Flere enn meg som lengter?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Flere enn meg som lengter?

Innlegg Elin Ons Jan 10, 2018 16:07

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Noen som er igang med planlegging av vårsesongen? Fortell!!
"All the flowers of all the tomorrows are in the seeds of today"
Indian proverb
Bilde
Brukerens avatar
Elin
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Flere enn meg som lengter?

Innlegg blys Ons Jan 10, 2018 17:42

Nei du er nok ikkje åleine om å lengta mot vår og hagearbeid.
No er det ikkje noko å gjera i hagen, alle bed er frosne. Men eg har eit kaldt drivhus og der har eg vintersådd diverse
kål, salat, dill og persille. Det er enno lenge før det spirer, men eg har no såvidt fått brukt såhanda (abstinens nesten)
Elles har eg sådd innomhus; chili, physalis, dill og persille. Chili og dill spirte på 4 dagar.
Eg skal vinterså meir ute i kaldt drivhus, men skal roa innomhussåddane til i mars.
Eg har kjøpt mykje grønsaksfrø frå østeuropa som eg håpar kan vere kuldetålige for vårt klima.
Det går rett veg og mot lysare tider :D .....heldigvis.
blys
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Dag Ons Jan 10, 2018 18:49

Og jeg gleder meg over at vi fortsatt har vinter. Lengselen etter våren kommer sterkere når snøen holder på
å forsvinne. I dag har det vært minus 16, og dermed har jeg droppet skituren i dag. Det ser ut til at vi fortsatt
får noen herlige vinterdager.
I kveld har jeg vært nede i kjelleren for å inspisere mine roser som står i et mørkt og kaldt rom. Det ser supert ut
så langt. Flere hundre rosestiklinger viser tegn til liv. Ute er jeg spent på om alle Kordesrosene kommer til å
overleve. Nå er det jo massevis av snø, men jeg er redd for all barfrosten før jul.
Men det går fort mot vår, og da vil jeg få svaret.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Villrose Ons Jan 10, 2018 20:14

Ja, dette er er jo tiden for lengting og forventing!
(Selv om jeg, som Dag, også setter pris på fine vinterdager og friske skiturer)
Det hele startet i høstmånedene, da både mengder av tulipanløk og de lekreste små skatter i knollstadiet ble gravd ned i jorda. Gleder meg veldig til å se resultatet :wizard:
Akkurat nå er det å velge og vrake i frøkatalogene. Alltid like gøy! Rydde i frøboksene. Plantebordet i kjelleren er klart. Såjord, potter og annet utstyr er mer eller mindre funnet fram. Nå blir de første frøene sådd, så vårsesongen er allerede i gang!
Om kort tid er alle ledige flater i huset fylt opp av minidrivhus og spirer :hair:
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Runegutt Ons Jan 10, 2018 23:02

Utålmodig som jeg er, er jeg allerede i gang.
Tre Villma tomatplanter, stiklinger av fjorårets er i gang.
Har planta kanelbasilikum, 50 løk (keppa) fra frø, og 50 Mini Galleri lupiner, hvorav halvparten fra egne frø.
Dette er mine første egensanka frø, og de spirer (jippi)
Har eller sådd litt salat og krydderurter, så jeg får litt ferskgrønt i huset igjen.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt

Innlegg Nienna Tor Jan 11, 2018 12:30

Snø er ikke min greie. Så jeg har kortet ventetiden med et utvalg salatplanter og andre spiselige vekster som får klare seg med opptil ti grader på glassverandaen. De har ikke hatt ekstralys, men jeg henger nok opp vekstlys når nye spirer skal opp og frem. Salatplantene er cicori, og jeg sådde dem i høst. Har ikke erfaring med cicorisalat, og tenkte å bare teste noen gamle frø. Tok også inn rødbeter som var sådd ganske sent. Bladene høster jeg av ennå. De er utrolig gode i salat.

Bilde
Utendørs er det også vårtegn å se. Vintersalaten står grønn og fin i pallekarm. Og jeg høster fortsatt grønnkål, rosenkål og purre.

Bilde
Og her er løker på vei opp :D Hva gir vel mer vårglede enn løkvekster proppfulle av energi?
Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg toveve Tor Jan 11, 2018 12:37

Vi har allerede over 60 cm med snø og det er spådd ytterligere 40 cm over helgen xx(
Greiner knekker over alt i hagen og vi har knekt fiber. Nå nok snø.
Bilde
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Magne Tor Jan 11, 2018 22:35

Ja, begynner å glede meg til våren nå. :D

Bilde
Helleborus thibetanus i ferd med å bryte jordskorpa!
Bilde
Hamamelis x intermedia i blomst nå.
Bilde
Viburnum furcatum.
Svenskene kaller denne »Gaffelolvon» Mulig det med gaffel skyldes skuddene som er helt klare til å sprette er litt som en gaffel.
Hilsen Magne
Brukerens avatar
Magne

Innlegg Solveig Lør Jan 13, 2018 12:21

Jeg lengter noe så innmari til våren! Men samtidig så er jeg nesten glad for at vi ikke har kommet så langt enda. Hadde ikke hatt tid til å holde på ute, og det hadde blitt veldig frustrerende!

Magne: Så flotte de er skuddene på din Viburnum furcatum! Stilig den Hamamelisen også. I det hele tatt er det så mange flotte busker og trær å få nå for tiden, så det kommer til å bli rene jungelen her, hvis jeg skal ha alt jeg har lyst på ... :lol: .

Det jeg gleder meg veldig til, er å se igjen en del nyplantede ting. Planter jeg håper vil trives hos meg og som jeg vil få stor glede av i mange år fremover, f.eks. nye planter fra Planteriket/Svein :-).
FIkk en ny julerose som jeg håper rådyrene holder seg unna. Har ikke sett den i blomst, men bladene er jo noe for seg selv

Bilde
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Elin Lør Jan 13, 2018 15:36

Kjekt å se hva at det begynner å krible hos flere!
I dag skal vi ned i pplanterommet for å rydde opp etter sensommeren og høstens rot. Klargjøre for en ny sesong: Og samtidig plante opp røtter av Epimedium pseudowushanense, knoller av Polygonatum kingianum og bittesmå løker av Crocus alatavicus som kom i posten fra Kina i går :) Blir kjekt å få jord mellom fingrene igjen!!! :jump:
Var innom plantasjen og kjøpte noen nyttevekstfrø i går også: Squash, paprika, chili, sukkererter, slangeagurk og tomater. Kjekt å kunne høste litt ut av drivhuset i sesongen :) Men drøyer med å så disse :)

Solveig: Nyplantinger er jo det mest spennende nå på våren! Og ikke minst det å se om de som lever på grensen av herdighetssonen har overlevd i år også....:P
Gleder meg også til julerosene dukker opp! Rådyra er fæle her hos oss også, men julerosene ligger under snøen her nå, så da forsyner de seg heller med Rhododendron og roser........:(
Her er et lite knippe av de som dukker opp her hos oss :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Litt spennende er det i år også å se om snøklokkene vi kjøpte av Jonny la på seg noe i vekstsesongen i fjor:)
"All the flowers of all the tomorrows are in the seeds of today"
Indian proverb
Bilde
Brukerens avatar
Elin
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Camilla H Tor Jan 18, 2018 18:54

Ja visst kribler det!
Har kjøpt frø i to omganger og det gikk over alle støvelskaft! :mrgreen: Må jo prøve å rekke over det også..
Men har et par veninner jeg kan prakke både blomster og annet på, når det begynner å fylle seg opp for mye her, he, he..
Camilla H
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest