Tomattråden 2009

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Tomattråden 2009

Innlegg Frode F Lør Jan 03, 2009 19:52

Håper det er flere av dere som ønsker å skrive i tomattråden i år, så vi får mange innlegg å lese.

Vi har pasert nyttår og det er på tide å tenke på å så de første plantene. Jeg var ute i drivhuset i dag og gjorde klar de første pottene med såjord.
Det første jeg skal så i år er.

Tre tomat
Pepino
Physalis
Chili, bare en sort i år.

Syntes det er litt tidlig å så tomatene enda. Dessuten drivhuset er full av overvintringsplanter og de kan ikke flytte ut før i midten av mai. Det betyr at plantene skal være klare for å flytte ut i de store pottene omtrenft på den tiden. Da skulle det være passelig å så ca. 8 uker før det?
Jeg har jo også i år tenkt å så noen planter av tidlig rød som får flytte ut i de store pottene mye tidligere for å gi tidlig avling.
Frode F
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Tomattråden 2009

Innlegg oyhovoft Lør Jan 03, 2009 20:34

Definitivt hyggelig å se denne tråden tilbake igjen. :D

Venter en stund her og, men greit å ha en påminnelse om at det kommer en sesong etter hvert. :)
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg BenteBjo Lør Jan 03, 2009 20:38

Kjekt du tok opp dette Frode ,tenkte å gjøre det samme . :) Vil det være passeli å plante tomatfrø inne (skal stå i vindu-eg har ikkje eget planterom elle lysrør )i starten på februar ,når plantene kan settes ut i veksthus med varme i løpet av april ? Eg har alltid sådd i mars ,og plantet ut i veksthuset når naturlig temp.tilsier det .Det har gjerne blitt i slutten av mai .Det blir ofte august før vi får skikkeig modne tomater då . I sommer kjøpte vi ovn til veksthuset ,så det blir første vår med varme der .Går det an å gi et generelt råd om dette ?åtte uker ,som du Frode sier ? Selv om eg ikkje har lysrør ?
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg petter`n Lør Jan 03, 2009 21:06

Hyggelig med denne tråden, tidlig ute i år?
Oppstart beregnet til midten av feb.,men klarer nok ikke dy meg :jump: noen "spanjoler" må i torv tidligere
(himla god, men akk så treig) så får det stå til.
petter`n
planlegging er halve moroa, bare jeg finner den gule POST-it lappen
petter`n

Innlegg orm Lør Jan 03, 2009 21:08

Nei, tomater - det må vel være altfor tidlig å så, - hvis man ikke har god varme og mye lys i drivhuset da. Flytta inn 2 planter i høst som et forsøk. Den ene tok kvelden lenge før jul. Den andre var det litt liv i før vi dro på fjellet i romjula, men den trives i alle fall ikke i 7° og en 4 timers ekstra lys i døgnet.
Har før hatt tomater i solveggen, stort sett med akseptabelt resultat, men de to siste åra har tomathøsten ute vært miserabel. Pleier å kjøpe planter, men selv noen jeg har sådd rimelig sent har det blitt noe på utpå høsten. Vet ikke hva det har vært med de siste somrene. Det har vært regnfulle somre før, og tomatene har blitt rimelig bra likevel. Vi har også skifta ut jorda der de står.
Når jeg nå har fått meg drivhus, må jeg kanskje satse på å ha tomater der, i alle fall en stund utover våren. Kan det være tidsnok å så i midten av mars tro? Ønsker meg frø som gir søte tomater. Har lest om tomater med ulik konsistens og smaker her inne, og får forsøke å finne tilbake dit.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gunn M. Søn Jan 04, 2009 17:06

Det skal holde å så 6-8 uker før beregnet utplanting. Jeg pleier å så lenge før den tid, men har da plantene under lys i stuetemperatur. Potter de opp flere ganger for å spare plassen i stua. Jeg planlegger å så de første i midten av februar. Men da står de første i ganske store potter når de flytter ut i drivhuset i midten av april.

Paprika, Chilli og Aubergin (dverg) sådde jeg første januar. De krever ganske lang utvikling for å få noe særlig avling.

Har fått tomatavlingen ødelagt "over natta" de siste to årene. Aner en sammenheng med en korndyrkende nabo som kjører en runde med traktoren og sprøyter kornet med noe like før, men det er vanskelig å bevise noe. Skal prøve å ha tomater i en annen del av hagen i år. Krysser fingre og alt annet for at sommeren skal bli litt mer tilpasset hagedyrking enn den har vært de to siste årene.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Søn Jan 04, 2009 17:22

Hos oss kan de nok ikke komme ut før tidligst litt uti juni. Får vel satse på å ha noen i drivhuset i år slik at vi får smake noen modne tomater. Det blir vel forskjell på smaken på tomater dyrket i drivhus og utetomater. Våre utetomater pleier å smake helt forskjellig fra kjøpetomater, men de få vi fikk i fjor var ikke noe å skryte av.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Frode F Søn Jan 04, 2009 22:46

Jeg bruker å sette inn en liten varmeovn inn i drivhuset i begynelsen av april og setter ut tomatene i sine store potter da. Da er det opp til været og hvilke sorter man har når de første tomatene modne. Fra juni bruker de første tomatene å bli klare. De tomatene som er de tidligste hos meg har alltid vært busktomatene.

Gold nugget og Tidlig rød bruker å være først ute. Derfor bruker jeg alltid å ha noen planter av disse sortene i drivhuset. Nå i år er drivhuset så fullt av overvintringsplanter at jeg ikke har noen mulighet for å få satt ut alle tomatene 1. april. Planlegger å ha 10 busktomat planter klare til 1. april, jeg bruker å så dem ca. 10 uker før utplanting. Resten av tomaten setter jeg ut i drivhuset samtidig, men de får bare 12 cm potter så de sår jeg ca 4-5 uker senere.

Busk tomatene jeg har tenkt å så i år er:

Elfin: Skal være svært tidlig, jeg har dyrket den ind. da syntes ikke jeg den har vært veldig tidlig, men den smaker godt og har svært lang sesong
Totem: Har jeg ute, en sort som holder ut lenge ut på sesongen
Tidlig Rød: Tidlig, god en fvoritt. Kan få problemer med sopp i drivhuset.
Small Fry: Ny sort for meg, "All-American Selection Winner" må da være flott?
Green Grape fra lord Nelson: Skal være tidlig. Jeg har dyrket den Ind. det vil si tjuvet tidligere og da har den ikke vært tidlig. Dette er en sort jeg syntes er svært god men den gir meg ofte problemer.
Gold Nugget: Tidlig og svært riktbærende. Gul tomat som smaker helt greit.
Frode F

Innlegg Kaktus Man Jan 05, 2009 22:19

Jeg har ofte lest at Tidlig rød er en favoritt. Har den et annet navn? Hvor kan jeg kjøpe frøene?
Brukerens avatar
Kaktus

Innlegg Gunn M. Tir Jan 06, 2009 16:19

Tidig rød er utviklet av Micke på http://tomatsidan.se/
Han selger frø i småporsjoner. Info på siden.

Men det er verdt å merke seg at han også har andre svært tidlige sorter.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg BenteBjo Tir Jan 06, 2009 19:35

Gunn M. skrev:Tidig rød er utviklet av Micke på http://tomatsidan.se/

Eg var innom sidene der .Men ikkje tale om at eg klarte å finne "Tidli rød " .Er det gjerne et annet navn på den ?
Tips om navn på andre tidlige sorter han selger ?
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg UnaCita Tir Jan 06, 2009 21:06

Under "Busktomater" finner jeg i alle fall "Tidig Röd" :)
UnaCita
Brukerens avatar
UnaCita
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg UnaCita Tir Jan 06, 2009 21:13

Er i startgropa for den første sommer med drivhuset på plass, og har tenkt å fylle opp med endel tomatsorter. Hvilke er deres favoritter og hvorfor?

Så et dansk hageprogram for noen måneder siden. Husker selvsagt ikke navnet på verken program eller damen som eide hagen :roll: . Så ut til å være en økologisk, uryddig ville enkelte mene, men utrolig sjarmerende og innholdsrik hage. Hun la ned tomater på glass. Noen som så det og husker det? Er ute etter en oppskrift her :mrgreen: . Hun brukte disse tomatene i matlaging utover vinteren og det var visst kjempegodt :sikle: . Har et lass med norgesglass i kjelleren som skulle hatt seg noe i magen igjen :lol: .
UnaCita
Brukerens avatar
UnaCita
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Kaktus Tir Jan 06, 2009 21:22

Gunn M. skrev:Tidig rød er utviklet av Micke på http://tomatsidan.se/

Tusen takk for hjelpen! Jeg har sendt av gårde en bestilling pr mail. Er litt spent på hvordan betalingen går for seg. Leste på ordreinfo at han kan sende kontonummer. Er det bare å betale med nettbank? Jeg er mest dreven på paypal og sånt...
Brukerens avatar
Kaktus

Innlegg Kaktus Tir Jan 06, 2009 21:26

UnaCita skrev:Er i startgropa for den første sommer med drivhuset på plass, og har tenkt å fylle opp med endel tomatsorter. Hvilke er deres favoritter og hvorfor?

Så et dansk hageprogram for noen måneder siden. Husker selvsagt ikke navnet på verken program eller damen som eide hagen :roll: . Så ut til å være en økologisk, uryddig ville enkelte mene, men utrolig sjarmerende og innholdsrik hage. Hun la ned tomater på glass. Noen som så det og husker det? Er ute etter en oppskrift her :mrgreen: . Hun brukte disse tomatene i matlaging utover vinteren og det var visst kjempegodt :sikle: . Har et lass med norgesglass i kjelleren som skulle hatt seg noe i magen igjen :lol: .

Det er kanskje ikke dette du er ute etter, men på tomatsiden.se er det oppskrifter på å konservere tomater. Ligger under Recept. Må de være grønne for å kunne konserveres? :oops:
Brukerens avatar
Kaktus

Innlegg BenteBjo Tir Jan 06, 2009 21:38

Tusen takk ,UnaCita .Eg bestiller i vanli brev ,og legger penger ved . Det sto at det var en måte å gjøre det på :^:
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest