Av jordbærrabarbra, ønsker oppskrift

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Av jordbærrabarbra, ønsker oppskrift

Innlegg Nienna Tor Jun 28, 2012 16:33

Til den samme festen vil jeg lage noe med marengs, vaniljekrem og jordbærrabarbra. Noe som er veldig enkelt og veldig godt etter grillmaten :) Er det noen som har en oppskrift å dele?
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Re: Av jordbærrabarbra, ønsker oppskrift

Innlegg Gundad Man Jul 02, 2012 13:18

Det du beskriv der høyrest ut som ein klassisk pavlova. Då fordeler du marengsmasse på eit bakepapir, og "tørkar" det til den er sprø, og så legg du den på fat med vaniljekrem oppå og ein god rabarbrakompott. Du kan bruke denne oppskrifta, men vurder om du bør droppe kanelen. http://altgodt.wordpress.com/2012/05/26 ... rakompott/
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Brukerens avatar
Gundad
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Nienna Man Jul 02, 2012 18:37

Tusen takk, Gundad :D Den skal jeg lage neste gang. Var noe sånt jeg hadde i tankene. Til festen måtte jeg improvisere, så da brukte jeg oppskriften til marengssviskekaken, den med kokos, svisker, vaniljekrem og krem. Fordelte marengsmassen i store muffinsformer, stekte i 20 minutter og avkjølte. Hadde på vaniljekrem av eggeplommene, sukker og fløte. Kokte rabarbra med litt sukker og la oppå eggekremen. Og så kremklatt på toppen. Ble godt det også :) Dessuten praktisk med porsjonskaker. Laget marengsen dagen i forveien og stekte kakene. Kokte ferdig rabarbra og eggekrem, og så var det bare å legge på fyllet rett før servering. Men det kunne jeg selvsagt gjort med pavlovaen også :)
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Susan Man Jul 02, 2012 20:32

Det høres ut som Rabarbrapai med marengs! :D Det er noe av det beste jeg får!

Paibunn:
3dl hvetemel
1/2 dl sukker
1ts vaniljesukker
1/2 ts salt
100 g smør/ margarin
1 egg

Fyll:
500g rabarbra i biter
1dl sukker
1ts potetmel

Marengs:
2 eggehvitter
1dl sukker

Vaniljekrem:
2 eggeplommer
2 dl kremfløte
1 ss potetmel
1 ss vaniljesukker
- eller kjøp en ferdig pakke ;)

Smuldre smøret i melet, tilsett sukker, salt og vaniljesukker. Ha i egget og arbeid deigen raskt sammen. La deigen hvile i 1 time i kjøleskap.

Bland alle ingrediensene til vaniljekremen, bortsett fra vaniljesukkeret, i en kjele. La kremen tykne under omrøring på svak varme. Smak til med vaniljesukker. Avkjøl kremen.

Skjær rabarbra i 3 cm lange biter. Legg bitene i en ildfast form. Bland sukker og potetmel og dryss dette over. Dekk formen med folie og sett i ovenen ved 225 grader i 20 min. (Jeg pleier å ta alt i en kjele og koke det mørt unde romrøring, nesten som rabarbragrøt)

Trykk paideigen ut i en paiform og stek bunnen ved 225 grader i 15 min. Avkjøl den. Hell saften av rabarbraen. Legg først vaniljekremen i paiskallet, så rabarbraen. Stivpisk eggehvitter, tilsett sukker og pisk stivt og blankt. Fordel/ sprøyt marengs over rabarbraen. La formen stå i ovnen noen minutter til marengsen har fått litt farge. Server lun eller kald. :jump:
Brukerens avatar
Susan
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Man Jul 02, 2012 20:57

:sikle: :wow: Den hørtes gudegod ut :gira: I år har omsider jordbærrabarbraen min fått nok gjødsel og har vokst enormt. Så jeg skal fråtse i lekre oppskrifter med rabarbra :D
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest