Hva nytt fungerte i år og hva ikke.

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva nytt fungerte i år og hva ikke.

Innlegg Mccoolhill Søn Okt 29, 2017 15:49

Hagegale har ofte nye prosjekter i hagen. Det være seg planter, busker eller strukturelle tiltak. Hva fungerte for deg i år og hva gjorde det ikke?

Selv hadde jeg flere prosjekter. Det som fungerte definitivt dårligst var hagedam prosjektet. Kjøpte duk på Jula og den var god. Men jeg plasserte dammen bak en einer. Tenkte at da får den ikke direkte sollys og mindre alge problem. Skulle ikke ha fisk oppi uansett, men kjedelig å ha en grønn suppe.
Men for det første så ble det altfor mørkt. Det ble lite liv oppi, selv om jeg hadde hentet noen liter med vann fra en naturlig dam med yrende liv.
Jeg hadde også undervurdert hvor mye nåler og bøss det falt ned fra eineren og ned i vannet. Det var veldig mye.
I tillegg så hadde jeg ikke gjort god nok jobb med kantene. Så da det ble en oversvømmelse på plenen klappet dammen nærmest sammen fordi det kom vann inn under duken.
Så til våren skal jeg flytte den til under vill kirsebærtreet og heller bygge et tak over.

Det som fungerte best var at jeg lagde et ganske stort bed med løvemunn i utkanten av plenen. Det ble veldig vakkert og blomstret fra juni og gjør det fortsatt.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Hva nytt fungerte i år og hva ikke.

Innlegg calypso Søn Okt 29, 2017 17:08

Følg med, og luk forsiktig, Tvedestrand og litt mild vinter, så kan løvemunnen gjerne overvintre, og da blir den diger.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Søn Okt 29, 2017 17:25

Sesongens godbiter:
Tomatplanter, Maja F1. Gir fortsatt røde tomater :)
Pak Choi, var en hyggelig overraskelse. Grønnsaker som er like voksevillig som løvetann, er kjekt.

STore skuffelsen, var blomkålen. Alt gikk i stokk.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg Nienna Man Okt 30, 2017 10:55

Pottetomaten Vilma er vinneren her. Jeg har hatt tomater hver dag siden mai, og fortsatt får jeg søte og fine tomater. Jeg er også veldig fornøyd med at jeg endelig har fått til rotselleri. Skal bare gjødsle enda litt mer til neste år. I det store og hele har kjøkkenhagen i år vært en suksess. Men noe som gikk undet navnet broccolirybs var en fiasko. Gikk rett i blomst, og rett på komposten.
Jeg har også noen fine løvemunner som fortsatt blomstrer. Det har skjedd før at de har overvintret, og jeg håper at det skjer til våren. Frøplanter kan også dukke opp :) For oss som plages av brunsnegl er løvemunn et sikkert valg. Sannsynligvis den eneste sommerblomsten som får stå i fred.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Man Okt 30, 2017 11:30

Jeg er veldig glad i tulipaner. De blomstrer så fint tidlig på sommeren. Så etterpå skal man jo la dem stå
en stund etter avblomstring. Det fungerer veldig dårlig hos meg som absolutt skulle ha plantet noe annet der.
Og stygge er de når de er avblomstret.
Det som har fungert supert, og det mot alle odds, er en ny kjempestor roserabatt med 100 roser som jeg
har fått i gave fra Tyskland. De ble liggende alt for lenge på tollen og overvintringen i kjelleren til i år, gikk
heller ikke så bra. Masse musangrep. Men etter at de ble plantet i sommer, har de greid seg utmerket og ser ut til å stortrives.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg blys Man Okt 30, 2017 12:30

Eg dyrkar grønsaker på alle ledige areal i hagen og er stort sett svært nøgd med årets avling.
Har prøvd nye sortar innan grønt og salat, men neste år havnar eg nok opp med dei gode gamle sortane.
Fyrste år med mais i år og det vart ein kjempesuksess. Skal ha mykje meir neste år.
Eg freista for fyrste gong gresskar - Butternut. Hadde 3 planter og fekk ikkje ein einaste frukt, men masse bladverk.
Eg gjev ikkje opp - neste år skal dei dyrkast oppetter klatrevegg.
Elles sår eg kvart år 7- 8 gulrotsortar for å finne den optimale sorten og den fann eg i år :jump:
Elles har det vore for kaldt for bønner i år, så avlingen vart ikkje kjempestor.

Litt av suksessoppskrifta i år har vore vintersådd i kald jord for kål og rotgrønnsaker.
blys

Innlegg krepsemor Tir Okt 31, 2017 21:10

Hadde tomatsorten `Vilma`i fjor, som gav rikelig med tomater. Den stod for det meste inne i stua ved store vinduer!

I år ville eg satse på sortar som tålte å stå ute, men som likevel skulle gi ei bra avling med tomater.......
Valget falt på `Koralik`, `Maskotka` og `Lille Lise`! Vel, Lille Lise spirte ikkje, dei to andre voks fint, for all del, men tomater? Hm, nokre bittesmå (som druer),
som aldri vart raude :shock: Og det enda eg kjøpte et lite drivhus i plast for å få opp temperaturen på ettersommaren!

Ellers sådde eg klokkeranke, som berre voks og voks, og kvitterte med fleire klokker! Skal absolutt ha denne neste år også :)
Et ansikt uten fregner er som et blomsterbed uten blomster
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg krokupan Ons Nov 01, 2017 18:35

Eit godt år med mykje bær på dei gamle, tradisjonelle bærsortane. Amerikansk blåbær som er noko nyare i vår hage hadde mykje bær, men dei seinaste makta ikkje å få modne dei siste bæra.
Så kjem vi inn på bærsortar som vart planta etter impulskjøp.

Bilde
Jostabær, krysning mellom solbær og stikkelsbær, er grei nok. Store, kraftige busker, som lett vert for store. Ber rikt, lettplukka, med ein heller anonym smak. Min konklusjon er at kvar for seg er solbær og stillelsbær betre.

Bilde
Krysning mellom jordbær og bringebær. Spreier seg lett og må dyrkast under kontroll. Ein spesiell farge på bæra som gjer den dekorativ på Pavlova. Lite smak, kan ikkje syltast eller frysast. Min konklusjon: Tilnærma meiningslaust.
ser med spenning fram til at Kamtschatkabæra og gojibæra kjem. Kanskje til neste år.
krokupan
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest