Modning av druer

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Modning av druer

Innlegg orm Fre Okt 11, 2019 8:30

Bilde

Er det noen som har prøvd å modne druene inne når man klipper av hele klasen? Det ble ganske mye i år, men de modner ujevnt og selv de med farge er ikke helt modne. Har en annen sort (bittesmå) som modnet for uker siden, men de tok skjæra. Her har vært såpass kaldt at georginene tok kvelden. Nå står druene på sørvegg og de ser foreløpig OK ut. Har hengt agrylduk over dem, men ser nesten ut som om de som har unnsloppet duken modner best.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Modning av druer

Innlegg Nienna Lør Okt 12, 2019 9:23

Jeg har ikke prøvd. Men druene dine ser jo nesten modne ut. Kanskje du skulle prøve med en klase før frosten kommer? Hadde jo vært greit å vite for oss andre også :) Jeg har Don muscat i drivhuset, og den modner i september. Men jeg kunne tenke meg å prøve å dyrke drue utendørs også. Og da kan det nok knipe litt med modningen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Lør Okt 12, 2019 13:13

Har tatt inn noen så får jeg se hvordan det går. Dette var de der duken hadde blåst av. De som har duk på ser grønnere ut, men de får også sola (det lille som har vært.) litt senere da noe av huset skygger. Frosten har allerede vært her. Måtte ta opp georginene, men de har stått fritt da. De har blomstret så fint så jeg tenkte de skulle få stå så lenge som mulig, men en morgen var det slutt.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Lør Okt 12, 2019 19:01

Denne sommeren har vært elendig for druer, alt for vått, og alt for lite varme. Bedre lykke neste år.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Søn Okt 13, 2019 17:04

Takk! Det er et sjansespill, ja, men fruktsettingen er det ikke noe å si på. Var faktisk mye mindre i fjor.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester