Skift til PC-stil
Del med andre. Prøv ut. Kommenter.
Skriv et svar

Søn Sep 28, 2003 20:56

<U>Vaniljepærer</U>

5-6 pærer (jeg brukte 5 store gule), 6 dl vann, 200 g sukker, en vaniljestang, sitron.

Skrell pærene, del dem i to og fjern kjernehus etc. Press litt sitronsaft over dem etterhvert som du skreller for å unngå at de blir brune.

Kok opp vann, sukker og oppsplittet vaniljestang, la koke 5 min før du har i pærene. Gi dem et raskt oppkok, la småkoke/trekke i ca. 10 min eller til pærene er møre. Avkjøl pærene i laken.

Nå kan du spise og kose deg, eller fryse pærene i plastbokser med så mye lake at det dekker. Skal tines sakte i kjøleskap (det har jeg ikke prøvd enda, det var første gang jeg lagde dette her).

Disse pærene ble nydelige, synes jeg, en gammeldags dessert som blir lettvinn når man kan fryse hele greia istedet for å hermetisere. Dessuten mye mindre søte enn boksepærer, bare klar, fin pæresmak, og en rund, mild smak av vanilje i bakgrunnen. Supert hvis man står der med flere modne pærer enn man kan spise før de blir ødelagt, slik jeg gjorde i går.

De som ble til overs ligger i fryseren, de skal jeg prøve sammen med sjokoladekrem, fant jeg ut ikveld (er det "ganache" det heter på fint, tro?). Man smelter mørk sjokolade i litt varm, sterk kaffe, blander med fløte, og kanskje litt sukker, og gir et oppkok. Så skal det stå i kjøleskap natten over, og så visper man kremen stiv som med vanlig kremfløte. Muligens med en ørliten skvett konjakk i. :jump: Tror dere ikke det må bli godt sammen med en vaniljepære eller to?

Søn Sep 28, 2003 22:06

dette hørtes knallgodt ut.... plutselig hadde jeg desserten klar til neste gang vi skal ha middagsgjester...

Man Sep 29, 2003 19:19

Mmmmmm, -det innlegget har jeg kopiert over i kokeboka, Jorunn :D

Tir Sep 30, 2003 6:56

Jeg gjør omtrent det samme, men lager laken av:

malt ingefær, malt kardemomme, hel kanel, vaniljestang, presset sitron og sukker. Alt blandes etter smak - jeg liker det litt ingefær&sitronsterkt...

Etter at pærene har trukket tar jeg dem ut, legger dem i et ildfast fat med hver sin after eight (en på hver halve pære). I ovnen på svak varme (75-100 grader) til sjokoladen er "mushy". Samtidig jevner jeg laken til "rødsauskonsistens" med litt potetmel.

Serveres i dessertskål med vaniljeis og en "dusk" sitronmelisse.

Tir Sep 30, 2003 10:45

Det hørtes ut som en spennende variant, smg*!

Før jeg lagde mine pærer, leste jeg også flere oppskrifter på ingefærpærer, en dessert fra gamle dager laget av små, hele pærer m/ stilk kokt i veldig søt lake.

Tradisjonelt brukte man da visstnok biter av tørket ingefær som smaksetter, men ifølge kokeboka kan man også bruke fersk ingefær. Det syntes jeg hørtes spennende ut, litt sånn "1800-tallet møter 2003":D. Er imidlertid usikker på doseringen av den friske ingefæren, det bør jo helst være litt pæresmak igjen også...:errr: Noen som har prøvd?

Tir Sep 30, 2003 10:58

Dette hørtes godt ut! Særlig varianten til smg*. Jeg er ikke så veldig dessertmenneske, men denne må jeg jo bare prøve :D
Også jeg liker ingefær/sitronsterkt...

Tir Sep 30, 2003 11:41

Vel... min erfaring er at fersk ingefær er sterk.

Hvis jeg skal forsøke meg på en dosering så ville jeg sagt ikke mer enn 1-2 cm av en (tommeltykk) rot til 4 middelsstore pærer (i en liten kaserolle og akkurat nok lake til å dekke dem). Behold bitene såpass store at de er greie å fiske ut.

Glemte å si at jeg har pleid å koke inn laken litt etter å ha tatt ut pærene - før jeg jevner den. Den kan som sagt lett bli sterk. Men det er jo bare å smake seg fram før jevning. Er den "blass" kan den kokes inn (da blir det litt lite smak i pærene også - men en erfaring til neste forsøk), og er den sterk kan den vannes ut før jevning (men da er det "hotte" pærer - og det går mer is).

Fre Okt 03, 2003 23:56

Jorun - i dag lagde jeg vaniljepærer. De ble delikate og herlig gode!!

Lør Okt 04, 2003 12:21

Det var gøy å høre, Lene! :)

Ellers leste jeg også dine pæreoppskrifter med stor interesse, det virker jamen som du er flink til å utnytte ressursene hagen gir deg.

Det er noe veldig tilfredsstillende med "matauk" av frukt, urter og grønsaker fra egen hage sånn om høsten, syns du ikke? Jeg føler meg ihvertfall veldig fornøyd når jeg har gjort i stand et eller annet og lagt det i fryseren o.l., enten det er delikate vaniljepærer eller robust grønnkål!

Lør Okt 04, 2003 12:58

Ja, enig. Og jeg føler meg rik når jeg går ned i kjelleren og ser på glassene med ferdig syltetøy. Og jeg føler meg rik når jeg står på kjøkkenet og ser på de mørke glassene med tørkete urter og jeg føler meg rik når jeg kan lage meg anti-forkjølelses-te av egen produksjon og så smaker det godt i tillegg.

Og enda bedre - ungdommene mine elsker mitt hjemmelagde og det gjør ungdommer på besøk også.:)

Det er vel ellers noe gammeldags og underlig over en tenåringsmor som i Norge i 2003 lager hjemmelagde greier av hva hagen gir istedenfor å la det falle ned og klage over all frukten og "hva skal jeg gjøre med den". Men et sånt menneske er jeg. Og jeg føler meg nokså moderne - egentlig. Kanskje tilogmed litt urban..;)

Lør Okt 04, 2003 13:56

Postet av Lene i fr.stad 04 oktober 03

Det er vel ellers noe gammeldags og underlig over en tenåringsmor som i Norge i 2003 lager hjemmelagde greier av hva hagen gir istedenfor å la det falle ned og klage over all frukten og "hva skal jeg gjøre med den".

He, he, :D tror jeg skjønner hva du mener med "gammeldags". Jeg skulle faktisk til å bruke samme ord sammen med "matauk" istad, det er jo også et skikkelig umoderne ord man stort sett finner i gamle kokebøker.

Men denne typen ting er isåfall gammeldags på en meget positiv måte! Tror vi, eller ihvertfall jeg, må ha noen slags urgamle, nedarvede gener for å "samle i hus" og forberede oss til vinteren, liksom. Og så er det så fint å ha små lagre av mat som man har laget helt fra grunnen og vet alt om.

Generasjoner av formødre ville frydet seg over synet og nikket anerkjennende!

PS: Forresten så tror jeg at det å utnytte egenproduserte råvarer og lage "ren" mat fra grunnen er noe av det mest moderne man kan gjøre. Det begynner jo å vise seg at sterkt prosessert halvfabrikata mat rett og slett ikke er så sunt, og heller ikke så godt bestandig...

Søn Okt 12, 2003 22:44

Jenter, fortsett med å sende tennene i vann. Deres ideer er overlevert husmora, mens mannen fortsetter med matauken....

Tor Jan 29, 2004 13:44

En liten pære-oppdatering: Vi har nå beitet endel på høstens vaniljepærer fra fryseren, og jeg kan opplyse om at det fungerer fint. Dvs. så sant pærene var kokt såvidt møre (og dekket av lake) før nedfrysning, har de samme konsistens (og smak! :)) etter opptining. Jeg tok dem opp kvelden før bruk og lot dem tine sakte i kjøleskap.

Like enkelt som å åpne en boks, altså, bare mye mer tilfredsstillende! ;)

Tor Jan 29, 2004 14:02

Enig - nydelig dessert fra fryseren. Jeg tiner dem også sakte i kjøleskap. Vaniljesaus til - eller is.
Ja, den oppskriften kommer jeg til å bruke igjen - og igjen og igjen....
Jeg har bare èn pakke igjen av vaniljepærene mine nå.
Skriv et svar