[quote="khawaga"]Gresskar er en egen familie, men nært beslektet med agurkplanter. Man bruker gresskar slik man bruker agurk, squash, avocado you name it.
Dette var vel litt drøyt??? ser ikke for meg å ha sneier med rå gresskar på leverposteien med en stripe majons på toppen. HEller ikke som en del av noe som kan minne om guacamole.
Gresskar er ikke bare gresskar. Det er mange sorter og forskjellen er stor. Gresska blir, som pastinakken, søtere utover høsten og vinteren. De lagres lenge om de har skall og "navelstrengen", en liten stilk på toppen av gresskaret, inntakt. . KJEMPEGRESSKAR synes jeg ikke noe om. Smakløse. Min favoritt er noen med et grågrønnt skall på som jeg ikke husker navnet på. Komboen: bacon, salvie, gresskar (jamie oliver) er fin å improvisere rundt.
Gresskarsuppe er bestandig en høydare hos meg. MAdrasskrydder synes jeg er snadder . Steker løk og kvitløk gylden, så tilsetter madras eller annen curryblanding en måtte like, steke litt til, ha oppi en kopp og to med kyllingbuljong, ha oppi biter med gresskar, kok, mos, ha oppi en boks kokosnøttmelk, smak til med salt og pepper. Stek gjerne chilli men løken om du ønsker den sterk. Serveres med en fløteskvett, cremefraice, rømme, eller en stråle god olivenolje, nykværnet pepper og salt etter smak.
Gresskar er også suverent å bake i ovnen med lammelåret. Det er så mye stivelse (sødme) at den blir karamellisert i bunnen av langpanna. Skjær i båter med skallet på. Det er kamp om disse godbitene og pastinakken som ligger som toffeebiter under lammelåret.
ELsker gresskar