Jeg trenger hjelp fra dere - Innsamlingsaksjon gamle matløk!

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Christian A...

Innlegg Stephen Tor Mar 05, 2009 18:41

Faltrion skrev:
Hmm Juli 2006 skrev du visste dette, jeg er ikke inne på forum, osv så mycket nu før tiden.

MEN jeg lurer allt på om denne Christian A du lurer på er jeg :-) Jeg sendte deg noen løk før et stund siden (sikkert i 2005) og fikk noen tilbake. De var fra hagen til min mors nye hus (de kjøpte det i 2004 trur jeg det var) Damen som de kjøpte av flyttede til aldershjem. Men det jeg sendte deg kallade vi Skogløk, ikke Bendelløk, det er sikkert det samme :-) du vet sikekrt mer om dette en meg.

I alle fall. Damen som bodde der innen hadde ikke vært interessert i hagen sin på flere år, Sonen kom i stelte plenen og det var trulig alt han gjorde, så den har sikkert stått der ett antall år uten noen form av stell. Den var og ganske utspredd bland alle andre pryd blomster, så jeg er usikker på vad den har vart brukt til for den er egentligen ganske beskjeden som prydnad (foruten att den stikker opp ganske langt over de andre blomster.

Årsaken til att du fikk den overhode var just det att jeg ikke visste noe om den :-) kun att den het skogløk og jeg begynte og spørre om den her inne på hagegal, og det var der du kom inn med lite informasjon og en beskjeden vædjan om du kunde få noen :mrgreen:

Om du så nå lurer på hvor i Sverige jeg fnat den så var det i ett tettsted som heter Grums (ja det heter faktisk det)
Google kart

Hei Christian

Tusen takk for at du svarte! Jeg hadde nesten gitt opp....
Regner med å skrive en profil på bendelløk/skogsløk i løpet av sommeren, så følg med her inne!
Det blir spennende å se om mine bendelløk har klart den hardeste vinteren i flere år

Mvh. Stephen
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Jeg trenger hjelp fra dere - Innsamlingsaksjon gamle matløk!

Innlegg Stephen Tor Mar 05, 2009 20:30

orm skrev:Har planer om å få Gudbrandsdal pipeløk på taket på hytta på fjellet. Regner med å få tak i den gamle sorten. Håper å få ferdig løk, men hvis ikke får jeg muligens tak i frø hos Bjørke i Kvam. Vet at den skal klare seg der, da det skal være et slikt tak på en seterstul i nærheten. Opplysningene om dette er ikke av ny dato, men hvis den som har meldt dette er eier, regner jeg med at det er tatt vare på.
Løken skal bare være en del av det som finnes på taket fra før, så jeg trenger ikke enorme mengder. Det jeg lurer på er hvordan den best skal stelles. Har skjønt at løk generelt er næringskrevende, men denne har jo greid seg uten stell i årevis. Må jeg så, regner jeg med at frøene krever kaldstratifisering, og at de må stelles hjemme til løken er stor nok til å settes ut. Dette vil jeg gjerne få til. TIPS !

Hei

Bjørke i Kvam? Er dette i Gudbrandsdalen? Nord Fron? Det er tidligere registrert Pipeløk her.

Op: Nord-Fron
Kvam: Vik, løetak ved E 6

Jeg tror ikke det er nødvendig med kuldebehandling, men det skader heller ikke. Jeg skal mest sannsynlig tilby frø/planter av Gudbrandsdals-pipeløk i løpet av sommeren gjennom Planteklubben for Grønnsaker. Meld deg inn, så kan du ta vare på den for oss og gi oss tilbakemelding etterhvert om dine erfaringer. Tror at de klarer seg godt uten mye stell gjødsel - som du er inne på så har de overlevd i mange år på torvtak på eget hånd....
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Fre Mar 06, 2009 0:26

Kvam i Nord Fron, ja - og jeg vet hvor Vik ligger, men jeg lurer på om de har tatt ned noen små,gamle uthus nå. Skal kikke når jeg drar for å plante på kirkegården til våren. Er oppvokst i disse traktene. Hvis jeg ikke får tak i frø eller planter der oppe skal jeg gi lyd fra meg. Mulig jeg er interessert i annen løk også, men det er jo artig å ha noe fra stedet. Ellers ligger det taket jeg nevnte ovenfor på Valsetra i Sør Fron kommune. Det er i nærheten av Gålå, som kanskje er bedre kjent p.g.a. Peer Gynt-spillet.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Christian A...

Innlegg Faltrion Lør Apr 11, 2009 19:29

Stephen skrev:Hei Christian

Tusen takk for at du svarte! Jeg hadde nesten gitt opp....
Regner med å skrive en profil på bendelløk/skogsløk i løpet av sommeren, så følg med her inne!
Det blir spennende å se om mine bendelløk har klart den hardeste vinteren i flere år

Mvh. Stephen

Den som venter på noe godt,venter alltid for lenge heter det vel? :-)

Skulle de ikke ha klart seg så har mor min fortsatt kvar planten i hagen, så du kan sikkert få mere .-)

(som du merker e jeg ikke innom så ofte nå for tiden)
Der det finnes hage, der finnes det håp
Brukerens avatar
Faltrion
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Lør Sep 12, 2009 8:59

Hm... Hvorfor får jeg opp nytt innlegg her når det ikke er noe?

Har forresten vært og sett etter Gudbrandsdal pipeløk på tak på Valsetra i Sør-Fron kommune, men fant ingen. Må kanskje gå på bena istedenfor å kjøre bil, men mange tak er restaurert der. Har glemt å se etter når jeg har kjørt forbi Vik i Kvam. Den skulle også være på tak lengre nord i dalen - i Sel kommune, men er usikker på hvor den gården ligger.

Bjørke har gartneri i Kvam i Gudbrandsdalen, og de har av og til gamle sorter å tilby.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Stephen Søn Okt 04, 2009 20:09

Jeg var selv en tur i sommer til Gudbrandsdalen for å se pipeløk på torvtak. Virkelig spennende tur. Jeg ble tatt guidet av to botanikere og en historiker og vi var innom hele 5 gård me torvtak i løpet av dagen. 4 var i Sel kommune og en i Vågåmo. Hvis noen er interessert har jeg laget en reiserapport med bilder (send meg i såfall en PM med epost-adressen). En ting jeg ikke hadde skjønt er at man finne pipeløk kun på den sørvendt (tørrest) siden av takene. På nordsiden blir pipeløk utkonkurrert av gress.

Var også på en spennende tur til Vestvågøy for å være med på innhøsting av seiersløk (reiserapport kan også sendes fra denne turen).
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Stephen Fre Aug 27, 2010 12:23

Stephen skrev:Hvis du kjenner til en gressløk, pipeløk, bendelløk, seiersløk, luftløk evt. ukjent løkplante som har stått i mange år (minst 40-50) i en gammel hage (din egen, din mors, din bestemors, evt. medlem av hagelagets sin) er jeg veldig interessert i å høre fra nettopp deg! Jeg er også interessert i løk som har forvillet seg fra en slik hage.

Grunnen til dette er at jeg jobber i år med et prøsjekt for Genressurssenteret hvor vi ønsker å kartlegge og eventuelt samle inn slike gamle matløk (Allium spp.) til en bevaringssamling og/eller evt. bli tatt vare på i Planteklubben for grønnsaker. Kanskje dukker det også opp noe spennende her til lands. I Sverige er det funnet Allium nutans (nikkeløk) i gamle hager i Nord Sverige og i Finland er det funnet en antageligvis 80-år gammel hvitløk sort, Alexandra (den beste sorten jeg har dyrket og nå tilgjengelig gjennom Planteklubben).

Klikk her for mer informasjon hos Genressurssenteret med kontakt detaljene (dere kan også bare send meg en pm/epost):
http://www.skogoglandskap.no/nyheter/2008/allium

Mvh. Stephen

Drar denne frem igjen. Det er nå siste mulighet å melde inn gamle matløk til dette prosjektet. Ta kontakt hvis du kjenner til løk som kan spores tilbake minst 50 år!

Har nå rundt 80 planter i hagen fra innsamlingene de siste par årene - de skal etterhvert flyttes når en endelig avgjørelse er tatt på hvor en permanent samling skal ligge. Takk til alle som har bidratt!

http://www.skogoglandskap.no/nyheter/2008/allium
http://www.skogoglandskap.no/fagartikler/2010/sjeldneloek
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nordland Tor Okt 28, 2010 9:50

Spennende!

Er det noen som vet hvor man kan få tak i seiersløk - ønsker å prøve den i hagen?!?
Mvh Fauske, Nordland
Nordland
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg miamaria Tor Okt 28, 2010 10:40

Nordland skrev:Er det noen som vet hvor man kan få tak i seiersløk - ønsker å prøve den i hagen?!?

Steen og Wormsen i Beiarn har den på lista si (Allium victorialis), så du kan prøve der om du ikke finner noen som kan avse en bit. (Mulig jeg kan til våren, men nå på høsten har jeg gått ut av hagemodus.)
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nordland Tor Okt 28, 2010 11:27

Takk skal du ha miamaria :)
Mvh Fauske, Nordland
Nordland

Innlegg orm Tor Jun 02, 2011 11:36

Jeg fikk tak i Gudbrandsdal pipeløk på Bjørke gartneri i Kvam. Den står nå både på taket og i bakken på fjellet, og har overlevd to vintre.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg reidunn Man Aug 08, 2011 22:37

Nordland skrev:Spennende! Er det noen som vet hvor man kan få tak i seiersløk - ønsker å prøve den i hagen?!?

Du kan så den - Jeg har ikke samlet frø i år, med det har kanskje andre på forumet. :D
reidunn
Brukerens avatar
reidunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Forrige

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester