hvilke grønnsaker for en nybegynner?

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

hvilke grønnsaker for en nybegynner?

Innlegg ah09 Søn Nov 08, 2009 21:19

Jeg skal igang med grønnsaksbedet mitt til våren, urtehagen/grønnsakshagen jeg laget i vår, men nå sitter jeg å planlegger hva som skal i de ulike kassene, og da lurer jeg på hvilke grønnsaker som er lette, for en nybegynner innen det emne? Å hvilke kan stå ved siden av hverandre bortover???

De jeg har veldig lyst på er rosenkål, brokkoli, blomkål poteter, gulerøtter og pastinakk, hvordan er feks de for en nybegynner? er det noen sorter som egner seg bedre enn andre av de? evt hvilke?
eller er det evt andre grønnsaker som er bedre å satse på for en nybegynner??
Forsøker meg på hageblogg, kom gjerne innom, å gi meg gode tips og råd, setter alltid pris på det :)

http://ah09-magnolia.blogspot.com/
Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: hvilke grønnsaker for en nybegynner?

Innlegg kirsitn Søn Nov 08, 2009 21:42

Pastinakk og gulrøtter vil ha dyp, løs jord for å bli fine, men ellers er de greie å ha med å gjøre. Blomkål og brokkoli bør såes inne nokså tidlig hvis du skal ha håp om å få noe avling. Mulig at det er forskjell på sortene, jeg har bare prøvd de som har lilla farge, og de ble det aldri noe av.

Poteter bør vel hyppes noen ganger i løpet av sesongen, men ellers er det ikke noe hokus-pokus med dem.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg SiljaV Man Nov 09, 2009 22:23

De fleste kålvelster er ganske krevende, ettersom de både krever mye næring og er utsatt for skadegjørere, spesielt skadedyr. Man må bruke dekke med duk, og det gidder ihvertfall ikke jeg. Så kålvekster ville jeg ikke hatt bry til å begynne med som første grønnsak. Kanskje med unntak av grønnkål, som er noe enklere.
Gulrøtter er ganske greit hvis du har egnet jord. Squash, bønner, salat, ruccola, mangold, pak choi, spinat, reddikker og sukkererter er grønnsaker som har gått veldig greit her, uten så mye gjødsel eller ekstraforpleining. Vær obs på at en del grønnsaker kan gå i stokk ganske raskt (f.eks ruccola, pak choi og spinat). Da må du så i flere omganger for å ha fersk vare hele sommeren. Løkvekster kan være noe krevende på næring, men relativt greit. Pastinakkfrø mister spireevnen ekstremt fort, så vær eventuelt sikker på at du har bra frø. De krever dyp jord og tidlig såing for å nå sitt fulle potensial. Rødbeter skal visstnok være greit, men jeg har ikke fått det til :lol:

Jeg vet ikke om du har tenkt å dyrke etter økologiske prinsipper eller ei, men det er uansett viktig å tenke på å ha et skikkelig vekstskifte. Da sikrer du det beste utgangspunktet for din grønnsakproduksjon.

Til slutt vil jeg anbefale deg å kjøpe boken "Grønnsakhagen av Trygve Aamlid, den er virkelig bra.

Lykke til, grønnsaksdyrking er moro! :D
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ah09 Fre Feb 19, 2010 22:41

kirsitn skrev:Pastinakk og gulrøtter vil ha dyp, løs jord for å bli fine, men ellers er de greie å ha med å gjøre. Blomkål og brokkoli bør såes inne nokså tidlig hvis du skal ha håp om å få noe avling. Mulig at det er forskjell på sortene, jeg har bare prøvd de som har lilla farge, og de ble det aldri noe av.

Poteter bør vel hyppes noen ganger i løpet av sesongen, men ellers er det ikke noe hokus-pokus med dem.

Pastinakk vil jeg sååå gjerne ha , da jeg simpelten elsker pastinakk krem, men jeg får ikke tak i Pastinakk frø, eller, små planter av de, hvor får jeg tak i det ???
Forsøker meg på hageblogg, kom gjerne innom, å gi meg gode tips og råd, setter alltid pris på det :)

Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ah09 Fre Feb 19, 2010 22:43

Tusen takk for alle tipsene Marosa, boken skal bestilles imorgen :D Pastinakk var et av ønskene, noen av tingene du ramset opp, har jeg aldri hørt om engang , pak et eller annet :oops: men jeg kommer til å dyrke økologisk ja, har frukt og bæri mengder her også, å aldri brukt en dråpe av noe som helst siden jeg flyttet hit for 10 år siden, det er pga ungene våre vil ikke få i de en masse med sånt..

Brukerens avatar
ah09
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg signe Fre Feb 19, 2010 22:57

Selv om løkplanter krever litt gjødsel, så vil jeg anbefale purreløk og sølvløk. Sølvløk kjøpte jeg som små setteløk i fjor, og de ble mye bedre enn den vanlige gule løken. Putt gjerne purre innimellom andre grønnsakplanter, som for eks kålplanter om du velger å ha det. Broccoli syns jeg er lett å få til her, men de krever forkultur for at det skal bli noe av dem, og ganske mye gjødsel. Absolutt en fordel om du kan dekke med fiberduk, og du ikke vil sprøyte for kålflue. Gullerøtter bør også dekkes med duk om du ikke skal sprøyte mot gulrotflue.
For en sunn sjel er godhet en naturlig ting.

min blogg
signe
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Sigrid Fre Feb 19, 2010 23:18

Impecta har frø av pastinakk.
http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra ... nguest&p=H
Art. nr 9401
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg nefertiti Fre Feb 19, 2010 23:30

Jeg føler meg veldig nybegynner jeg også, men det som jeg har prøvd et par år nå, og som har funket veldig greit er:
Squash
Reddiker
Purreløk
Poteter
Gulerøtter
Asparges (kom skikkelig i gang i fjor)
Alle disse har jeg hatt i pallekarmbedene mine.

Av urter har jeg hatt:
Basilikum
Koriander
Persille
Oregano
Dill
Timian
Salvie
Rosmarin

Løpstikken står nå utenfor pallekarmen, den ble jo kjempestor :oops:

Agurker er jo også veldig gøy å ha, men de har jeg inne.
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg pusepilde Fre Feb 19, 2010 23:34

Grønnsaker er jammen ikke så enkelt, men så gøy når du får det til!
Jeg har plagdes med det som skal være det enkleste av de enkle, reddik. Men i fjor fikk jeg endelig til, sådd mellom potetrennene. Det gikk kjempebra :)

Poteter er det enkleste av alt. Prøv deg frem med forskjellige sorter.
Ellers har jeg vært fornøyd med brokkoli. En sort som kommer med masse små buketter over lang tid er Green Spears fra Plants of Distinction. Ulempen er at du må forkultivere og dekke til med fiberduk, pluss være snar med å høste hvis det blir varmt.
Ellers er grønn/svartkål en hit, rødbeter og mangold går sånn passe.
Hvitløk må du bare ha masse av, stikk feddene ned overalt der du har ledig plass. Det spiller ingen rolle om de blir store eller små, himmelsk smaker de uansett.
Purreløk har jeg prøvd en gang, kjøp ferdige småplanter.
Salat i alle regnbuens farger, jeg har hatt bedre hell med den flerårige rucolaen(diplotaxis) enn den vanlige ettårige(eruca sativa)
Her i gården har vi falt for babysalat, dvs spede salatblader bredsådd i omgangerog klippet ned ved behov. Enkelt og godt!

"Grønnsakshagen" er et must, den lærer du masse av :)
Lykkelig eier av 1,5 mål plen. UTEN leire.

Min blogg:På stengrunn
Brukerens avatar
pusepilde
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg magnolia Lør Feb 20, 2010 14:28

Siste sommer så jeg en episode av "Søren Ryge" på DTV1. Der ble det vist hvordan man kunne bruke sort tyll i stedet for fiberduk over kålplanter. Det skulle etter sigende bli luftigere for plantene og ikke bli så synlig, og den slipper ikke kålflua gjennom. Man lager trerammer og stifter tyllen fast.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg BenteBjo Lør Feb 20, 2010 16:46

Her har vi og prøvd oss på litt grønnsaker enkelte år .Synest det gjekk bedre før vi fekk ein del snegler her .Det er det som er hovedproblemet ,synest eg .
Rosenkål var den første grønnsaken eg sådde .Den har eg god erfaring med .Den trenger god nærinsrik jord . Grønnkål er og ein grei grønnsak å få til .Svært næringsrik skal den også være .Gulerøttene pleier eg å så i melkekartonger ( uten bunn )som eg grev eit stykke ned i jorda .På dei bruker eg alltid fiberduk .Men no såg eg tipset over her ,det om å bruke tyll istedet ,så eg går nok for det iår :konge: ( takk for det tipset ,magnolia :) )
Som eg sa ,har me ein del snegler her ( i alle farger :snegle: xx( ) men eg vil no så litt grønnsaker i år og .Det er jo så gøy når det blir noke av det .Frøa er lagt klar til såing no i vinterferien :D
Lykke til -håper du får til masse grønnsaker :hair:
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mari_ Lør Feb 20, 2010 17:36

Squash er superenkelt! Godt med næring, varme og vann så popper det opp frukter i vilden sky ;) Tilsett noe god kompost/ku på pose når du planter ut og hvis du pakker rundt planta med gressklipp så trenger du ikke tenke så mye på hverken gjødsel eller vanning utover (hvis det ikke blir ekstremt tørt)

Sukkererter er også greie å ha med å gjøre. Lettkokte sukkererter er kjempegodt til middagsmat, men min erfaring er at da må du så endel slik at det blir nok (småspiser sukkererter hver gang jeg er i hagen :oops: )
Det finnes sukkererter med blå blomster også, fint i blanding med kvitblomstrede.

Gulrøtter i melkekartong gir som nevnt fin avling. Fremgangsmåte står på infosiden :)
Brukerens avatar
Mari_
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Lør Feb 20, 2010 18:53

Sigrid skrev:Impecta har frø av pastinakk.
http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra ... nguest&p=H
Art. nr 9401

De aller fleste engelske frøfirmaene, f.eks. Plants of distinction, Chiltern, T&M, har også pastinakk-frø (parsnip på engelsk).
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Lør Feb 20, 2010 19:48

Idag lærte jeg også noe fra et hageprogram som går på SVT2. Hun viste hvordan man planter purre ved å bruke en lang og tykk plantepinne, ca. 40-50 cm, som hun stakk ned i jorda så lang hun kunne. Så puttet hun frøplanten (som var ganske stor) ned i hullet som hun så fylte med vann, men lot hullet stå åpent :shock: Er det slik dere også planter purre? Det kan jo hende hun fylte igjen hullet etter at vannet var trukket ned, men det ble ikke vist.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Lør Feb 20, 2010 19:59

De grønnsakene du liker best, er de du bør prøve. Det er bare å kaste seg ut i det. Gjør du noen feil, så
lærer du til neste gang. Lykke til :)
Dag
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg BenteBjo Lør Feb 20, 2010 21:13

Dag skrev:De grønnsakene du liker best, er de du bør prøve. Det er bare å kaste seg ut i det. Gjør du noen feil, så
lærer du til neste gang. Lykke til :)
Dag

Kloke ord , Dag :)
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester