Kvepsen skader bær og frukt.

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kvepsen skader bær og frukt.

Innlegg krokupan Tir Aug 14, 2018 21:32

Bilde

Mange har nok registrert at det er eit kvepseår, og skadane på bær og frukt aukar for kvar dag. Fikk eit råd om å sette ut ei blanding av tørrgjær, sukker og vatn. Dette brygget vart tømt i ei isboks og plassert på fuglebrettet. Etter to timar hadde meir enn 50 kveps enda sine dagar . I all hast vart fem bokser sette ut, og før kvelden kom var fleire hundre kveps gått i fella. Det mest effektive rådet eg har fått på lenge.
krokupan
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Kvepsen skader bær og frukt.

Innlegg Nienna Ons Aug 15, 2018 19:04

Imponerende :star: Foreløpig er vi ikke særlig plaget av veps. Været snudde og ble ganske høstlig. Og eplene ser ut til å være uten skader så langt. Men metoden skal prøves straks vepsen blir plagsom. Enten det nå er for folk eller frukt :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Ons Aug 15, 2018 21:26

Ingen kvepseplage her heller, men metoden er notert.
Kveps er det verste eg veit. Pleier å vera plaga i morellehagen når det er regn og morelleskalet sprekk.
I år har det vore draumever for moreller og alle morellene er etne av folk og kvepsen har ikkje fått noko :D
blys
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Knut Tistel Ons Aug 15, 2018 22:22

Uff, skjønner ikke dette hatet mot vepsen. Den er jo også en viktig pollinator, selv om den ikke er fullt så effektiv som humler og bier. I en tid hvor pollinerende insekter er under sterkt press synes jeg vi bør legge til rette for alle pollinerende insekter, inklusive vepsen. Her i hagen min får den boltre seg så mye den vil i alle fall... Og så er den jo veldig pen da.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg Nienna Ons Aug 15, 2018 23:45

Slik jeg har forstått det blir vepsen arbeidsledig på høsten og svimer rundt uten å ha noe å gjøre mens den venter på å dø. Og da ser jeg ikke noe galt i å fremskynde bortgangen en smule :) Men jeg er enig med deg, Knut Tistel, vepsen er også en pollinator. Den hører hjemme her, og har sikkert oppgaver vi ikke kjenner til. Jeg har et helt ok forhold til veps som driver på med sitt hele sommeren. Da ignorerer den meg til fordel for bolbygging og blomstermat. Men når det er slutt og den plutselig vil studere meg i stedet for omvendt, blir jeg litt stresset. Og da setter jeg heller ut noe den har mer lyst på enn meg :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg krokupan Tor Aug 16, 2018 20:54

Knut Tistel skrev:Uff, skjønner ikke dette hatet mot vepsen. Den er jo også en viktig pollinator, selv om den ikke er fullt så effektiv som humler og bier. I en tid hvor pollinerende insekter er under sterkt press synes jeg vi bør legge til rette for alle pollinerende insekter, inklusive vepsen. Her i hagen min får den boltre seg så mye den vil i alle fall... Og så er den jo veldig pen da.

Det er ikkje noko hat mot kvepsen. Den har sin plass i naturen og hagen, og slik vil vi gjerne det skal vere, men i år gikk naturen litt over styr. Vi har ein god bestand av humler, og ein del forvilla bier som framleis flyg til blomster i området, men kvepsen har kasta seg over fruktsaft og søtsaker. Det må ha vore eit godt år for kvepsen, for bærplukkinga har vore som ein risikosport. Kampen om bringebæra vann kvepsen, og vi enda opp med under 50%. Hos naboen var det berre morellsteinane som hang igjen treet. No starta modninga av blåbær og plommer, og vi såg same tendensen der. Sidan eg ikkje er særlig glad i gift så var denne gjærblandinga tiltalande, og den funka. Siste veka har eg teke fleire tusen kveps, og framleis er der mange igjen. Om denne reduksjonen er på grunn av mi krigføring, eller veromslaget er grunnen får vi nok ikkje svar på, men no er vi meir tilbake til normalen.
Bilde
krokupan

Innlegg Knut Tistel Tor Aug 16, 2018 22:34

Ja ja, jeg skal ikke si så mye. Du har tydeligvis langt mer veps enn meg i hagen. Og som Nienna sier, så er de jo allerede på terskelen til dødsriket. Selv har jeg bare hatt et lite vepsebol i hagen i sommer og ikke blitt plaget av det. Forøvrig er det jo ikke alle som vil drive et sånt lavproduktivt hagebruk som meg heller. Jeg lar stort sett halvparten av bær være igjen på buskene til fuglene og de som ellers måtte finne på å spise av det. Og liljebillene nyter jeg synet av og lar de spise i vei. Og brunsneglene hilser jeg pent på når jeg møter dem i hagen, og prater litt lett med dem: "Hallo lille snegle, hvordan har du det i sommerkvelden?" "Å, litt tørt ja; ja det kan jeg forstå; det har jo vært en tørr sommer." "Du får gå inn under den busken der; der er det kanskje litt fukt å finne." Men jeg skjønner at vepsen kan være plagsom; fikk noen heftige stikk i fjor da jeg trodde vi kunne være venner og at jeg kunne holde på med plantene mine rett ved siden av bolet deres. Det var bare litt voldsomt det bildet du la ut; med alle de døde vepsene...
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg Inger W Ons Aug 29, 2018 8:48

Er man ellers glad i hagen sin, både andre insekt, frukt og bær, og liker å nyte en kopp kaffe på trappa i fred og ro, så kan det absolutt ha noe for seg å sette ut vepsefeller sent på sommeren når de begynner å bli innpåslitne og nyttevekster modnes.
Veps gjør lite nytte som pollinator. Den har ingen stor funksjon, tvert imot er de rovdyr og river bein og vinger av andre insekt. Det går an å leve i noenlunde harmoni med dem om de ikke har bol rett i nærheten, men man kan ikke forvente å få spise noe måltid på terrassen i fred, og på høsten er de rett og slett farlig for mange.
Jeg var til dyrelegen i hui og hast i går med en tre måneder gammel valp som fikk utslett over hele kroppen og som jeg fryktet var på vei inn i anafylaktisk sjokk. To dager før ble katten min stukket i munnen da hun tok en i vinduskarmen som hadde kommet inn, heldigvis hovnet hun bare opp i barten og ikke i svelget. Dagen før der igjen ble min mor stukket i nakken med en voldsom reaksjon. Plommene har de spist opp.
Jeg har ikke satt ut vepsefeller i sommer før de siste par ukene, men jeg har virkelig ingen planer om å ha dårlig samvittighet, og jeg synes det er merkelig å påføre andre det når den unormale eksplosjonen av veps vi har hatt i år hindrer folk både i å nyte hagen og å høste frukt og bær.
Spørsmålet er heller om det fører til en krise blant andre insekt som blir spist av disse, når folk rapporterer så unormale mengder veps og om det rett og slett har vært uforsvarlig å ikke ta grep for å redusere dem.
I et landskap, nytt og uten minner,
står et epletre i blomst og skinner.
Epletreet dufter nyskapt sommer.
Her har tiden aldri vært. Den kommer.
Inger Hagerup
Brukerens avatar
Inger W

Innlegg Knut Tistel Ons Aug 29, 2018 18:39

Inger W skrev:Veps gjør lite nytte som pollinator.

Javel? Mitt første søk på google bringer meg til Miljødirektoratets hjemmeside som skriver om FNs internasjonale Naturpanel at: "Naturpanelets første rapport slår fast at bier, fluer, sommerfugler, møll, veps, biller, fugler, flaggermus og andre pollinatorer har stor betydning for verdens matproduksjon."

Og det blir nok ikke noen krise blant insektene selv om noen blir spist av veps; det er nok langt større mengder som blir spist av fugl, uten at det er noe argument for å ta livet av fugler, eller?

Hvis du mener at jeg "påfører" deg (eller andre) dårlig samvittighet fordi jeg ikke tilslutter meg vepseutryddinger, så blir det veldig trange rammer for hva man kan skrive her på forumet. Skal vi kun være enige om alt og kun komme med tannløst koseprat?
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg Inger W Tor Aug 30, 2018 1:21

Som du sikkert kan forstå var hysterinivået ganske høyt her for etpar dager siden, når valpen min fikk utslett over hele seg og jeg kastet henne i bilen til dyrelegen. Anafylaktisk sjokk vil som regel si at man har 30 minutter på seg, og det er så lenge det tar til dyrelegen fra meg. Heldigvis gikk det fint. Legger merke til at det ikke bemerkes i kommentaren din, men du fortsetter å snakke om pollinering, selv om til det er den ganske unyttig, gitt at de en sjelden gang går på en blomst om den har søthunger, men også spiser andre insekt som gjør den jobben.

Jeg er helt tilhenger av å la naturen gå sin gang, om man kan leve fredelig side om side med det man har av liv i hagen. I utgangspunktet har alt liv en verdi, selv hvor smått det måtte være. Men jeg mener at når folk ikke får høste avlingene sine og ikke orker være i hagen, har barn eller dyr eller har kraftige allergier, så blir det helt feil som du starter her, med å kalle det "hat mot kvepsen", Knut Tistel. Det er stor forskjell på selvforsvar og hat. Jeg synes også det er merkelig å først beskylde folk for hat for så å føle seg angrepet når det påpekes at å forsøke å gi folk dårlig samvittighet er dårlig skikk. Her er det altså ikke snakk om hat, men gode grunner for å begrense skade, potensielt livstruende skade.
Jeg gir meg med det, men det dør altså folk årlig av vepsestikk, og for meg er det merkelig å krangle med folk som forsøker å begrense antall rundt husene sine så de kan slappe av og bruke uterommet.
I et landskap, nytt og uten minner,
står et epletre i blomst og skinner.
Epletreet dufter nyskapt sommer.
Her har tiden aldri vært. Den kommer.
Inger Hagerup
Brukerens avatar
Inger W

Innlegg Knut Tistel Tor Aug 30, 2018 3:32

Jeg føler meg ikke angrepet. Og dårlig samvittighet burde vi alle ha, fordi vi steller så dårlig med den fantastiske kloden vår. Fint at det gikk bra med valpen din. Selv har jeg mange katter jeg prøver å ta vare på og vet godt hvordan det er når dyrene du er glad i blir akutt syke.
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg Nienna Tor Aug 30, 2018 9:25

Det ble aldri til at jeg satte ut noe for å drepe vepsen. Det har jeg heller aldri gjort. Om sommeren fanger jeg humler og veps som har forvillet seg inn, og står og stanger mot glasset. De blir sluppet fri. God samvittighet er en deilig følelse :)
Jeg blir alltid skeptisk når mennesker slår fast at noe eller noen skapt av naturen, ikke har en oppgave i naturen. Det er nesten alltid en unnskyldning for å utrydde. Der det er balanse og mangfold trenger vi ikke å gjøre noe som helst. Naturen har ingen ting å lære av oss, men vi har alt å lære av naturen.

En annen ting er at det ikke bare er veps som kunne tenke seg gjær og sukkerblanding. Og da ble det uaktuelt for meg å bruke det uansett. Avledning virker sikkert like godt mot vepseplager av moderat art på terrassen. En skål med noe søtt et stykke unna f.eks. Men hos meg er det ikke vepseår. Observerer noen få som er opptatt av komposten. Og da er de like uinterresserte i meg som de var da de bygget bol og samlet nektar tidligere på sommeren.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg BenteBjo Lør Sep 01, 2018 22:48

Den oppskriften skulle eg gjerne hatt tidligere. Her har det vore mykje veps! Først tok dei alle plommene. Når dei var ferdig med den jobben,var det druene dei tok... Så takk for tipset! Eg kjem nok til å prøve det der :^:
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest