Kan urtene mine reddes?

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kan urtene mine reddes?

Innlegg Karlmarx Ons Mai 23, 2018 21:21

Hei! Jeg sådde noen koriander og basilikumfrø i et minidrivhus for ca. to måneder siden og plantet urtene ut i en pallekarm fra Plantasjen for to uker siden. Jeg brukte en 15 liters pose med urte- og grønnsaksjord, samt fire 40 litere med plantejord og gjødslet med granulert plantenæring. Problemet er at siden jeg plantet dem ut så har urtene mine blitt mer og mer pjuskete og nå har det nådd et punkt hvor jeg er redd for at de ikke kan reddes. I går så kjøpte jeg fiberduk som jeg tok over pallekarmen, da jeg lurte på om at det kanskje er vinden som ødela. Spørsmålet mitt er egentlig todelt: 1) Er det mulig å redde urtene og 2) Hva tror dere kan ha skapt disse problemene? Det har vært full sol og over 20 grader på dagtid (ned mot 14 grader om natten) siden jeg plantet dem. Takk på forhånd!

Bilde
Karlmarx
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Kan urtene mine reddes?

Innlegg Villrose Ons Mai 23, 2018 22:51

Hei, og velkommen til hagegal-forumet!
Basilikum er uhyre sære planter. Egentlig fordi de er tilpasset et varmere klima enn det vi har. Varmt og lunt vil de ha det, men visner fort på kjøkkenbenken også.
Det stedet jeg virlelig har fått dem til å trives, er i drivhuset. Pallekarm kan også funke, etter min erfaring, men da under fiberduk. Jeg lyktes med å så dem under fiberduk, så om dine småplanter kan reddes er en annen sak. Tvi, tvi!
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Nienna Ons Mai 23, 2018 23:49

Koriander bør såes direkte. De har lange røtter og misliker å å bli plantet om. Så har du mer korianderfrø er det bare å så dem. Basilikum dyrker jeg i stuen eller i drivhuset. Pleier da å kjøpe en potte på matbutikken. Prikler ut de største plantene, tre i hver potte. Små planter i mye jord er alltid litt sjansespill. De har da svake røtter som lett kan råtne i for våt og kraftig gjødslet jord. Mulig du kan redde plantene ved å ta dem opp og plante dem litt dypt i små potter. Basilikum tåler å få litt jord oppover stilken. Når plantene har utviklet røtter som fyller potten kan du plante dem ut igjen og dyrke dem videre under fiberduk.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg knutinh Tir Mai 29, 2018 12:33

Karlmarx skrev:Hei! Jeg sådde noen koriander og basilikumfrø i et minidrivhus for ca. to måneder siden og plantet urtene ut i en pallekarm fra Plantasjen for to uker siden. Jeg brukte en 15 liters pose med urte- og grønnsaksjord, samt fire 40 litere med plantejord og gjødslet med granulert plantenæring. Problemet er at siden jeg plantet dem ut så har urtene mine blitt mer og mer pjuskete

Min erfaring med urter:
Mange urter (Oregano, Timian, Salvie, ...) trives ganske godt med sandjord, lite næring, passe varmt/lyst. De kan fint settes på et "dårlig" sted i hagen, og som en bonus er det ikke så mye ugras som trives samme sted (lett å luke).

Enkelte andre urter (Dill, Gressløk, ...) later til å trives med vanlig hagejord (mer næring, mer fukt).

Atter andre urter er vanskelige å få til, eller i det minste vanskelig å få til på en slik måte at de blir slik jeg vil spise dem. Basillikum og Koriander tilhører denne gruppen. Jeg får Basillikum og Koriander fint til i vinduskarmen med jevnt tilsig av (gjødslet) vann og kunstig belysning. Da blir de mild og saftig slik jeg liker dem. Basillikum og Koriander utendørs har en tendens til å dø, å bli veldig trelne (av vind/regn), eller gå i stokk.

Rosmarin er grei å få til på sommeren, men jeg får den ikke til å overvintre i jorda (til forskjell fra mange andre urter).

Oregano (og Merian og Rosmarin) er litt tidkrevende å drive fram fra frø. Mens Oregano nesten er umulig å bli kvitt når den først har etablert seg.

-k
knutinh

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester