Aprikos og Fersken

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Aprikos og Fersken

Innlegg kirsitn Ons Mai 10, 2017 13:59

roots_feeding skrev:
kirsitn skrev:Her har blomstene på aprikostreet falt av alle som en. Vet ikke om det skyldes det kalde været eller at "treet" bare er 50 cm høyt og dermed kanskje er i minste laget for å bære frem noe frukt. Prøvde meg på pollinering, uten at det hjalp noe, og flere av blomstene falt også av før de i det hele tatt hadde åpnet seg. Får satse på at det vokser godt i sommer (i den grad et dvergtre skal gjøre det) og håpe på bedre lykke neste vår.

Hvordan står treet ditt? i potte eller i jord? i full sol? Vet du noe om grunnstammen?

50cm høres litt lite ut.... det vør få vokse. Røtter må få plass og treet må få en håndfull hønemøkk eller tilsvarende mild gjødsel....

Det står i jord i nokså full sol (sørvestsida av huset, så får ikke morgensol, men sol fra midt på dagen og helt til kvelds). Skal være en dvergsort som er egnet for pottedyrking, så det er nok podet på en veldig saktevoksende stamme og blir forhåpentligvis ikke særlig stort. Men noe mer enn en halvmeter vil det vel bli på sikt. Ble innkjøpt i fjor vår, så det er vel antagelig podet for maks to år siden, vil jeg tro.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg roots_feeding Man Mai 15, 2017 23:14

Ferskenmandel, P. dulcis x persica 'Robijn'
Bilde

Bilde
roots_feeding
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg MarieAn Tor Mai 18, 2017 21:27

Så flott tre!
MarieAn

Innlegg Aleksander Fre Mai 19, 2017 9:17

Spent på hvordan det blir med frukt :D
Må jo tøye klimasonegrensene litt! :mrgreen:
Brukerens avatar
Aleksander

Innlegg knutinh Fre Mai 19, 2017 13:19

Jeg snakket akkurat med vestby hagesenter i Sarpsborg. De kan ikke levere mer Aprikos i år.

-k
knutinh
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Aleksander Lør Mai 20, 2017 12:17

De hadde flere aprikostrær på Slettevold/Kalnes da jeg var der i forrige uke. :)
Må jo tøye klimasonegrensene litt! :mrgreen:
Brukerens avatar
Aleksander

Innlegg roots_feeding Ons Mai 31, 2017 19:08

Årets blomstring ble nok ikke så produktiv, grunnet snøen som kom, men det er to små lodne aprikoser på Hargrand-treet. Harcot-treet blomstret ikke, men har satt masse voksende skudd...

Bilde
roots_feeding

Innlegg MarieAn Fre Jun 02, 2017 22:46

Jeg har for første gang stor fruktsetting i drivhuset på mitt Donut-ferskentre. Har tynnet litt. I solveggen kommer karten senere - men ser ut som det blir til noe der også. Mine trær er bare noen få år gamle og jeg tror det blir det første året vi kan si vi får frukt. ifjor fikk vi fire fersken.

Sortene jeg har, er New Haven og Benedicte (solveggen) - i drivhuset har jeg denne Donut-typen, altså flate fersken.
MarieAn

Innlegg Helt_grønn Tir Jun 06, 2017 10:11

Jeg ble utrolig fristet til å prøve meg som "fersken-bonde" av alle de fine bildene og historiene dere deler. Noen som kan gi meg tips til hvilke trær jeg bør velge:

-Jeg bor i Haugesund, det vil si vått og mildt klima
-Jeg har ikke plen helt inntil noen vegger av huset (kjøpte hus av en som var veldig opptatt av drenering ;) )
- ca 3m ut fra sør-veggen har jeg plass til to små frukttrær med ca 2,5m mellom.
- Jeg har fra før 4 epletrær og 2 plommetrær som er nedbundet og holdes på høyde ca 1,5m-2m, jeg ønsker å gjøre det samme med de to nye trærne.
- Naboen har aprikostre og får mye frukt.

Bør jeg velge å plante et aprikos og et ferskentre, eller to av samme sort?
Hvilken typer klarer seg godt med å stå frilands?
Hvordan er det å holde trærne i fasong og på max 2m høyde?
Jeg er litt fristet til å kjøpe treet som heter Benedicte (pga navnet). Noen som har erfaring med denne typen.

Blir superglad for alle svar :-)
Helt_grønn

Innlegg MarieAn Tir Jun 06, 2017 17:15

Hei, Helt_grønn...

Jeg har et Benedicte-tre, men det har ikke kommet igang. Det vil si - kjøpte det for to år siden og det har ikke etablert seg ordentlig ennå. Regner med at det for alvor begynner å vokse til neste år.

To av min tre ferskentrær står i solvegg i det som må være ren leca, så å si. Huset er nydrenert og det er enorme mengder leca i alle retninger. Jeg gravde et hull da jeg skulle plante (ikke lett å grave i løs leca, men du kan sette ned en kasse uten bunn i lecaen mens du graver, slik at kassen holder veggene i hullet oppe.

Hullet var ikke enormt. Husker ikke hvor stort, men litt større enn rotklumpen til treet må det ha vært. Jeg fylte opp med jord og kukompost rundt treet. Det ligger runde elvestein på bakken langs husveggen vår. Jeg la derfor også noen elvestein oppå rotklumpen, slik at bare stammen stakk ut.

Siden har jeg vært nøye med vanning gjennom hele den sesongen som ikke er vinter, hva man nå enn skal kalle den. Innimellom bruker jeg flytende gjødsel.

...
Det eldste treet, New Haven, er kanskje fem år. Det har nå etablert seg ordentlig og vokser godt. Jeg er fremdeles nøye med vanning, men tror det er mindre viktig nå.

Jeg har tidligere lært at slike solvegger er veldig varme og tørre - mye tørrere enn man skulle tro. Man må altså vanne mye, men ellers går det ikke så verst å plante i Leca.
MarieAn

Innlegg Helt_grønn Tir Jun 06, 2017 18:17

Takk for svar. Hos oss er det ikke leca rundt huset, men belegningsstein eller treterasse. Under der er det pukk, så å plante inntil husveggen er en umulighet med mindre jeg planter i krukke. Krukke vil jeg helst unngå, da det i større grad krever at noen passer på når vi er bortreist. Derfor blir det nærmeste jeg kommer huset ca 2,5-3m fra huset.

Hvor stort blir Benedicte-treet? Vil det la seg gjøre å holde det på ca 2m høyde?
Helt_grønn

Innlegg Frode F Tir Jun 06, 2017 19:48

En liten oppdatering fra Slemmestad.
Etter en utrolig rik blomstring er det blitt moderat med kart på det store aprikos treet.
Treet sliter med kraftig angrep av det jeg tror er grå monilla og så langt har jeg nok klipt ved ca 60% av årets tilvekst.
Må finne mer virkningsfullt tiltak enn bare å klippe vekk angrepne grener. Vurdere å for første gang i min hage sprøyte trær der det vokser noe jeg skal spise.
Tenkte i første omgang å forsøke Atamon, noen av dere som har noen synspunkter på det ?
Det finne etter det jeg forstår virkningsfulle sprøytemidler som Delan WG og Teldor WG 50 men man må ha sprøyte sertifikat for å kjøpe disse.

Aprikos treet som ikke står inntil veggen blomstret fint men har ingen kart.

Fersken treet derimot, blomstret ca. to tre uker etter aprikos treet og han mengder av kart, må nok ta en skikkelig tynning.
Frode F

Innlegg MarieAn Tir Jun 06, 2017 20:55

Helt_grønn, vet ikke hvor høyt Benedicte blir!
MarieAn

Innlegg kirsitn Ons Jun 07, 2017 10:30

Frode F skrev:Tenkte i første omgang å forsøke Atamon, noen av dere som har noen synspunkter på det ?

Vet ikke hvordan atamon virker på dette, men det skader i hvert fall ikke å prøve, og bør jo være uproblematisk å bruke på frukt siden det er godkjent for næringsmiddelbruk. Ellers vet jeg at kanel kan brukes mot soppangrep ved stiklingsformering, men det er antagelig vanskeligere å lage noe som kan sprøytes utover blader med dette.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Frode F Lør Aug 05, 2017 20:20

Da er det fersken fest. Masser av modne fersken. Jeg mente jeg tynnet hardt men alikevel er fersknene bare så store som store plommer. De er lodne med hvitt saftig søtt kjøtt. Veldig fornøyd med fersknene i år.

Afrikos treet som jeg ikke har navn på står nå fullt av nydelig rød/orange frukter tror de første er modne neste uke. Krysser fingrene for tørt vær fremover.
Frode F

Innlegg roots_feeding Lør Aug 05, 2017 22:28

Hargrand-treet har en mer aprikos i år... men det snødde under blomstringen. Neste år blir det parasoll...

Bilde
roots_feeding

ForrigeNeste

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest