Latin for nybegynnere

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Aleksander Lør Jun 18, 2005 10:01

Denne lenken er fjernet da det finnes spyware på siden... Admin/IK

Sjekk ut her og :D
Må jo tøye klimasonegrensene litt! :mrgreen:
Brukerens avatar
Aleksander
Har snakketøyet iorden, ja

Ordbok

Innlegg Markjordbær Fre Jul 01, 2005 0:46

Latin er jo bare så fascinerende...
Det finnes jo også en norsk-latin ordbok, om man foretrekker noe å bla i... liker å referere til den som "klokeboken" :mrgreen:
Brukerens avatar
Markjordbær
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg riddal Lør Jul 02, 2005 17:31

Er veldig glad i latin selv, så disse oversiktlige "leksjonene" dine er virkelig snadder Tusen takk! :-s
Selvom ugress ikke bør gro, får mange av dem vakre blomster...
Brukerens avatar
riddal

Innlegg hajal Man Sep 19, 2005 20:25

Oi sann, fant nettopp ein tråd som var oppe frå tida før eg kom inn blant dei hageGale (eg var hageGal, visste berre ikkje å sette ord på det !)
Veit ikkje heilt om inlegget mitt høyrer inn under denne tråden eller i "To om boka" , det får moderator avgjere..... ;)
Eg kom på at ;) eg hadde ståande ei bok i bokhylla som eg tidlegare brukte mykje , men i det siste har bare blitt ståande .....
den heiter Plantenavne -- Navngivingsregler av Johan Lange. Den har eit stort kapittel med forklaring på latinske plantenamn. Eit kapittel med lat. plantenamn og tilsvarande danske , og eit med omvendt rekkefølge.Vidare er der kapittel om reglar for plantenamngiving , litt lat. gramatikk og div reglar.
Kansje kan dette vere noko for dei som er interessert i kva som skjuler seg bak dei latinske namna.(Trur eg skal ta denne boka fram att av og til.... ;) ) :
hajal.
Alt ned til mauren i mold !!
Brukerens avatar
hajal
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Iris Man Sep 19, 2005 20:29

Takk for tipset hajal :) Jeg er på utkikk etter bøker om latin,så den er nok midt i blinken for meg.
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anita K. Man Okt 31, 2005 11:45

Endelig oppdaget jeg denne latin-tråden! Tusen takk til Marit som har samlet, katalogisert og ikke minst gjort framstillingen svært forståelig. Som utskrift er dette samlet 16 sider med en passe stor skrifttype. Den skal inn i permen!
Til Marit ===> :-s
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Vig Man Mar 06, 2006 13:02

Tar fram denne tråden jeg i disse så-tider med masse latinske navn overalt. Ser at jeg kan lære mye om latin på disse sidene. Takk skal du ha Marit. :klem:

Men jeg har en liten bønn til dere som bare bruker latinske navn på planter dere har og frø dere sår. Kan dere ikke også skrive de norske navnene ved siden av? Pleeeeease :D For oss som ikke er så flinke i latin ennå så kan vi lære masse latinske navn på den måten. ;)

Vigdis
Vigdis

Hage er til glede for store og små.
Brukerens avatar
Vig
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg solfrid Man Mar 06, 2006 13:10

Vig skrev:Tar fram denne tråden jeg i disse så-tider med masse latinske navn overalt. Ser at jeg kan lære mye om latin på disse sidene. Takk skal du ha Marit. :klem:

Men jeg har en liten bønn til dere som bare bruker latinske navn på planter dere har og frø dere sår. Kan dere ikke også skrive de norske navnene ved siden av? Pleeeeease :D For oss som ikke er så flinke i latin ennå så kan vi lære masse latinske navn på den måten. ;)

Vigdis

Skal bli flinkere.. :oops:
Takk for at du minner oss på det! :klem:
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Berit Man Mar 06, 2006 13:24

Takk for påminnelsen, Vig. Har lett for å buke det første som ramler meg inn, enten det nå er latin eller norsk. Er ikke plagsomt strukturert :?
Nå har jeg i alle fall lagt inn norske navn i sålista mi som en begynnelse.
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Vig Man Mar 06, 2006 14:00

Takk skal dere ha! :klem:

Vigdis
Vigdis

Hage er til glede for store og små.
Brukerens avatar
Vig
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg magnolia Tir Mar 07, 2006 20:51

Akkurat nå leser jeg ei bok som heter "Latin - kulturen, historien, språket". Det er veldig interessant å vite litt om hvordan dette språket, som vi bruker daglig her på Hagegal, har oppstått og utviklet seg gjennom minst 2500 år. Latin sies å være et dødt språk. Ja, som talt morsmål er det dødt, men som hjelpespråk lever det i beste velgående og er med på å sveise verden sammen.
Jeg er forresten helt enig i at vi må bruke både den latinske og den norske betegnelsen på plantene - jeg må selv bli flinkere til å huske på det. Det er jo ikke alltid en vet begge termene heller.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg miamaria Tir Mar 07, 2006 22:18

Er den boka skrevet av Tore Janson? Hvordan er den? Jeg har den i bokhylla, men har ikke "fått begynt på" den enda... :oops:
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg magnolia Ons Mar 08, 2006 18:18

Ja, forfatteren er Tore Janson. Boka er kjempefin, lettlest og ikke til å legge fra seg før en har lest den. Bortsett fra latinens historie har jeg også lært mye om romernes og andre europeiske folks historie, om kristendommens utbredelse i Europa ved hjelp av latin, latin som undervisnings- og vitenskapsspråk i det meste av Europa inntil nylig, etc.
Latinen som fellesspråk har gjort kommunikasjon mellom landene mulig. Nå er vel engelsk i ferd med å overta den rollen.
Så ta fram boka og begynn og les, det vil du ikke angre på!
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg solfrid Ons Mar 08, 2006 18:42

magnolia skrev:Ja, forfatteren er Tore Janson. Boka er kjempefin, lettlest og ikke til å legge fra seg før en har lest den. Bortsett fra latinens historie har jeg også lært mye om romernes og andre europeiske folks historie, om kristendommens utbredelse i Europa ved hjelp av latin, latin som undervisnings- og vitenskapsspråk i det meste av Europa inntil nylig, etc.
Latinen som fellesspråk har gjort kommunikasjon mellom landene mulig. Nå er vel engelsk i ferd med å overta den rollen.
Så ta fram boka og begynn og les, det vil du ikke angre på!

Leser den selv - anbefales da den er lettlest som Magnolia sier - og du får med mye historie, som er minst like spennende. ;)
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Bea Tor Sep 07, 2006 19:01

Dette var nyttig! En lyninnføring i latinske farger er nyttig når jeg lettere forvirret skal bestille frø og planter fra katalog :?
Bea
Bea

Innlegg Gard Fre Sep 15, 2006 22:49

Jeg lurte bare på, i hele latinske plantenavn, med stor bokstav og sånn? For de latinske navnene er vel nesten for egennavn å regne? Ta for eksempel "mentha arvensis". Skal det skrives "mentha arvensis" eller "Mentha arvensis" eller "Mentha Arvensis"?

Gard
Brukerens avatar
Gard

ForrigeNeste

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester