søn Feb 03, 2008 16:31

Nå har jeg gitt de to laveste plantene ny jord og ny potte, den som hadde strukket seg mest klippet jeg brutalt ned til over et bladfeste og ga ny jord.

Mine planter har jo aldri båret frukt (de er resultat av noen frø som ble slengt i ei potte på sist sommer), og det gir dem vel bedre sjanse til å overleve vil jeg tro?

Hvis dette går bra, så tror jeg sannelig jeg skal innføre "høstsåing" av paprika, så får de heller ha det litt usselt inne i løpet av vinteren! :mrgreen:

PS: har vært noen blomsterknopper på plantene, men disse har falt av.
Brukerens avatar
Madame Clutch

Innlegg Madame Clutch Man Mar 31, 2008 19:00

Da er den første karten observert :mrgreen: Kommer stadig flere blomster, de fleste faller av, men er altså i alle fall en frukt i sikte. Må vel guffe litt på med mer gjødsel etterhvert, men ligger an til at "høstsåing" av paprika skal bli en årlig foreteelse :)
Brukerens avatar
Madame Clutch

Re: Paprikaplante fra i fjor - hva gjør jeg?

Innlegg jan_erik Man Jun 06, 2011 19:37

blomstene skal vel helst knipes av får at planten ikke skal trenge og bruke næring og krefter på dem, da vil dem også gi mer frukter vist nok :)

jaja en gammel tråd men men
Noob som prøver.
jan_erik

Innlegg fransine Man Jun 06, 2011 19:50

spennende tråd da :) jeg har aldri fått til paprika. har prøvd ett par ganger men de har visst dødd for meg :roll:
Brukerens avatar
fransine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg signe Man Jun 06, 2011 21:12

jan_erik skrev:blomstene skal vel helst knipes av får at planten ikke skal trenge og bruke næring og krefter på dem, da vil dem også gi mer frukter vist nok :)

jaja en gammel tråd men men

Hvordan kan plantene gi frukt dersom blomstene knipes av? skjønte ikke helt det der jeg.
For en sunn sjel er godhet en naturlig ting.

min blogg
signe
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gunn M. Tir Jun 07, 2011 10:49

Paprika er avhengi av en balanse i bladverk kontra blomster. Om du kniper noen blomster i starten vil planten utvikle seg bedre, og kan dermed gi flere blomster senere. Ikke la den komme med for mange blomster samtidig, da stopper veksten fullstendig. Viktig å forme plantene ved å klype de rett. Dvs. fjerne ekstra topper. Jeg pleier å la hver plante komme med to topper. Kviper av den nederst blomsten, og lar resten komme. Jeg topper ikke plantene, men tar sideskudd.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester