salterstatning - oppskrifter

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, Villrose, AnnePåLandet, Line

Innlegg torunn Tor Aug 09, 2012 20:24

Prøver å redusere salt både i mat og på bordet: Er bortskjemt på Maldonflak, og syns salt er , ja livets smak! Men akk, skal en prøve å redusere, må en det, redusere.....
Det er jo en jobb å gjøre å unngå all ferdigmat etc, men her i huset bordsalter vi alt unntatt sjokoladekaka, og knapt nok det!

Har lest et sted at sitron "lurer" hjernen litt mht saltsmaken. Og at en skal avvenne seg saltet gradvis, som sukker, sjokolade etc.
Hadde opprinnelig tenkt å blande løkpulver og sitronpulver, men fant ikke noen av delene.
Vaska grundig og reiv skallet av 2 lime og en sitron i en suppetallerken, med fineste rivjern, og tørka det på 50 grader og varmluft i halvanna time. (skal si dårlig lukt i huset forsvant som dugg for sola under prosessen!!) Rører om i strøet underveis. Knuste med mortel. Blandingen ble like mengder sitrusskall og hvitløkpulver, og dobbel mengde seltin. Fyller oppi et tomt krydderglass, Kværdagskrydder til bordet.

Tanken er å redusere seltin, øke sitrunmengden og ende opp uten seltin på bordet. Skulle gjerne funnet sitronpulver da, som egna seg for dette. Litt mange lime og sitroner vil gå med om dette skal bli en vane!!
Kanskje er ikke all dene sitrusen bra? Men det er jo en vei å gå i å avvenne smaksløkene med salt?
Tatt av vinden!..konservert av saltet den tar med seg.
Brukerens avatar
torunn
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Trine Tor Aug 09, 2012 20:59

Folk er tydeligvis veldig forskjellige ;) Her i huset sliter vi med at vi generellt synes ferdigmat er for mye saltet. Kjøper f.eks. aldri kjøttdeig med salt i. Den smaker jo salt :( Vi bruker veldig lite salt og synes det ikke skal smake salt av mat, medmindre det er mat som SKAL være salt. For min del er et godt måltid fullstendig ødelagt hvis maten smaker salt xx( Da forsvinner jo alle de gode smakene av kjøtt, fisk, grønnsaker og hva det måtte være. Vi har aldri salt på bordet til måltidene og bruker det ikke engang på kokt egg :)
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gundad Tor Aug 09, 2012 22:05

Eg ville iallfall aldri brukt seltin, det smakar gråstein, og gnissar mellom tennene. Hadde eg vore tvungen til å bruke seltin trur eg at eg hadde fått meg ein effektiv slankekur. Du bør iallfall ikkje kutte salt heilt, kroppen treng salt for å halde orden på væskebalansen og salt spelar også ei viktig rolle når nervesystemet i kroppen sender signal rundt om til organ og lemmar. Sidan vi ofte et salt som er tilsett jod, er også saltet ei viktig kjelde for dette mineralet. For lite salt kan føre til kramper, svimmelheit og anna kroppsleg ubehag. Så å unngå salt fullstendig vil eg faktisk fråråde. Eg meiner eg har høyrt at kroppen treng at vi ca. fire gram salt per dag. Dette er ikkje mykje, så dersom resten av kosten din er relativt saltfri så syns eg ikkje du skal ha som overordna mål å slutte heilt med salt, men heller unne deg den gleda som dette sitronsaltet du beskriv gir deg.
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Brukerens avatar
Gundad
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Nienna Tor Aug 09, 2012 23:01

Jeg har brukt tørkete urter blandet med litt Maldonsalt, og det er jo kjempegodt. Sitrus i har jeg ikke prøvd, men det blir sikkert godt. Sitronpepper er jo veldig godt. Mat helt uten salt kan jeg ikke tenke meg, smaken på råvarene blir fremhevet av salt. Men alt med måte, ferdigmaten inneholder alt for mye salt. For å kamuflere at råvarene er elendige xx( Lager mat fra bunnen av, og hadde glemt hvor fælt Toro gryterett smaker. Inntil nylig da jeg fikk det servert hos noen. Det var så salt at smaksløkene nesten gikk i oppløsning :roll:
Nienna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Malama Fre Aug 10, 2012 7:20

Jeg tror det skal veldig godt gjøres å klare å få i seg for lite salt altså. Selv om man lager mest mulig mat fra bunnen, og uten salt, så får man antakelig mer enn nok gjennom pålegg, de ganger man spiser andre steder enn hjemme, de ganger man evt har et eller annet form for halvfabrikat, kanskje saltet kjøtt, bacon f.eks. Eller om man drister seg til en neve potetgull eller noe sånt.

Siden jeg i tillegg tviler på at noen vil gå så radikalt til verks at de aldri vil tilsette noe salt i noe av den maten de lager, tror jeg virkelig ikke at det å få for lite salt i seg er noe man trenger bekymre seg for, vi får jo i oss mange, mange, mange ganger mer enn nødvendig hver eneste dag her i landet.

Jeg liker salt på maten, og bruker det, men vi har aldri salt på bordet, og bruker det slett ikke på egg. Jeg salter ikke maten veldig mye heller, jeg har redusert på forbruket etter at vi fikk barn for de skal jo ikke ha salt det første året, og deretter fortsatt så lite som mulig. Min yngste er halvannet år, og spiser vår mat, så naturlig saltbegrenser jeg etter beste evne. (så vi kjøper kjøttdeig uten salt, jeg lager tacokrydderet selv (veldig enkelt, og jeg kan altså glatt redusere saltmengden. Men jeg tilsetter noe salt da) men ikke så ekstremt, hun får både pølse og faktisk salami, og vi lager noe mat fra toro også innimellom. Vi begrenser, vi kutter ikke ut.)

Har aldri hørt om sitrus som salterstatning, men det høres spennende ut, jeg ser frem til å høre hvordan det går.
Malama

Innlegg torunn Fre Aug 10, 2012 12:09

Ja her i huset er det IKKE noe fare for å få saltunderskudd. Målet er å få mindre salt i kosten. Vi lever ikke slik at vi lager alt fra bunnen av, men mer enn før. Og det er hyggelig. Kunne tenke meg å fått mer av et slik forhold til smaken av mat som Trine her skisserer. Og da må en starte et sted.Jeg merker saltinntak godt. Og er mer obs på dette etter bahandling for alvorlig sykdom, hvor kost kan spille inn i lengden.
Maldonflaka ned i skuffa,( det finnes jo helger og høytider) smakstilsetning på bordet som inneholder mindre salt.
Før i verden brukte vi bare seltin. Men med åra kom den fine smaken i flaksalt og konkurerte ut seltinen.
Tenker at en god foccacia ikke kan ha seltinstrø!! Der må nok flaksaltet og oliven få spille rollen. Salaten kan få tre saltflak også, men ikke halvkiloen!
Det er som med sukker, jeg bytta hvitt mot brunt strøsukker. Ikke forde jeg tror det er sunnere. Men smaken er kraftig, og jeg og ungene tar mindre på, sjelden vi sukrer nå må jeg si.Skal prøve sitrusblandinga nå framover. Den lukter i hverfall godt.
Brukerens avatar
torunn

Innlegg Malama Fre Aug 10, 2012 18:18

Vi har ikke smakstilsetning på bordet til vanlig, er det vanlig? Vi har det alltid i mitt bardomshjem, men det er fordi min mor må spise saltfattig (pga nyrekluss) og totalt fritt for pepper og det meste av krydder bortsett fra litt urter etter at magesekken sprakk. Derfor har hun salt og pepper (og evt annet krydder avhengig av hva som serveres) på bordet når de har gjester, sånn siden vi andre ofte synes at steika/biffen/kyllingen eller whatever gjerne smaker bedre med LITT krydder...
Malama

Innlegg torunn Lør Aug 11, 2012 7:07

Vanlig vet jeg ikke. Jeg er altså vant til bordsalt. Men her kan det stå mye annet på bordet også, som noen MÅ ha til middager (kapers, paprika, senep...) Det vi sjelden eller aldri har er ketshup.
Brukerens avatar
torunn

Innlegg Malama Lør Aug 11, 2012 7:16

Vi har av og til ketchup, somregel ikke. Det vi oftest har er salat :)

Muligens litt rare vi.
Malama

Innlegg torunn Lør Aug 11, 2012 19:20

Malama skrev:Vi har av og til ketchup, somregel ikke. Det vi oftest har er salat :)

Muligens litt rare vi.

mulig rare, men sunne? Vi har også salat, nesten alltid, gi meg ruccola, så kan jeg gjerne droppe mye anna snacks, men må ha litt salt og olje på:-S
men det er vel mat hos meg:-)
Brukerens avatar
torunn

Innlegg Malama Lør Aug 11, 2012 19:58

Jeg har unger som spiser tomat, agurk, og paprika som ren snacks nærmest. (Joda, de liker sjokolade bedre, men sannelig kan man gjøre dem glad med litt grønnsaker også) så vi er veldig heldige sånnsett, og derved obs på å ha det til de fleste middager. Ungene er 4 og 1,5 år gamle, og vi vil gjerne legge vanen med å spise mye grønnsaker som en selvfølge for dem fra ung alder, så da blir det sånn :)

Men nå skal jeg til med mitt salte, usunne... potetgull og denslags. (Jepp, ungene i seng...)
Malama

Andre salterstatninger

Innlegg lovise Man Aug 27, 2012 21:20

Kjempegode salterstatninger er sesamfrø med skall som poppes i en tørr stekepanne til de er lysebrune og "popper". Haes i en skål og kan stå på bordet for å strø på maten. Gresskarfrø kan gjøres på samme måten. Utrolig godt og udrøyt hos oss. Ristet gresskarfrø er kjempegodt å strå på salaten.
Også er det proppfullt av mineraler.
lovise
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Andre salterstatninger

Innlegg torunn Ons Aug 29, 2012 6:34

lovise skrev:Kjempegode salterstatninger er sesamfrø med skall som poppes i en tørr stekepanne til de er lysebrune og "popper". Haes i en skål og kan stå på bordet for å strø på maten. Gresskarfrø kan gjøres på samme måten. Utrolig godt og udrøyt hos oss. Ristet gresskarfrø er kjempegodt å strå på salaten.
Også er det proppfullt av mineraler.

god ide. har ofte rista gresskarfrø som snacks og i salat. Men ikke sesam.....kun på brød liksom.
Brukerens avatar
torunn

Re: salterstatning - oppskrifter

Innlegg Fritillary Ons Sep 05, 2012 22:15

Jeg syns sitrus kan fungere godt i stedet for salt. Har ikke forsøkt slik som torunn beskriver men å presse litt sitron over risen eller couscousen syns jeg smaker godt. Kyllingfilet marinert i chilli og sitron trenger heller ikke salt.
Mighty oaks from little acorns grow

Line Victorie

Bloggen min; http://alvehagen.wordpress.com
Brukerens avatar
Fritillary

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest