Overvintring av stauder i potter ute pga flytting

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Overvintring av stauder i potter ute pga flytting

Innlegg Kari Søn Jul 23, 2017 23:21

Jeg flytter i oktober, november og tar i den forbindelse med meg en god del rotbiter fra min nåværende hage til ny hage som skal opparbeides. Jeg har ikke mulighet til å opparbeide hagen i høst så overvintringen må skje i potter. Jeg kan heller ikke komme tilbake til våren å grave de opp. Hvordan skal jeg planlegge denne overvintringen ute for at flest mulig planter skal overleve? Bør pottene dekkes på noen måte? Noen stauder kan jeg overvintre i kjeller, men jeg har ikke plass til alle der. Jeg har ca 90 potter så det er for mange å grave ned. Gode ideer mottas med takk.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Re: Overvintring av stauder i potter ute pga flytting

Innlegg Magne Man Jul 24, 2017 7:33

Hei,

Det er for mye fukt og ikke minst isdannelse i pottene som dreper.
Det unngår du ved å legge pottene over på siden.
Gjør dette lille knepet i november når plantene har gått helt i dvale for vinteren. Velg en lun plass for å hindre at vind eller sol tørker ut jorda i pottene. Om det blir barfrost og veldig kaldt kan du legge en duk over akkurat i de kalde dagene. Å dekke over hele vinteren tror jeg ikke er lurt på grunn økt fare for sopp/ råteangrep på plantene.
Hilsen Magne
Brukerens avatar
Magne
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg calypso Man Jul 24, 2017 9:29

Det er viktig at plantene får tid til å rote seg godt i pottene før vinteren, så innpottingen bør starte så raskt som mulig. Overleving gjennom vinteren går bedre om røttene plantes i svært sandholdig jord, evt. ren sand.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg jensen Man Jul 24, 2017 10:54

Kan du lage en benk? Eventuelt bare "jordslå" med sekkejord rundt pottene og dekke med ei bølgeblikksplate? Det regner vel ikke like mye østover, men her på Sørlandet må du nesten dekke mot regn for å unngå tykt islag på frosne potter, så lenge du gjør det etter ett par harde frostnetter pleier det gå bra mtp. mugg og råte.
Trillium.no - Villinnsamlede frø fra Kina
Facebook-side med plantebilder
Brukerens avatar
jensen
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Man Jul 24, 2017 18:16

Det er en god ide å jordslå dem. Eller hvis du planter dem i potter, så gjør det så snart som mulig, som Calypso skriver. Sandjord gjør vel at det blir god drenering, for vann i pottene er døden hvis det fryser.
Jeg legger mine potter på siden, og så får det gå som det går - og det går nesten alltid bra. Da legger det seg ikke regnvann i dem ihvertfall. Kommer det snø som må skuffes vekk, legger jeg så mye som mulig over pottene, det isolerer kjempegodt.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Man Jul 24, 2017 19:58

Snø er veldig god hjelp, den reduserer også fordampingen fra røttene, noe som er et av problemene for frosne planter.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kari Søn Okt 29, 2017 22:04

Takk for gode råd. :) Nå er alle stauder som jeg skal ha med meg over i ny hage gravd opp og plantet i potter. Pottene er jordslått med flere sekker jord. Over det hele er det bundet opp en plastpresenning slik at det er luft mellom jord og plasten. Så håper jeg dette vil fungere, og at plantene klarer seg gjennom vinteren.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester