Latin for nybegynnere

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg oyhovoft Fre Sep 15, 2006 22:56

Vet ikke om dette er helt rett, men da jeg hadde latin (som valgfag på gymnaset i 1989/90) lærte vi i forbindelse med plantenavn (som var en del av det vi arbeidet med; lite ante jeg da om at hagen skulle bli min store interesse i voksen alder :lol: ) følgende: Stor bokstav i første ledd (selve arten) liten bokstav i neste ledd (varianten): Eks: Allium sativum (hvitløk; for å velge en av mine favoritter ;) ). Art og variant var det som stod i skriveboka mi i alle fall.
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Line Cathrin Fre Sep 15, 2006 22:59

oyhovoft skrev:Vet ikke om dette er helt rett, men da jeg hadde latin (som valgfag på gymnaset i 1989/90) lærte vi i forbindelse med plantenavn (som var en del av det vi arbeidet med; lite ante jeg da om at hagen skulle bli min store interesse i voksen alder :lol: ) følgende: Stor bokstav i første ledd (selve arten) liten bokstav i neste ledd (varianten): Eks: Allium sativum (hvitløk; for å velge en av mine favoritter ;) ). Art og variant var det som stod i skriveboka mi i alle fall.

Akkurat det lærte jeg på skjetlein også. Synes det er greit å opprettholde regelen jeg. Å skrive det rett da blir det lettere å lære også. :)
Lieså skal navnesort feks Brunnera macrophylla 'Hadspen cream' ikke skrives med " men med ' . :)
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg oyhovoft Fre Sep 15, 2006 23:00

Godt at vi 72-modeller husker det vi lærte før i tiden ;)
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg hajal Lør Sep 16, 2006 5:22

Det fyrste namnet, slektsnamnet Mentha skal skrivast med stor forbokstav,
artsnamnet arvensis skal skrivast mes liten forbokstav.
Mentha arvensis.

Mvh hajal.
Alt ned til mauren i mold !!
Brukerens avatar
hajal
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ingrid9000 Man Nov 20, 2006 2:17

Denne tråden blir aldri uaktuell... veldig glad for denne! :D
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg primula Lør Des 02, 2006 13:18

Flott liste!
Har kopiert den og bundet den sammen. Det ble faktisk en hel bok!

Nå mangler jeg bare noen enkle og greie uttaleregler, helst med eksempler...... ;)
Hilsen Primula
Brukerens avatar
primula
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lotta Tir Mai 15, 2007 8:33

tusen takk, alt er allerede lagret og skal leses som sengelektyre!!!

kjempeflott marit, du gjør det enkelt for en nybegynner. Målet er å pugge og kunne dem, for å imponere på fester :lol:

det sies at hvis en trimmer hjernen sin, så er det mindre sjangs for å få demens... slo meg da at jeg har aldri hørt om skuespillere som har demens...
steike grønn og steike lite tid (mitt nye mantra etter at jeg begynte på høyskole)

i H3/H4

hilsen lotta!
Brukerens avatar
Lotta
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Line Cathrin Tir Mai 15, 2007 8:37

Lotta skrev:det sies at hvis en trimmer hjernen sin, så er det mindre sjangs for å få demens... slo meg da at jeg har aldri hørt om skuespillere som har demens...

Joda. Reagan,Men han endte jo opp som politiker :mrgreen:
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Re:

Innlegg ystenes Tor Okt 30, 2008 0:19

[quote="Iris"][b]atlantica[/b]-fra kysten av Atlanterhavet[/quote]

Jeg må spørre her. Jeg trodde at Atlantica hadde med Atlasfjellene å gjøre. Cedrus atlantica betyr atlasseder. Cederen vokser i Atlasfjellene, i Marokko, Algerie og Tunisia, dvs. nærmere Middelhavet enn Atlanterhavet.

Atlanterhavet fikk såvidt jeg vet navnet fordi det var bak Atlasfjellene, så kanskje gir det sammenhengen.

På tysk heter det for øvrig ein Atlas - mehrere Atlanten.

Martin
ystenes

Re: Latin for nybegynnere

Innlegg hajal Tor Okt 30, 2008 5:24

atlanticus betyr atlantisk ifølge mi oppslagsbok.
Alt ned til mauren i mold !!
Brukerens avatar
hajal
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Iris Tor Okt 30, 2008 9:12

Veldig bra du spør, ystenes. Når jeg ser over listen, så ser jeg at det står to betydninger av atlantica. Den ene betyr fra kysten av Atlanterhavet, og den andre står under geografi og betyr Atlasfjellene. Bøkene hvor dette er hentet fra er skrevet av Knut Langeland, og jeg ser i bøkene mine at han har skrevet begge deler. Kanskje det rett og slett er to betydninger av ordet?
Hilsen Marit

Cura ut valeas - Take care

Hjemmeside

Hageblogg
Brukerens avatar
Iris
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tor Okt 30, 2008 10:33

Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sagae Tor Okt 30, 2008 23:08

Glimrende tråd!
Sagae
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nora Tor Nov 19, 2009 21:09

Hei!

Jeg går et kurs i hagelatin her i Sverige hvor jeg bor. Kurset handler selvsagt om latin, men også mye om Linnè og hans navnesystem. Et veldig intressant kurs, og noe av det förste jeg lärte meg er at latin er alt annet enn et dödt språk. Språket lever videre og utvikles hele tiden.....i Finland har de til og med en radiokanal som sender nyheter på latin. Gjennom kurset har jeg fått tips på noen linker som er intressante hvis man liker latin (og Linnè) De er på svensk, men det går vel bra for latinintresserte hagegale nordmenn også vil jeg tro:-)

http://www.linnaeus.uu.se/online/liv/5_0.html (en side om Carl von Linnè fra Uppsala Universitet, forövrig det universitetet som Linnè underviste på)

http://www.latinforalla.net/index.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... es%C3%A4tt (ord-og uttryksliste på Wikipedia. Mulig at denne finnes som en norsk variant også?)

Den förste linken er min favoritt. Jeg synes det å läre "hagelatin" nesten hörer sammen med Linnè. Utrolig intressant å lese om denne mannen som har satt ett så stort avtrykk i historien og som alle hagegale påvirkes av "hele tiden". Som min kurslärer skrev om Linnè i ett mail: Hans helhetssyn, hans sätt att beundra naturen och hans förmåga att förmedla detta i sina texter gör honom till en stor förebild för mig. Blir inte du också förundrad över hur ”före sin tid” han var? Man kan ju filosofera över vad som gick snett efter Linné. Som till exempel att Paul Müller fick nobelpris i medicin 1948 för sitt bekämpningsmedel DDT.

//Nora
Non scholae sed vitae discimus
Nora

Innlegg Mathea Fre Nov 20, 2009 0:17

Flink du da :tilber:
Mathea
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Amfjell Ons Nov 25, 2009 20:21

Hurra, for Hagegale sider! Eg har nyleg laga ei oversikt over planter og frø som eg har, og då byrja eg såvidt å leike meg med å finne ut av kva dei latinske namna stod for. Eg fann litt hjelp på dei opne sidene til Hagegale. MEN så oppedaga eg at ved å logge meg inn så fekk eg tilgong til endå fleire sider og eg er nærast stum av beundring over all den kunnskap som Hagegale deler med kvarandre. :-s
Amfjell

ForrigeNeste

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester