Fjerne kratt og roser uten gift eller graving

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Fjerne kratt og roser uten gift eller graving

Innlegg Sommerenga Ons Mai 20, 2020 9:46

Jeg har lært meg å HATE roser etter ublide møter med torner både på egen eiendom og i skogen i nærområdet. Rosene sprer seg overalt, det er spesielt trist å se dem forvillet i naturen... Det er også et parti med kratt og villbringebær som jeg gjerne vil rydde opp i. Noen litt større trær - både rogn, hegg, lønn, selje og surkirsebær - vil forhåpentligvis utkonkurrere krattet på sikt. Men inntil videre er det masse rotskudd og kjerr som gjør området ufremkommelig.

Jeg skulle veldig gjerne drept både kratt, bringebær og ikke minst de forbannede rosene, men har ikke funnet råd som virker effektive og praktisk gjennomførbare.

- Jeg ønsker ikke å bruke round-up og lignende gift. Nå har jeg uansett inntrykk av at salget til privatpersoner er strammet inn såpass, at man må være godvenn med en bonde for å få noe som funker.

- Å grave opp røttene er en for omfattende jobb, og spesielt vanskelig siden det er ungtrær i krattet jeg ønsker å bevare. Når det gjelder rosene føler jeg ikke at jeg kan gå rundt i skogen å grave opp roser på andre folks eiendom. Og ikke minst, innsatsen som ville kreves er enorm!

Så hva gjør jeg, er det noen gode råd? Funker det å ringbarke rotskudd og småkvist, eller er dette bare en metode for større trær? Kan jeg drepe røttene med kokende vann? Vil bringebærkrattet dø ut hvis jeg river opp skuddene noen sesonger på rad?
Sommerenga
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Fjerne kratt og roser uten gift eller graving

Innlegg kirsitn Ons Mai 20, 2020 10:09

Jeg vet ikke om bringebærene vil bli helt borte ved å fjerne skuddene, men de vil i hvert fall bli kraftig redusert. Naboen hadde et felt med bringebær i plenen som han kjørte over med gressklipperen sånn at alle skuddene ble holdt nede, og de forsvant helt neste sesong.

Når det gjelder rosene, så antar jeg at det er snakk om rynkerose (Rosa rugosa) og ikke ville roser som hører hjemme i området? Hvis det er rynkerose, så ville jeg gått sammen med naboene om å prøve å fjerne dem, mens hvis det er "innfødte" roser, så bør de få lov til å stå i fred. Miljødirektoratets handlingsplan mot rynkerose sier en del om hvordan man kan prøve å bekjempe dem: http://tema.miljodirektoratet.no/Global ... ersjon.pdf
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sommerenga Tor Mai 21, 2020 9:48

Faktisk er ikke dette rynkerose, men en annen sort, forhåpentligvis noe litt mindre hardført. Greinene er slankere, med litt færre pigger og mørkere farge.
Sommerenga

Innlegg Nienna Tor Mai 21, 2020 11:50

Da bør du la de ville rosene få stå i fred, iallefall utenfor din egen hage. Tornete kratt er et viktig skjulested for fugler.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Tor Mai 21, 2020 12:57

Er dette noe som kryper inn på din eiendom? I så fall ville jeg kontakte eier og høre om det er greit at du forsøker å fjerne noe. Antagelig vil dekking langs gjerde være det enkleste. Alle greiner og kvister som går inn på din eiendom kan du, så vidt jeg vet, bare klippe. Som du selv sier kan man ikke begynne å grave opp på andres eiendom, heller ikke drive skogrydding selv om det er vanskelig å komme fram.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gundad Tor Mai 21, 2020 14:07

Korleis kan ein skilje mellom rynkerose og ville roser? Vi har masse roser hos oss, men om det er det eine eller det andre er eg usikker på.
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Tor Mai 21, 2020 14:40

Gundad skrev:Korleis kan ein skilje mellom rynkerose og ville roser? Vi har masse roser hos oss, men om det er det eine eller det andre er eg usikker på.

Her er hva wikipedia har å si om kanelrose som er en av artene som hører hjemme i Norge: https://no.wikipedia.org/wiki/Kanelrose

Jeg tror ikke det er noen av de viltvoksende rosene i Norge som har så knallrosa blomster som rynkerose, de er heller lysrosa eller i beste fall mellomrosa. I tillegg tror jeg ikke det er noen av dem som har så kraftig duft som rynkerose, og de er heller ikke like tettvokste (rynkerose ser jo ut som den er grønn over det hele på litt avstand). Og så har de ikke så rynkete blader som rynkerose.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tor Mai 21, 2020 15:48

Rosa canina, steinnype, eller rett og slett det folk kaller klungerrose er også vanlig i norsk natur. Den danner tette kratt, og har små lysrosa/hvite blomster. Den får fine nyper som sikkert er mat for fugler :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest