Sneglekarantene - Hvor lenge?

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Sneglekarantene - Hvor lenge?

Innlegg Sony Man Jun 29, 2020 10:42

I gamle tråder finnes det noen råd for å unngå å dra snegler til hagen med nye planter. Ett av rådene, som jeg følger nå, er å sette plantene på en kasse som står i vann. Sneglene skal da drukne hvis de prøver å komme seg fra planten til resten av hangen.

Jeg vet ikke om dette er effektivt, men tenkte å prøve, bare i tilfelle. Hvor lenge tror dere plantene bør få stå i denne karantenen før det er trygt å plante dem ut i bed?
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Sneglekarantene - Hvor lenge?

Innlegg krokupan Man Jun 29, 2020 21:09

Om du var den einaste i mils omkrins, så kanskje. Dei spreier seg med 150-200 meter pr år, og det er berre kollektiv krigføring som hjelper. Her har vi hatt eit par år med nedgang, men i år er det full innsats igjen.

Bilde

Du treng ikkje å tynne gulrot når du har brunsnegler.
krokupan
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Sony Man Jun 29, 2020 22:25

Akkurat, den såg ferdigtynna ut, ja.

Jeg glemte jo å si at vi har ikke brunsnegler her, nærmeste observasjon er milevis unna med et snaufjell mellom, derfor karanteneordningen i håp om å slippe å få dem. Men så vet jeg heller ikke hvor lang tid det tar før evt egg klekkes og sånt, men trenger jeg å ha plantene stående i vannbalja hele sommeren? Ei uke? To? Hva tror dere, når kan jeg regne det som trygt?
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Man Jun 29, 2020 23:19

Brunsneglene parrer seg i juli/august og legger egg utover høsten. Disse klekkes før vinteren, og de unge sneglene overvintrer. Det gjør også mange av de voksne brunsneglene, i alle fall i milde vintre. Eggene er godt synlige, og i en potte vil de som oftest ligge på steder mellom plasten og jorden. Mest i bunnen.

Jeg har ingen tro på karantenemetoden alla vollgrav. Har selv prøvd å drukne brunsnegl, men de kryper fort opp av en ti liters bøtte med vann. Da er det større sjanse for at de kryper ut av pottene hvis de blir senket i vann så lenge som røttene kan tåle det. Eller at man tar seg bryet med å fjerne all gammel jord og vaske hele rotklumpen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sony Tir Jun 30, 2020 7:09

Au da, da er visst hele karanteneprosjektet mitt forgjeves, hvis sneglene kommer seg gjennom vollgraven. :?

Jaja, men da kan jeg være rimelig sikker på at det ikke har blitt klekt noen oppi pottene siden jeg fikk dem heim i hvert fall, her har ikke vært sommer lenge nok til at de skulle nådd å parre seg engang. Jeg har sett etter hver dag, og det har ikke blitt spist noe på plantene siden jeg fikk dem heim, så det kan ikke være levende snegl der, da skulle det syntes at plantene ble bespist, tenker jeg. Jeg får lete etter egg når jeg planter, og håpe det beste. :)
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Tir Jun 30, 2020 8:05

Ja, jeg tror du kan spare deg det bryet :) Og selv nyklekte brunsnegler er synlige hvis man går inn for å finne dem. Det er som du sier lite sannsynlig at det finnes snegl i pottene hvis ingen blad er blitt spist på. Men det kan likevel finnes blindpassasjerer. Og de liker å krype inn gjennom hullene i bunnen av potten, og gjemme seg der til natten.

Men om jeg hadde med meg hjem en plante jeg var usikker på, ville jeg heller satt den i karantene i en plastkasse med lokk. Og puttet oppi noen løvetannblader som lokkemat.

Du er heldig som ikke har brunsnegl. Bare fortsett med å være veldig nøye på hva du tar inn i hagen, så slipper du forhåpentligvis en enda større jobb i fremtiden :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest