Jeg trenger hjelp fra dere - Innsamlingsaksjon gamle matløk!

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Jeg trenger hjelp fra dere - Innsamlingsaksjon gamle matløk!

Innlegg Stephen Tir Jul 01, 2008 21:13

Hvis du kjenner til en gressløk, pipeløk, bendelløk, seiersløk, luftløk evt. ukjent løkplante som har stått i mange år (minst 40-50) i en gammel hage (din egen, din mors, din bestemors, evt. medlem av hagelagets sin) er jeg veldig interessert i å høre fra nettopp deg! Jeg er også interessert i løk som har forvillet seg fra en slik hage.

Grunnen til dette er at jeg jobber i år med et prøsjekt for Genressurssenteret hvor vi ønsker å kartlegge og eventuelt samle inn slike gamle matløk (Allium spp.) til en bevaringssamling og/eller evt. bli tatt vare på i Planteklubben for grønnsaker. Kanskje dukker det også opp noe spennende her til lands. I Sverige er det funnet Allium nutans (nikkeløk) i gamle hager i Nord Sverige og i Finland er det funnet en antageligvis 80-år gammel hvitløk sort, Alexandra (den beste sorten jeg har dyrket og nå tilgjengelig gjennom Planteklubben).

Klikk her for mer informasjon hos Genressurssenteret med kontakt detaljene (dere kan også bare send meg en pm/epost):
http://www.skogoglandskap.no/nyheter/2008/allium

Hvis du kjenner en interessert journalist i lokalavisen her finner dere en pressemelding med flere bilder:
http://tinyurl.com/4fxng8

http://www.bygg.no/id/33091

Det er også kommet en 2-siders artikkel om gamle matløk i siste nummer av Ren Mat.

Hvis du er i tvil om akkurat din løk er av interesse, send meg gjerne en PM. Jeg lover å være snill mot løken og ikke send den til Svalbard med det første....

Bli med på Hagegals-dugnad på gamle matløk!

Mange takk på forhånd...

Mvh. Stephen
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Matløk-portrettene: Nr. 1 LUFTLØK

Innlegg Stephen Tir Jul 01, 2008 21:19

Som et ledd i markedsføringen av prosjektet kommer jeg til å legge ut en serie løkportretter etterhvert gjennom sommeren. Først ute er en av de mest kjente flerårige matløk planter - Luftløk!

http://www.hagegal.info/innlegg/stephen/allium-portrett-nr-1.php

Tusen takk til Ståle for innsatsen med å legge dette ute på nettet og takk til alle som har bidratt med kommentarer, oppskrifter osv.!

Flere kommentarer, oppskrifter osv. mottas med takk.

Mvh. Stephen
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Christian A...

Innlegg Stephen Søn Jul 06, 2008 16:48

Jeg fikk bendelløk fra en med navnet Christian A. (husker ikke hans nick) gjennom Hagegal i 2005. Er han fortsatt her? Noen som kjenner ham? Vil gjerne høre litt mer om løken.

Ellers, takk til de som har meldt fra om løk! Jeg vil gjerne ha flere tips!!

Takk på forhånd....

Mvh. Stephen
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

ALLIUM PORTRETT nr. 2: PIPELØK

Innlegg Stephen Ons Sep 03, 2008 20:18

Det er nå lagt ut en ny Allium planteportrett, og denne gangen handler det om pipeløk.

http://www.hagegal.info/innlegg/stephen/allium-portretter.php

Les om Gudbransdals-pipeløk, en rødlistet art i Norge som fortsatt finnes på gamle torvtak.

Vet dere hvor høy verdens høyeste pipeløk er? Svaret finner dere i portretten.

JEG ER FORTSATT VELDIG INTERESSERT I Å FÅ MASSE TIPS OM GAMLE MATLØK (se øverst på denne tråden)! Send meg gjerne en PM!!
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Luftløk med blomster og toppløk

Innlegg Stephen Tor Sep 04, 2008 21:42

Det kom både blomster og toppløk på en av mine norske luftløk i år. Jeg bare lurer på hvor vanlig dette egentlig er. Har andre observert det samme?

http://www.hagepraten.no/gallery/pic.php?mode=large&pic_id=937
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Embla Tor Sep 04, 2008 22:24

Vanlig og vanlig... ikke vet jeg. :lol:
Sånn så luftløken min ut i fjor. :mrgreen:

Bilde
Mvh Kirsten
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt
Brukerens avatar
Embla
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Luftløk med blomster og toppløk

Innlegg Randi M Fre Sep 05, 2008 0:34

Stephen skrev:Det kom både blomster og toppløk på en av mine norske luftløk i år. Jeg bare lurer på hvor vanlig dette egentlig er. Har andre observert det samme?

Ja, det har jeg opplevd på flere av mine, og i flere år, men ikke i den kalde sommeren vi har hatt i år.
Randi M.
Brukerens avatar
Randi M
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Fre Sep 05, 2008 12:34

Stephen skrev:Det kom både blomster og toppløk på en av mine norske luftløk i år. Jeg bare lurer på hvor vanlig dette egentlig er. Har andre observert det samme?

Det er ganske vanlig hos meg - på den sorten som ramla ned på trappa di en sein kveld. :fun:
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Stephen Fre Sep 05, 2008 13:09

smg* skrev:Det er ganske vanlig hos meg - på den sorten som ramla ned på trappa di en sein kveld. :fun:

Takk alle! Da har jeg lært noe nytt idag!

smgs luftløk er forresten ikke springladet ;) Det er en mer naturlig forklaring for fenomenet!
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg smg* Fre Sep 05, 2008 13:31

Stephen skrev:
smg* skrev:Det er ganske vanlig hos meg - på den sorten som ramla ned på trappa di en sein kveld. :fun:

Takk alle! Da har jeg lært noe nytt idag!

smgs luftløk er forresten ikke springladet ;) Det er en mer naturlig forklaring for fenomenet!

Heh? Kan jeg få den der med teskjeer?
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Stephen Fre Sep 05, 2008 22:50

Ikke bekymrer deg, smg - bare en engelskmanns wierd sense of humour....
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Ramsløk og seiersløk

Innlegg Stephen Tir Jan 13, 2009 10:24

Godt nytt år alle sammen!

Det er nå lagt ut to nye Allium planteportrett, og denne gangen handler det om de bredbladete artene Allium ursinum (Ramsløk) og Allium victorialis (Seiersløk).

Les bl.a. om ramsløk-fever i Tyskland, Ramps-festivals i USA, melkesyregjærede seiersløk i Sibir, seiersløk-pure fra Lofoten og storskala dyrking av seiersløk i Japan. Håper det faller i smak!

http://www.hagegal.info/innlegg/stephen/3-4/allium-3-4.php

JEG ER FORTSATT VELDIG INTERESSERT I TIPS OM GAMLE MATLØK (se øverst på denne tråden)! Send meg gjerne en PM evt en sms (91529516)!!

Mvh. Stephen
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Jeg trenger hjelp fra dere - Innsamlingsaksjon gamle matløk!

Innlegg akoen Tir Jan 13, 2009 13:51

Eg har tipsa lokalavisa vår både om pressemeldinga og planteportretta. Så du får kanskje ein henvendelse frå dei om bruk av portretta. Dei har vore svært innteriserte i dei planterportretta eg har sendt inn til dei tidligere.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg Stephen Tir Jan 13, 2009 14:28

Takk for dette! Jeg har ingenting imot at folk sende dette videre til lokalavisen :) Vi er avhengig av lokal hjelp for å nå ut til folk som kan ha noe spennende i hagen eller nærmiljøet!

Det er forresten fortsatt interesse i tips om andre gamle kulturplanter. Se her http://www.skogoglandskap.no/nyheter/2008/1205395660.4
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Christian A...

Innlegg Faltrion Lør Feb 28, 2009 20:12

Stephen skrev:Jeg fikk bendelløk fra en med navnet Christian A. (husker ikke hans nick) gjennom Hagegal i 2005. Er han fortsatt her? Noen som kjenner ham? Vil gjerne høre litt mer om løken.

Ellers, takk til de som har meldt fra om løk! Jeg vil gjerne ha flere tips!!

Takk på forhånd....

Mvh. Stephen

Hmm Juli 2006 skrev du visste dette, jeg er ikke inne på forum, osv så mycket nu før tiden.

MEN jeg lurer allt på om denne Christian A du lurer på er jeg :-) Jeg sendte deg noen løk før et stund siden (sikkert i 2005) og fikk noen tilbake. De var fra hagen til min mors nye hus (de kjøpte det i 2004 trur jeg det var) Damen som de kjøpte av flyttede til aldershjem. Men det jeg sendte deg kallade vi Skogløk, ikke Bendelløk, det er sikkert det samme :-) du vet sikekrt mer om dette en meg.

I alle fall. Damen som bodde der innen hadde ikke vært interessert i hagen sin på flere år, Sonen kom i stelte plenen og det var trulig alt han gjorde, så den har sikkert stått der ett antall år uten noen form av stell. Den var og ganske utspredd bland alle andre pryd blomster, så jeg er usikker på vad den har vart brukt til for den er egentligen ganske beskjeden som prydnad (foruten att den stikker opp ganske langt over de andre blomster.

Årsaken til att du fikk den overhode var just det att jeg ikke visste noe om den :-) kun att den het skogløk og jeg begynte og spørre om den her inne på hagegal, og det var der du kom inn med lite informasjon og en beskjeden vædjan om du kunde få noen :mrgreen:

Om du så nå lurer på hvor i Sverige jeg fnat den så var det i ett tettsted som heter Grums (ja det heter faktisk det)
Google kart
Brukerens avatar
Faltrion
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Tor Mar 05, 2009 16:23

Har planer om å få Gudbrandsdal pipeløk på taket på hytta på fjellet. Regner med å få tak i den gamle sorten. Håper å få ferdig løk, men hvis ikke får jeg muligens tak i frø hos Bjørke i Kvam. Vet at den skal klare seg der, da det skal være et slikt tak på en seterstul i nærheten. Opplysningene om dette er ikke av ny dato, men hvis den som har meldt dette er eier, regner jeg med at det er tatt vare på.
Løken skal bare være en del av det som finnes på taket fra før, så jeg trenger ikke enorme mengder. Det jeg lurer på er hvordan den best skal stelles. Har skjønt at løk generelt er næringskrevende, men denne har jo greid seg uten stell i årevis. Må jeg så, regner jeg med at frøene krever kaldstratifisering, og at de må stelles hjemme til løken er stor nok til å settes ut. Dette vil jeg gjerne få til. TIPS !
orm
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester