Gresskar

Del med andre. Prøv ut. Kommenter.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Gresskar

Innlegg Tua Tir Aug 12, 2014 12:48

gresskarsuppe er nevnt før her, men kan da ikke nevnes for ofte. Det er gresselig godt, kokt med løk, tomat og mais, blir sånn litt tacoaktig. Mmmm, gleder meg plutselig til gresskartiden igjen.
Tua
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Ons Aug 13, 2014 20:06

Høres godt ut. Jeg kom meg aldri så langt at jeg fikk sådd gresskar i år :( Kanskje like bra siden jeg ikke har hatt verdens største suksess i år. Men de har jo gresskar på butikken :) Litt tacoaktig? Da passer det sikkert med en dæsj chili og spisskummen i også.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Tua Tor Aug 14, 2014 7:17

Chili er svært passende i denne gresskarsuppa :)
2 løk i terninger, freses med litt olje, 1 ss paprikapulver og 3 fed hakket hvitløk. Ha i 500 g gresskar i biter, 1 boks hakket tomat, 2 dl vann og en terning hønsebuljong.
Ta ca 2 dl av suppa og kjør den glatt med stavmikseren, ha den oppi igjen. Spe med mer vann, ca 5 dl. Smak til med salt og pepper. Ha i en boks grytebønner og en boks mais, kok opp og server suppa. Gjerne med en klatt rømme eller matyoughurt i bollen.

Denne suppa drømmer jeg om de 10 mnd det ikke er gresskar å få tak i, det er vel derfor den er så innmari god også.
Tua

Innlegg Nienna Tor Aug 14, 2014 22:56

ÅH! Den hørtes fantastisk god ut. Tusen takk for oppskriften, den skal jeg definitivt lage straks jeg ser et gresskar på Coopen. Jeg blir helt sikkert motivert for å dyrke gresskar til neste år. Gresskar til suppe kan vel fryses?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Tua Fre Aug 15, 2014 6:23

Vet ikke om gresskar kan fryses, sikkert noen kloke hoder her inne om vet det :)

Hallo! Kan gresskar fryses?
Tua

Innlegg Nienna Fre Aug 15, 2014 15:28

Jeg regner med at til suppe spiller ikke konsistensen etter at de er tint noen rolle. Siden de skal både kokes og moses. Ville bare ha det bekreftet siden jeg aldri har prøvd det :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg froluf Søn Jan 11, 2015 20:45

Gresskar kun i to måneder? Dyrk gode sorter. Butternutt, og de grå. De får hardt solid skall som lagres lenge, tört og frostfritt. Jeg har fortsatt flere gresskar igjen. De blir sötere etter hvert og duger da best til pai vil jeg tru. Ingefär og kokosmelk er også glimrende m gresskarsuppen. Ta rvare på fröene og planter igjen. Vil tro gresskar kan forvelles og fryses helt greit.
froluf

Innlegg Karisan Lør Jan 31, 2015 19:36

Jeg har ikke fått til gresskar selv, men har kjøpt inn to slags frø i år, og er klar for et nytt forsøk :lol: Jeg kjøpte to som ser ut som "halloween"-gresskar. 'Tom Fox' skal bli 3-6 kg og 'Baby Bear' skal bli 0,5-1 kg. Jeg håper jeg skal få til noe med dem, slik at jeg kan sylte til høsten. Her er min uunnværlige variant av

INGEFÆRSYLTA GRESSKAR :sikle:

1/2 l vann
20 g hel ingefær (jeg er veldig glad i ingefær, og bruker mye mer)
4 dl eddik 7 %
1 kg farin
1 1/2 kg rensa gresskar

Kok vann og ingefær i 10 min. Tilsett eddik, rensa ingefær i tynne skiver og sukker, og gi et oppkok. Putt gresskarbitene oppi,og kok til bitene er klare (minst 20 min). Ta opp bitene, og kok sausen til den tykner litt. Legg bitene på glass, og hell sausen over til den dekker bitene.
Jeg bruker dette som tilbehør til middag, i stedet for tyttebær, og til ost.
Karisan
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Nienna Lør Jan 31, 2015 23:12

Hørtes godt ut :) Tror jeg skal prøve meg på gresskar igjen. De er jo også veldig dekorative. Hvis man lykkes da... :oops: Men nå er det så mange gode tips og oppskrifter her i tråden, at det skal ikke bli noe problem å få til noe godt med gresskar. Hvis man skulle være så heldig å lykkes :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Forrige

Gå til Oppskrifter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest