Woodland

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Woodland

Innlegg Mccoolhill Fre Mai 26, 2017 12:09

Har et woodland område som jeg er usikker på hva jeg skal bruke det til. Frem til for to år siden så bare klippet jeg det, men har nå latt det få lov til å vokse opp. Er kratt bak og lurer litt på å renske og fylle på med jord og la woodland området bli en "øy".
Noen som har noen forslag?
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Woodland

Innlegg Mccoolhill Fre Mai 26, 2017 12:10

Bilde
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill

Re: Woodland

Innlegg Magne Man Jun 19, 2017 12:00

1) Det første jeg ville sett på er skogbunnen. Om du er heldig er det få eller ikke noe hageugress som skvallerkål, løvetann, etc der. Da er du heldig! Da må du endelig passe på at du alt du planter inn her er ugressfritt.
2) Vurder det som er av trær og busker. Jeg ville nok fjernet tørste treslag som osp og bjørk. Hassel og Rogn er fine små trær. Ta vare på noen større trær, ask, lønn eller eik er fint. Disse kan tynnes i krona slik at du slipper mer lys ned på bakken.
3) Det er nok vanskelig å plante noe direkte ned i skogbunnen. Her er masse røtter, stein osv. Jeg vill fylt på med jord oppå der du vil plante. Denne MÅ være ugrasfri. Bland løv og annet skrot fra skogbunnen inn i den nye jorda.
4) Jeg ville startet med bunndekkende stauder. Noen forslag er Hasselurt (Asaraum), lungeurt (Pulmonoria), forglemmegeisøster (Brunnera), gjøksyre (Oxalis) Liljekonvall og hvitveis er også fint. Liljekonvallen kan være i overkant ivrig. Planlegg et område hvor den kan råde grunnen alene. Har du et fuktig søkk kan du plante Ramsløk (Allium ursinum). Hybridjulerose (Helleborus x orientalis) blir også meget fint.
5) Introduser små, blomstrende trær og busker. Snømagnolia, Duftkrossved, Trollhassel, blodrips.
6) Bregner hører også med i woodlandet. Finnes mange flotte sorter, men de fleste ville sortene i Norge er også fine. Obs, obs, den som kalles einstape sprer seg uhemmet. La vær den!
7) Juveler som blåveis, Glaucidium, Jeffersonia, Trillium osv. må plantes inn slik at ikke andre mer voksesterke planter fortrenger disse.
8) Du må lage deg en sti, og en fin plass til en benk!
Hilsen Magne
Brukerens avatar
Magne

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest