Gulrothausting 22. januar

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Gulrothausting 22. januar

Innlegg blys Ons Jan 22, 2020 16:03

Vi har ein mild vinter (sone 4) og gulrota har fått stå ute i ein pallekarm og har vorte hausta etter behov.
I dag hausta eg vårløk og gulrot og kan ikkje hugse at eg har gjort det så seint som 22. januar.
Det er ikkje tele i jorda.

I dag har eg også sådd ein pallekarm med 3 sortar gulrot. Eg la eit plastlokk over.

Bilde

Bilde

Bilde
blys
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Gulrothausting 22. januar

Innlegg Nienna Ons Jan 22, 2020 16:32

Så flotte gulrøtter :star: Jeg er tom for gulrøtter. I år skal jeg så mer av både gulrøtter og rødbeter. Rødbeter tåler også lett frost. Og både gulrøtter og rødbeter skal visstnok være gode selv om de har vært frosne. Jeg har ikke prøvd, men så noen kokker i et program som frøs gulrøttene før de tilberedte dem. Jeg har latt rødkål og savoykål bli stående etter høsting, og det vokser frem nye blad som jeg bruker i salat. Broccoli har også overlevd og begynner å danne små buketter. Grønnsaksdyrking er gøy :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Fre Jan 24, 2020 13:53

Takk for det, Nienna.
Ja eg har hovudfokus på grønsaker og frukt i min hage.
Eg har merka at du også har vorte meir og meir ivrig på grønsakdyrking dei siste åra i tillegg til det havet du har av blomar, busker og roser. Det er litt av ein jobb, men så givande for kropp, skjel og mage.
blys

Innlegg Nienna Fre Jan 24, 2020 15:40

Ja, det har blitt mer matnyttige planter de siste årene. De smaker så mye bedre når de får vokse uten sprøytemidler og kunstgjødsel. Det gir en god følelse å vite at maten er så ren som den kan bli :) Jeg betrakter ikke haging som jobb. Det er tvertimot helse i hvert spatak, frisk luft og mosjon nesten uansett vær. Prydhagen klarer seg stort sett selv. Bedene er tett beplantet, og ugresset får lite spillerom. Jeg lar også mesteparten av det visne få ligge i bedene. Det tar ikke lang tid før det blir helt skjult av det nye og friske som vokser opp. Ønsker at hagen skal være mest mulig naturvennlig og ha mest mulig planter som insekter og sommerfugler liker.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Fre Jan 24, 2020 23:09

Lekkert. Mine røk i desember, De var så alt for gode. Det blir mye mer dette året.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester