Mine pallekarm-erfaringer fra i fjor tilsier at det lønner seg med fiberduk i bunnen av pallekarmene, med oppbrett oppover på innsiden av "veggene", for å holde gress og ugress ute. Jeg erfarte også at én pallekarmhøyde var litt lite for enkelte planter med store røtter, og at jorda generelt tørket ut ganske fort (de få gangene det var sol). Skulle jeg gjentatt eksperimentet, ville jeg nok hatt to pallekarmer oppå hverandre. Når det gjelder jord, så krever pallekarmene ganske mange sekker. Jeg endte med å blande 50/50 med jord fra en haug hos naboen (han var bare glad til, han). Det var ganske leirblandet sandjord, og jeg kombinerte den med plantejord fra Hageland.
Det var utrolig mye regn i fjor, men jeg fikk kjemperesultater av plukksalat og dill. Reddik vokste også bra, setteløk (gul og rød, med en kilopris på 80 kr hos Felleskjøpet!) gikk elendig, squashplantene fikk bittesmå squash som nesten umiddelbart råtnet, purre ble det nesten ingen spiring av, jeg fikk 2 kjempegode blomkål av 8 planter, stilksellerien ble grei, tomatene sprakk, og det hele ble egentlig ganske miserabelt. Men det var pga syndefloden, ikke pga pallekarmene eller jorda.