lonicera kamtschatica

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

lonicera kamtschatica

Innlegg ocellaris Tir Feb 02, 2010 5:44

Er det noen som har erfaringer med Lonicera Kamtschatica og hvor den evt er å få tak i? Det eneste jeg har funnet ut om planten er at den skal være bra hardfør og at bærene smaker litt som blåbær...
ocellaris
Har snakketøyet iorden, ja

Re: lonicera kamtschatica

Innlegg akoen Tir Feb 02, 2010 9:59

Den såg spennandes ut. http://www.fruktobar.net/blatry/blatry.shtml

Står at den er harfør og at det er best med to busker. Synonym Lonicera Edulis, du finn kanskje noko der.
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg MilkMaiden Tir Feb 02, 2010 12:09

Oi, den virker spennende. Men jeg begynte å tenke litt. Hva gjør vi hageeiere om vi får fatt i en ny plante som (i følge det jeg leser) sprer seg veldig lett, trives i et klima som vårt og kan spres via fugler som eter frøene. Hva om den trives for godt? Er vi da ansvarlige for å fjerne den der den måtte dukke opp, om den begynner å fortrenge lokale sorter?
MilkMaiden

Innlegg ocellaris Tir Feb 02, 2010 20:32

Fant litt mer informasjon ved googling av Lonicera edulis, så takk for det forslaget.

Står litt info om den på denne linken: http://www.skogoglandskap.no/filearchive/Eva%20Vike_Norske%20utvalg.pdf

Men sprer denne seg lett? Har ikke funnet noe info som tilsier det enda...
ocellaris

Innlegg Stephen Tir Feb 02, 2010 21:47

For sent! Blåleddved (Lonicera caerulea ssp caerulea) er allerede ganske vanlig naturalisert i Norge (til og med enkelte steder i Troms og Finnmark).

Kartet viser utbredelsesområdene til de forskjellige underarter.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia/lonic/lonicaev.jpg

Jeg har Lonicera caerulea ssp edulis og L. c. ssp kamtschatica "Blue Velvet"
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ocellaris Tir Feb 02, 2010 23:00

Siden den klarer seg i Troms og Finnmark, så er det jo tydeligvis ei ganske hardfør busk, noe som hadde passet bra for meg. Men om det er slik at den lett sprer seg, så tror jeg nok ikke at jeg går til anskaffelse av den. Men er tilhenger av uvanlige trær, busker og matplanter, så syns det er artig å prøve noe nytt en gang iblant. Og akkurat denne planten virket ganske så interessant.
ocellaris

Innlegg Frode F Tor Feb 04, 2010 14:57

Jeg har tre busker av “villsorten” av denne busken. De ble kjøpt i fjor så jeg kan ikke si noe særlig om egenskapene. Det finnes en rekke ”navne sorter” av disse bærene som skal ha bedre egenskaper som bær planter. Blomquist Planteskole i Finland har flere navne sorter og sender planter med vetrenær attest til Norge.
Frode F

Innlegg Einar Tor Feb 04, 2010 21:35

Hei,
For dere som er interessert i erfaringer med Lonicera edulis, så kan dere gå inn på forumet Gardenbuddies i USA. Clayton & Marg Wiebe har der flere tråder med god informasjon om planten, men også usedvanlig mange bilder av planter og bær.

Clayton sier at bærene fra ulike planter er forskjellige både i form og smak. På direkte spørsmål sier han at hans planter kommer fra frø fra Alexandra Berkutenko, altså fra den russiske Stillehavskysten. Clayton er veldig interessert i å komme i kontakt med andre som kunne tenke seg å dyrke "edulis". Claytons mailadresse fins ellers på Gardenbuddies. Det er bare å søke på Lonicera edulis på Gardenbuddies, så kommer du til de mest relevante trådene.

Vennlig hilsen
Einar
Einar
Forum hopper
Einar

Innlegg Stephen Tir Feb 09, 2010 22:24

Hei Einar

Jeg registrerte meg på Gardenbuddies, men fant ingenting når jeg søkte etter Lonicera edulis.

Forslag?

Takk

Stephen
Mvh. Stephen
Malvik ST; H4-5
Stephen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Sommartorpet Tir Feb 09, 2010 22:35

Bakker selger "honningbær" (Lonicera kamtschatica) hardføre til sone 5.

http://www.bakker-norge.com/r_94009-017/Frukttrær/Honningbær.htm
Sommerhagen: http://sommerhagen.blogspot.com

"And when your back stops aching and your hands begin to harden . . . You will find yourself a partner in the Glory of the Garden." Kipling
Brukerens avatar
Sommartorpet

Innlegg Einar Ons Feb 10, 2010 21:17

Hei Stephen,
Det er et år siden sist jeg var på Gardenbuddies, men jeg var nok for rask med søkeordet. Amerikanerne bruker flere synonymer for Lonicera edulis. De tre vanligste er Haskap, Edible blue Honeysuckle og Japanese Honeysuckle.

Clayton Wiebe(nick: cmmwiebe på Gardenbuddies) har en egen blogg om Lonicera edulis. Den finner dere her: http://bluehoneysuckle.blogspot.com/.

Det er flere tråder på "buddies" om Haskap. Jeg kommer tilbake med mer info senere, men jeg mener Claytons blogg burde gi atskillig med informasjon for interesserte.

Vennlig hilsen
Einar
Einar
Forum hopper
Einar

Innlegg ocellaris Tor Feb 11, 2010 10:27

Takk for link Einar. Fant ikke noe selv da jeg var innom Gardenbuddies, så den linken kom godt med.

Til Sommartorpet: Jeg fant også ut at Bakker solgte Lonicera edulis på sin nettside. Men etter å ha handlet der i fjor for en god del penger og endt opp med døde/dårlige planter løk, så har jeg bestemt meg for å aldri handle der igjen. Reklamerte og fikk tilsendt en del nye planter, men disse var også døde ved ankomst. Pengene tilbake ville de derimot ikke gi meg, så Bakker jeg kan dessverre ikke anbefale noen å handle fra.
ocellaris

Innlegg Sommartorpet Tor Feb 11, 2010 10:48

ocellaris skrev:Takk for link Einar. Fant ikke noe selv da jeg var innom Gardenbuddies, så den linken kom godt med.

Til Sommartorpet: Jeg fant også ut at Bakker solgte Lonicera edulis på sin nettside. Men etter å ha handlet der i fjor for en god del penger og endt opp med døde/dårlige planter løk, så har jeg bestemt meg for å aldri handle der igjen. Reklamerte og fikk tilsendt en del nye planter, men disse var også døde ved ankomst. Pengene tilbake ville de derimot ikke gi meg, så Bakker jeg kan dessverre ikke anbefale noen å handle fra.

Og jeg som hadde en bestillingsliste jeg skulle sende avgårde til dem :? Glad jeg ville vente til helgen med å sende den avgårde, for da vil jeg heller se meg om etter andre leverandører med samme- eller lignende vareutvalg. Det hadde vært kjedelig å bestille en mengde planter og opplevd problemer med dem. Takk for tipset! :D
Sommerhagen: http://sommerhagen.blogspot.com

"And when your back stops aching and your hands begin to harden . . . You will find yourself a partner in the Glory of the Garden." Kipling
Brukerens avatar
Sommartorpet

Innlegg Frode L Tor Feb 11, 2010 22:23

Jeg har sett Lonicera "edulis" i salg i et vanlig norsk hagesenter, men husker i farta ikke hvilket. Jeg har 3-4 busker selv, sådde med frø fra Russland. De vokser lavt og bredt, og gir en del bær som modner tidlig på sommeren. Bærene er ganske gode, men ikke uimotståelige... Busken ligner mye på vanlig blåleddved, som den vel regnes som en underart av.
Frode L

Innlegg Frode F Fre Feb 12, 2010 14:18

Er det noen som orker å ordne en felles import fra Finland har Blomquist flere navne sorter. Jeg er med men har ikke tid til å organisere importen selv. Blomquist har også fler andre interessante bær busker.
Frode F

Innlegg ocellaris Fre Feb 12, 2010 14:28

Kunne også tenkt meg en 2-3 busker, men er det ingen i Norge som selger?
ocellaris

Neste

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest