Import av frø

Alt hagerelatert vi ikke vet hvor ellers vi skal plassere.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Import av frø

Innlegg Mariann G Søn Jan 26, 2020 18:48

Har noen kjøpt frø fra utenlandske nettbutikker, f.eks Impecta, nå i januar etter at de nye reglene trådte i kraft? Jeg lurer på hvilke kostnader som kommer i tillegg på en frøsending nå. Syns det er vanskelig å forstå hva som gjelder ut fra informasjonen på tolletatens sider.
Brukerens avatar
Mariann G
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Import av frø

Innlegg Lene i Fredrikstad Man Jan 27, 2020 13:55

Jeg sendte impecta en mail den 24. der jeg spør dem om akkurat dette. Har ikke fått svar ennå.
Deler svaret her når det kommer.

.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Bosted: Fredrikstad - flatmark på leire. H2 på det nye sonekartet.

Innlegg Mariann G Man Jan 27, 2020 14:11

Supert, Lene! :D
Da venter jeg spent på svaret.
Brukerens avatar
Mariann G

Innlegg Lene i Fredrikstad Man Jan 27, 2020 18:27

De har svart: "Norsk tull(importdeklaratoinsavgift) och moms betalas på samma gång då du hämtar ut din försändelse."
Jeg er usikker på hva de mener med "hämtar ut din försändelse', så det har jeg spurt dem om.

Krysser fingra for at det betyr at hele summen står på bestillingen og betales til impecta. Men jeg er redd for at det betyr at hver konvolutt med frø skal behandles som en pakke og fortolles inkl div gebyr som må betales når pakken hentes på posten...
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Runegutt Man Jan 27, 2020 21:32

All import skal nå belastes Mva. Dette innebærer at man får et fortollingsgebyr/ekspedisjonsgebyr på alt.
Jeg har intet imot å betale moms og eventuelt toll, men det fortollingsgebyret er irriterende.

Gebyret står IKKE på fakturaen. Det er noe som kommer i tillegg.

Anbefaling: Bestill myyyyye på en gang. det lønner seg overhode ikke med småbestillinger.

I 2019 var forenklet tollbehandlingsgebyr 149,-
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg toveve Tir Jan 28, 2020 6:13

Det ser ut som det er matvarer og næringsmidler som belastes mva, toll og gebyr fra første krone fra 1.1.20.
Fra 1.4.20 kommer det nye løsninger, (forenklet ordning) hvor de største utenlandske nettbutikkene (blant annet amazon, ebay ol), skal kreve inn mva samtidig som kjøpet gjennomføres. Da skal vi som kunder slippe fortollingsgebyret sånn som det er i dag. Dette er for kjøp under kr 3.000. Vet ikke helt hvilken kategori frø kommer i. Mulig det kan ses på som mat og næringsmidler ???? venter spent på svaret fra Impecta.
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Lene i Fredrikstad Tir Jan 28, 2020 10:44

Har ikke fått noe mer svar fra impecta, men jeg gikk inn på tolletatens facebookside og fant et svar fra dem om kjøp av frø fra utlandet:

"Fjerningen av 350 kroners grensen fra 1. januar 2020 omfatter næringsmidler, varer med særavgifter og varer som er restriksjonsbelagte. Blomster og frø er i utgangspunktet restriksjonsbelagte, derfor må du nå betale ordinære importavgifter fra første krone hvis du bestiller slike varer fra utlandet.
I tillegg vil transportøren ta betalt for tollbehandlingen (for eksempel vil Postens gebyr være ca. 300 kroner).
Her kan du lese mer om regelendringen: https://www.toll.no/.../onsker-a-begren ... ndelen.../

Ha en fin dag :)

Hilsen oss i Tolletaten"

Så da er det bare å håpe at dette blir forandret og forenklet etter 1. April når 350 kr grensen forsvinner på all privat import. Politikerne snakker jo om at planen er å legge opp et system som fungerer bedre for kjøp under 3 000 fra 1/4, der ebay osv skal ta inn norsk toll og norsk moms ved kjøpet.
Tillegg: Jeg gikk inn på lenken som tolletaten la ut. Siden finnes ikke lenger. :V: de viser til skatteetatens sider der jeg ikke finner noe spesifikt om frø...
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hilde Tir Jan 28, 2020 10:44

Hei. Jeg har bestilt frø fra Impecta, mottok de for 2-3 uker siden, ikke fått noe ekstra kostnader på de.

/Hilde
Hilde
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Mariann G Tir Jan 28, 2020 11:14

Takk skal du ha Lene! :D Det var jo som fryktet. :(
Bra at jeg bestilte det meste jeg trenger rett før nyttår.
Da får vi, som du skriver, håpe på en forenkling fra 1. april, ellers blir jo dette helt håpløst.
Brukerens avatar
Mariann G

Innlegg Lene i Fredrikstad Tir Jan 28, 2020 14:15

Hilde skrev:Hei. Jeg har bestilt frø fra Impecta, mottok de for 2-3 uker siden, ikke fått noe ekstra kostnader på de.

/Hilde

Det gjorde jeg også (den 7/1), men da sto ikke den beskjeden om nye regler for norske kunder på impecta. Da jeg gikk inn den 24. for å handle litt mer, sto den der. Jeg regner med at det tok litt tid før de fikk med seg de nye reglene.
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg Lene i Fredrikstad Tir Jan 28, 2020 18:12

Da har jeg fått svar fra Impecta.
"Hej,
Okej. Du kommer att få betala en extra avgift för tull och moms när du ska hämta ut din försändelse.

Först får du betala en faktura till oss för det du handlar hos oss men sen får du betala ytterligare en avgift till tull i Norge för att du importerar. Denna avgift betalar du inte till oss."

Så da er det bare å håpe at forenklingen med tollbehandling som de skal ha på plass fra 1/4, også gjelder frø.
Hilsen Lene
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Ons Jan 29, 2020 14:51

Hjelper jo ikke oss om det blir enklere om reglene består med hensyn til kostnader. Da blir det for dyrt. Klart det vil lønne seg å kjøpe mange frøposer, men ofte er det jo bare noen få vi har bruk for. Her hjemme kan de jo heller ikke skaffe oss alle frøene vi ønsker. Selv Sverige har et mye større utvalg. Vi er kanskje en sær gruppe, men den 3000-kroners grensen blir jo voldsomt for den som bare skal ha et par frøposer.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg IngerJ Ons Jan 29, 2020 15:39

På toll.no står følgende:
Fra 1. januar 2020 blir toll- og avgiftsfritaket på varer under 350 kroner fjernet for alle næringsmidler og varer som har særavgift. Dette betyr at du må betale merverdiavgift og eventuell toll og særavgift fra første krone for varer som defineres som næringsmidler, særavgiftsbelagte eller restriksjonsbelagte.

Ettersom frø er restriksjonsbelagt, blir toll- og avgiftsfritaket på varer under 350 kroner fjernet også for frø.

IngerJ
IngerJ
Brukerens avatar
IngerJ

Innlegg AaseG Lør Feb 08, 2020 0:05

Har i løpet av de siste 2 ukene mottat 2 forsendelser med frø fra utlandet. Har ikke fått krav på noe tilleggsgebyr :)
Frøhode
Fauske/Nordland
H/5-6
Galleri
Brukerens avatar
AaseG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Diverserommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest