Beskjære gammel syrén

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Beskjære gammel syrén

Innlegg Arild Fre Mai 25, 2018 11:00

Har noen erfaring med å fornye gammel syrén? Den er over 80 år, usikkert på hvor mye, trolig under 90. Det ser ut som det er den vanlige lilla typen, flere stammer samlet til et ca 4 meter høyt tre. Den heller nå utover veien, og jeg vil helst den skal bli fin igjen men den må blir litt lavere. Den står i fare for å blir kuttet til bakken. Spirer syrén fra tykke stammer og grener? Akkurat nå blomstrer den.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Re: Beskjære gammel syrén

Innlegg Nienna Fre Mai 25, 2018 15:51

Syrin spirer på gammel ved. Jeg ville beskjært den gamle kjempen gradvis, f.eks to av stammene i år etter blomstringen. Gjerne i litt forskjellig høyde slik at syrinen etter hvert for fin fasong.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg akr Ons Mai 30, 2018 13:40

Ja, gammel syrin spirer med masse rotskudd, men det tar år før den blomstrergjen!
akr
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Arild Lør Jun 02, 2018 12:40

Jeg håper det går an å ta vare på noen av stammene, de er friske og tykke, tror det er over 20 år siden noen har vært borti den. Den er litt av et syn når den blomstrer, men noen av naboene syns den brer seg litt mye ut i veien. Jeg håpet vi kunne slippe å ta den helt til bakken, foreløpig står den der urørt.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Lør Jun 02, 2018 12:52

Det går fint an å bare beskjære stammer som brer seg i uønsket retning. Jeg ville også beholdt så mye som mulig. Slike gamle syriner har karakter :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest