Fjerning av skogskjegg

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Fjerning av skogskjegg

Innlegg esk Tor Mai 31, 2018 15:10

I år har jeg til fulle forstått hvorfor skogskjegg har blitt svartelistet! Kom til feriehuset (fjellet) og oppdaget at en av skogskjeggbuskene har blitt tre ganger så stor i løpet av null tid. I tillegg en mengde skudd utover plenen, de høyeste allerede en 40 cm høye og umulig å rive opp. Tidligere har den også selvsådd seg til en annen del av hagen, og gitt buskvekst på uønsket sted. Hva gjør jeg? Er det best å fjerne alle sammen og heller plante noe annet? Dette stedet må ha en "latmannshage", siden den ikke blir fulgt opp kontinuerlig. Og hvordan få dem vekk effektivt i så fall? Dette er snakk om fire busker, inkludert denne som nå kan telle som tre...!
esk
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Fjerning av skogskjegg

Innlegg Nienna Fre Jun 01, 2018 18:15

Jeg ville bare ha gravd dem opp. Og klippet ned rotskuddene i plenen. Plenklipperen vil holde dem borte hvis plenen blir klippet regelmessig.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg esk Tor Jul 12, 2018 12:08

Her må ting oppklares fra min side: Jeg har stusset noe veldig nå utover blomstringa, for den nevnte skogskjeggen har ikke sett helt lik ut som de andre. Og den har også spredt seg mye mer voldsomt og ukontrollerbart enn skogskjeggbuskene. Svaret etter litt søking på nettet åpenbarte seg: Det er ikke skogskjegg, men rognspirea, såvidt jeg kan bedømme. Så lenge det bare var blader, så jeg ikke forskjellen, hagenovise som jeg er. Rognspirea er også svartelistet, og jeg kan understreke at det er av enda mer åpenbare grunner enn skogskjegg. :)
esk

Innlegg Nienna Tor Jul 12, 2018 18:07

Jeg stusset jeg også over at skogskjegg skulle formere seg så voldsomt med utløpere. Mine skogskjegg holder seg nemlig greit på plassen sin. Ikke har jeg funnet frøplanter heller. Rognspirea har jeg ikke. Håper noen andre kan gi deg råd om hvordan du best kan bli kvitt dem.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg esk Fre Jul 13, 2018 11:34

Takk for svar, Nienna!
Det må også sies at på linje med denne rognspireaen er blåleddved, som det er flere av her på tomta. Nydelige busker, men som den sprer seg - per frø antar jeg, siden jeg finner nye spirer langt unna. Den har jeg gitt litt opp, må jeg innrømme.

Men altså, dere hagekunnskapsrike der ute: Hva gjør jeg med rognspireaen? Den har helt tydelig rotsystem langt utover plenen, det kommer skudd i vilden sky mellom hver plenklipping! Er det nok å grave opp, eller må det sterkere lut til?
esk

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester