Tuja og nettinggjerde?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Tuja og nettinggjerde?

Innlegg Imitthus Søn Jun 18, 2017 15:33

Jeg har planer om å plante et par tujaer som en hekk ved siden av naboens nettinggjerde som ligger på grensen. Men hvor stor avstand burde jeg ha mellom gjerde hans og tujaene mine for at tujaene ikke skal vokse igjennom og på andre siden av gjerde? Vil 50cm holde? Hekken skal holdes på ca 2m høy dersom det har noe å si :)
Imitthus
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Tuja og nettinggjerde?

Innlegg roots_feeding Man Jun 19, 2017 16:29

50cm er ganske lite, men hvis du klipper et par ganger i vekstsesongen, så kanskje det er nok.... husk at du bør klippe og holde hekken smal, ellers så eser den ut og det blir vanskelig reparere, fordi den ikke skyter fra bar kvist.
roots_feeding

Innlegg Imitthus Man Jun 19, 2017 21:35

roots_feeding skrev:50cm er ganske lite, men hvis du klipper et par ganger i vekstsesongen, så kanskje det er nok.... husk at du bør klippe og holde hekken smal, ellers så eser den ut og det blir vanskelig reparere, fordi den ikke skyter fra bar kvist.

Det er bare ikke så lett å komme til mellom hekken og gjerde for å klippe da. Eller for øyeblikket går det jo greit, men etterhvert når det blir litt større så kommer jeg ikke til :? Men du tror ikke at gjerde vil hindre veksten så den ikke blir så mye bredere der?
Nå angrer jeg litt :( Kanskje jeg burde tatt de opp å plantet på nytt? Isåfall hvilken avstand mener du ville vært passe? Det er neppe så farlig for naboen om noen grener kommer imellom gjerde, bare ikke halve hekken plutselig står på dems side :lol:
Imitthus

Innlegg toveve Man Jun 19, 2017 21:48

Naboen er kjempesur bare det er så mye som ei lita grein borti gjerdet, selv om vi eier gjerdet like mye hver :(
Sikkert lurt å sette hekken en meter unna gjerdet, selv om det tar mer av tomten din.
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Turi Tir Jun 20, 2017 13:04

50 cm høres lite ut og et nettinggjerde vil ikke gjøre noe for å hemme veksten. Tujaen vokser lett gjennom gjerdet. Hva tenker naboen om det? Ønsker de at tujaen skal dekke nettinggjerdet så er det kanskje greit.
Funkishagen
Brukerens avatar
Turi

Innlegg roots_feeding Tir Jun 20, 2017 13:20

Hva med barlind? Enklere å holde tynn...
roots_feeding

Innlegg calypso Tir Jun 20, 2017 14:54

Diskuter heller med naboen slik at dere kan komme frem til noe begge kan arbeide sammen om. Hva med å plante noe som kan vokse i nettinggjerdet, og pynte opp litt. Blomkarse, f.eks.?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Imitthus Tir Jun 20, 2017 16:30

calypso skrev:Diskuter heller med naboen slik at dere kan komme frem til noe begge kan arbeide sammen om. Hva med å plante noe som kan vokse i nettinggjerdet, og pynte opp litt. Blomkarse, f.eks.?

Dette er rett foran deres stuevinduer og min utgangsdør så jeg ønsker noe som skjermer. Har plantet 6 stk tujaer rett foran og så tenkte jeg noe annet (pent) ved siden av der det ikke er så viktig med skjerming.

Jeg får stole på dere og flytte tujaene litt nærmere da, men jeg har nok ikke mulighet så langt vekk som 1m :) men blir en 2m høy tuja virkelig så bred som 2m? :shock:
Imitthus

Innlegg Nienna Tir Jun 20, 2017 16:40

Hvis du klipper sidene flere ganger gjennom vekstsesongen, kan du sikkert klare å holde den rimelig smal. Det er mye mindre jobb med barlind. Den skyter fra gammel ved, og blir derfor ikke stygg om man ikke klarer å klippe den regelmessig.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg sveinv Tor Jun 22, 2017 6:28

Hva slags Thuja er det snakk om. Det er stor forskjell på f.eks Brabant og Smaragd i voksemåte.
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Brukerens avatar
sveinv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Imitthus Tor Jun 22, 2017 14:01

sveinv skrev:Hva slags Thuja er det snakk om. Det er stor forskjell på f.eks Brabant og Smaragd i voksemåte.

Det er brabant. Er det grenser på hvor smal man kan holde en tujahekk? Tror de etablerte tujahekkene som er i nabolaget her er cirka 50-80cm brede.
Imitthus

Innlegg orm Lør Jun 24, 2017 11:24

Hva har naboen på sin side av gjerdet da? Har han/hun ingen ting gjør det kanskje ikke noe om hekken er nær gjerdet. Tujahekken vil skjerme for deg. Kanskje vil den skygge for naboens planter - alt etter hvordan lystilgangen er. Tuja kan bli svære trær om de får vokse i høyden. Ganske flotte som enkeltstående trær. Lurer på hvordan stammen på tujahekker blir etter hvert. Kanskje må hekken byttes ut etter en del år?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Imitthus Man Jun 26, 2017 16:13

orm skrev:Hva har naboen på sin side av gjerdet da? Har han/hun ingen ting gjør det kanskje ikke noe om hekken er nær gjerdet. Tujahekken vil skjerme for deg. Kanskje vil den skygge for naboens planter - alt etter hvordan lystilgangen er. Tuja kan bli svære trær om de får vokse i høyden. Ganske flotte som enkeltstående trær. Lurer på hvordan stammen på tujahekker blir etter hvert. Kanskje må hekken byttes ut etter en del år?

De har ingenting på sin side foreløpig ihvertfall. Men uansett så er det jo bare sånn det er å bo i et nabolag. Alle har rett til å sette opp en maks 2m høy høy hekk. Men sola går nok så langt opp på himmelen at det vil ikke skygge mer enn helt inntil gjerde :)
Imitthus

Innlegg Indre Enfold Tir Jul 11, 2017 19:41

Naboen har Tuja på sin side av gjerdet og det er jo en fordel for meg, men han ventet for lenge med å klippe den dessverre. Den er blitt for grov (se andre innlegg)
Folk må jo være helt gale hvis de ikke tåler at Tujaen toucher nettinggjerdet. Jeg stusser naboens Tuja på min side og bruker greinene litt til vinterdekke.
Jeg har ellers mye gærne naboer på de andre sidene av tomta, vi tar det en annen gang.
En kjerring mente jeg skulle sette det stakkars MAXBO-gjerdet en meter inn på min egen tomt, slik at jeg ikke behøvde å tråkke på deres jord når jeg skulle male det (!) Man lurer på hvordan de har klart seg uten gjerde i 50 år? Eller hvordan de klarer å ha naboer i det hele tatt?
Loven er klar, naboene skal vedlikeholde hver sin side av gjerdet. Eller klippe hver sin side av hekken. Er nok flere enn deg som har "Donald-naboer" der.
Indre Enfold
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg toveve Tir Jul 11, 2017 21:51

Indre Enfold skrev:Naboen har Tuja på sin side av gjerdet og det er jo en fordel for meg, men han ventet for lenge med å klippe den dessverre. Den er blitt for grov (se andre innlegg)
Folk må jo være helt gale hvis de ikke tåler at Tujaen toucher nettinggjerdet. Jeg stusser naboens Tuja på min side og bruker greinene litt til vinterdekke.
Jeg har ellers mye gærne naboer på de andre sidene av tomta, vi tar det en annen gang.
En kjerring mente jeg skulle sette det stakkars MAXBO-gjerdet en meter inn på min egen tomt, slik at jeg ikke behøvde å tråkke på deres jord når jeg skulle male det (!) Man lurer på hvordan de har klart seg uten gjerde i 50 år? Eller hvordan de klarer å ha naboer i det hele tatt?
Loven er klar, naboene skal vedlikeholde hver sin side av gjerdet. Eller klippe hver sin side av hekken. Er nok flere enn deg som har "Donald-naboer" der.

Naboen min får angst av noen få greiner med blærespira som så vidt rører nettinggjerdet og jeg har fått skriftlig klage på ugress i blomsterbedet mitt som går langs med nettinggjerdet :roll:
Det er ikke så rart det blir krig xx(
Vi vurderer også to meter høy tujahekk.
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester