Overvintring av Fiken

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Overvintring av Fiken

Innlegg knutinh Søn Mai 06, 2018 22:53

Jeg har eksperimentert med fiken på Østlandet.

2 planter tilbrakte vinteren i en tørr og mørk bod (10-15 grader). Lite stell utenom en kopp vann i januar. Begge har overlevd og ble satt ut når de knoppet seg.

2 planter bodde i en isolert kaldbenk/minidrivhus. Den ene har overlevd, den andre er muligens død.

1 plante har overvintret uten annen beskyttelse enn dyp snø. Den later til å være død.
knutinh
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Overvintring av Fiken

Innlegg roots_feeding Man Mai 07, 2018 8:30

Hei Knut,

Jeg har ikke mer enn to fikenplanter nå. En Brown Turkey og en Hardy Chicago, begge overvintres i kald kjeller og planen er at de skal inn i en kald garasje etterhvert.
Jeg kniper av brebafiken og underutviklet frukt på høsten og bærer de ned i kjelleren, der er det mellom 5 og 10 plussgrader.

Husker at vi snakket om import og har funnet noen østeuropeiske sorter i Tyskland. Han sender ikke før August, kjøper evt til deg også da....

Jeg tror at fiken her i Norge hvor vi har lengre kuldeperioder uansett dør ned til bakken om de står ubeskyttet. Det er nok ikke til å unngå.
Kanskje kyststrøk på sør og østlandet kan fostre noen av de herdigste sortene, men tvilsomt for oss i Osloområdet.

Har mer tro på å bygge en slags kasse/struktur rundt en plante. Tipper da man kan klippe den hardt ned (avleggere) og bokse den inn i en kasse som man fyller med halm og isolerer (med glava og XPS?) fra utsiden.
Det er nok greit om den blir rimelig godt begravet i snøen også... Da kan man klare å holde noen minusgrader igjennom vinteren.

Spørsmålet er om det er nok.

I alle forum og sider hvor det står en nedre kuldegrense, så tror jeg det handler om en eller to netter som er kalde, og det står ikke noe om alderen på treet. Et 30 år gammelt tre med tjukk bark overlever nok bedre enn yngre trær med lite avmodnet ved og bark...

Så jeg tror ikke vi her i nord skal lese oss blinde på dette med herdighet og bare plante ut plante etter plante, men kanskje hvis vi er heldige, så kan vi få til en 'Michurinska-10', 'Montana nera' eller en 'Olympian', om vi lar den vokse seg kraftig i stammen og setter den ut som ganske "gammel".

Problemet er vel at det ikke finnes noen garantier på været. Det ene året er -13 grader minimumstemperatur og det andre -18, så kan vi jo få vintre med ukesvis av -25, det skjer.... Da dør jo alt som ikke er beskyttet...

men det er lov å prøve, det skal jeg hvertfall gjøre...
roots_feeding
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg knutinh Ons Mai 09, 2018 6:25

Alle mine er antatt "Brown Turkey" (veldig mangelfull navning hos Plantasjen og Hageland av en eller annen grunn).

De to plantene som har overvintret i kjellerbod ser friske og fine ut. Noen skudd har dødd tilbake i løpet av vinteren, jeg antar at det skyldes at jeg har vært forsiktig med vanning, siden de ikke har vært utsatt for frost.

De har stått ute en stund nå etter at knoppene skjøt ut, og jeg var litt bekymret over et par kalde netter med rim på bilruta, men det ser ut som om de har tålt det helt fint:
Bilde

De to plantene som har overvintret i kaldbenk/minidrivhus har etter nærmere undersøkelser overlevd begge to. De har (som bildene under viser) kommet betydelig kortere. Også disse har noen døde skudd, men her kan det skyldes enten tørke eller frost. Bygget mitt er isolert med 5cm isopor og tettet med bygningsplast, vinduene er noenlunde isolerende polykarbonat, men den eneste varmekilden er jordvarme og sol.

Bilde

Det kommer ikke fram på bildet men selv planten til høyre viser faktisk tegn til liv:
Bilde

Endelig så har jeg en plante som har overvintret på bar mark. Det eneste jeg har gjort for den er å grave den godt ned i snøen når det var mulig. Den viser ingen tegn til liv enda. Det er selvsagt mulig at den våker til. I rettferdighetens navn så var dette den minste planten og den fikk relativt kort tid i jorda før høsten kom (hagesenter selger ut fiken mye billigere på tampen av sesongen).

Bilde
knutinh

Innlegg Aleksander Tor Mai 10, 2018 15:53

Jeg har hatt to fiken uti drivhuset i vinter, der har de fått hjelpevarme da nettene blei som kaldest (-13) i månedsskiftet februar/mars og litt ellers på vinteren noen ganger da gradene holdt seg langt under minus på dagtid. Den ene har dødd halvveis tilbake og ser litt ut som dem du har hatt i kaldbenk. Den andre har faktisk ikke dødd tilbake overhodet, og den var sådd fra frø det året og den sto faktisk bare i potte og ikke i bakken .... På det kaldeste var det -9 der inne.

Det siste fikentreet mitt lot jeg bare stå inne på et kjølig rom uten noe særlig vanning og det har stått hele vinteren igjennom.

Var innom Lundeby gartneri i Råde i fjor og de solgte faktisk fikten med oppgitt hardførhet til H2/H3. Syntes det var bemerkelsesverdig.
Må jo tøye klimasonegrensene litt! :mrgreen:
Brukerens avatar
Aleksander

Innlegg Aleksander Tor Mai 17, 2018 13:11

Naboen min har overvintra fikentreet sitt utendørs i år uten at noe frøs i stykker, med bare et teppe med plast på éi side og filtaktig stoff på andre sida som var lagt over hele planta. Nå kommer det mange små fiken på det :)
Brukerens avatar
Aleksander

Innlegg knutinh Tor Mai 17, 2018 21:14

Hvor i landet snakker vi?
knutinh

Innlegg Frode F Fre Mai 18, 2018 13:33

Westergaard planteskole i Danmark har forsket mye på fiken på friland i Danmark. Deres konklusjon er at det i prinsippet kun er Bornholmfiken , Brown Turkey og tilvarende kloner som gir brukbar avkastning hos dem. Det kan jo være en retningslinje forhva vi kan forsøke her hos oss.

Man kan lese mer:

http://www.westergaards.dk/
Frode F

Innlegg Aleksander Lør Mai 19, 2018 13:40

knutinh skrev:Hvor i landet snakker vi?

Onsøy i Østfold.

Jeg er ganske sikker på at den de har er Brown Turkey. De fikentrærne de selger hos Lundeby gartneri med påstempla sone H3 i Råde så jeg også var importert fra Danmark.
Brukerens avatar
Aleksander

Innlegg knutinh Man Mai 21, 2018 8:09

Frode F skrev:Westergaard planteskole i Danmark har forsket mye på fiken på friland i Danmark. Deres konklusjon er at det i prinsippet kun er Bornholmfiken , Brown Turkey og tilvarende kloner som gir brukbar avkastning hos dem. Det kan jo være en retningslinje forhva vi kan forsøke her hos oss.

Man kan lese mer:

http://www.westergaards.dk/

Jeg har lest den artikkelen nøye. Det er også en relevant artikkel om dyrking av fiken i Gøteborg her:
http://planetfig.com/articles/fareng2584.html

Plantene mine som har overvintret i kaldbenk har kommet vesentlig kortere enn de som overvintret innendørs. Det er selvsagt mulig at de vil hente inn forspranget i løpet av sesongen side de i praksis står i et «drivhus», men det er ikke sikkert.

To utfordringer med planter som fiken i Norge er frost/fukt om vinteren (utendørs) som forprsaker skade/død og kort/kald/fuktig sommer som fører til at frukten ikke blir moden.

I forumet under ble ulike strategier diskutert for de som lever langt nord i nord-amerika. «Hardy Chicago» prises for evnen til at alt dør over jorda, men den setter nye skudd som rekker å få moden frukt i løpet av en sesong. Det er muligens en god strategi når man bor et sted med streng vinter men lang og varm sommer.

En annen strategi er å gå for planter som først og fremst rekker å modne frukt i løpet av en kort sommer (heller enn å tåle streng vinter), og så flytte den inn i kjelleren for vinteren.

Folk i New York gjør mye rart for å få fiken - pakker store tre inn i «hus» eller graver dem ned for vinteren.
http://figs4funforum.arghchive.com
knutinh

Innlegg knutinh Ons Jun 20, 2018 18:51

Rettelse: planten som har overvintret utendørs uten beskyttelse var ikke stein død, den hadde bare dødd ned til bakken. Nå kommer friske skudd fra rota.
Vedlegg
7CD60CDD-F2D0-40BB-95EF-A30946743677.jpeg
knutinh

Innlegg knutinh Ons Jun 20, 2018 18:55

Plantene som overvintret i kaldbenk truer med å ta over hele boksen min.
Vedlegg
19FBB49F-BD38-48CE-9331-DF73B7DF4968.jpeg
knutinh

Innlegg knutinh Ons Jun 20, 2018 19:02

Plantene som overvintret i boden har vokst mye, og jeg har kuttet skuddene etter 4-5 blad (google «fig pinching»). Planten responderte etter en drøy uke med å sette nye små fikener/nyskudd i «hjørnene».

Av de store fikenene som hang på siden i fjor så er det en som ikke falt av. Den er i ferd med å modne nå.
Vedlegg
B2D5DCC7-F8F5-4D4C-9DA5-369B3FA94331.jpeg
knutinh

Innlegg ocellaris Ons Jun 20, 2018 20:24

Spennende forsøk dere har på gang. Jeg har overvintret fiken nesten helt tørt i råkjeller i mange år med godt hell. Bor på Vestlandet så har prøvd utendørs overvintring også. Brown Turkey klarte to vintrer før den takket for seg. Bornholmsfiken var Stein dau i våres, så ikke heldig med den heller.

Et lokalt gartneri hadde to velvoksne eksemplarer som overvintret utendørs kun med tak over i et par år. De har ikke plantene lenger, så hva som til slutt skjedde med de vet jeg ikke. Ser at de selger Bornholmfiken småplanter i år, så må nok gjøre et forsøk til på Friland før jeg gir opp....
ocellaris

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 2 gjester