Skråning-tips?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Skråning-tips?

Innlegg LindaKanina Man Apr 04, 2016 13:09

Hei dere! Mamma har en bratt skråning hun ikke klarer å gjøre noe med. Den er rett og slett for bratt for henne å stå i, så å anlegge bed der er umulig. Jeg tenkte å røske opp litt, og kanskje så en type engfrø eller noe. Desverre har det vokst opp mye buskas der. Hvordan kan man bli kvitt dette lettest mulig? Det er som sagt veldig bratt der, så å stå og grave opp røtter er ikke noe jeg har så veldig lyst til.. Noen tips? :)
LindaKanina
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Skråning-tips?

Innlegg Mccoolhill Man Apr 04, 2016 16:52

Det finnes en liten sag på en utfellbar teleskopstang har jeg sett. Selges sikkert på monter, Jernia og lignende. Den er fin å bruke på slike ufremkommelige steder.
Engfrø er ikke rare vitsen å så hvis man ikke bruker ljå etter at plantene er frøsatt. Da ville jeg heller sådd rødkløver eller noe slikt.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg LindaKanina Søn Mai 14, 2017 10:23

Veldig lenge siden jeg fikk svar, men prøver fordet. Den rødkløveren så fin ut! Men vil den klare å utkonkurrere det som allerede er der om jeg ikke får opp røttene? Det har grodd opp mye bringebærbusk der, og mamma vil ikke ha det siden det ser så forferdelig rotete ut. Da er det bedre med blomstereng, syns hun. hehe.
LindaKanina

Innlegg Nienna Søn Mai 14, 2017 20:59

Bratte skråninger er vanskelige. Jeg ville ha vurdert å plante den til med f.eks krypeiner. Den dekker godt og tåler solsteik og tørke når den er etablert. Engblomster må slåes med ljå og krever vedlikehold. Frø av ugress som ligger i jorden vil spire, og det er ikke noe som vil hindre dem hvis du vil ha engblomster :(

Uansett hva du velger må området renses for småtrær og flerårig ugress.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Søn Mai 14, 2017 21:14

Hvis man har god råd eller tilgjengelig arbeidskraft kan det kanskje gå an å lage terraserte oppmurte bed med gangheller. Det er mye som kan tilrettelegges, men det krever litt grovarbeid.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Caveman1990 Man Mai 15, 2017 9:34

Jeg ville dratt alt opp, frest/harvet jorden og lagt jordekkeduk. Så kan man jo plante noe fornuftig og pent buskas etterpå og dekke med bark eller lignende. :)
Caveman1990

Innlegg Anders L Fre Mai 19, 2017 23:45

Det vil være lettere å gi gode tips hvis du skriver hva slags forhold det er i skråningen (leire/sand, næringsrikt/skrint, tørt/fuktig etc.), og hvilken himmelretning den vender mot. Er det en lang skråning, og er det mulig å komme til med ljå eller annen redskap fra an av sidene?
Anders
Anders L

Innlegg LindaKanina Man Jul 24, 2017 13:19

Den er temmelig utilgjengelig egentlig. Vanskelig å stå der og arbeide, og man må gå rett ned for å få tilgang. Det er jord der, ble fylt opp for maaaange år siden. Vil si det er fuktig eller tørt etter været. hehe. Den er vendt mot sørøst.
LindaKanina

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester