aronia melanocarpa moskva

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

aronia melanocarpa moskva

Innlegg Pia Man Sep 10, 2018 9:37

Kan aronia melanocarpa moskva fungere som et solitærtre i hagen, eller er den best som hekk? Jeg leter etter et ikke for høyt tre, som helst har litt "luftig" vekst da vi skal ha en gangsti like ved (altså ikke for tett nede). Gjerne mørkerøde blader som japansk lønn. Vurderer også hjortesumak eller hjertetre. I går kom jeg over nevnte svartsurbær på et hagesenter, temmelig høye planter, og de får jo nydelige høstfarger - men hvilket av disse trærne er finest? :)
Pia
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: aronia melanocarpa moskva

Innlegg Knut Tistel Man Sep 10, 2018 15:51

Jeg tror ikke aronia melanocarpa blir noe tre å snakke om; den er nå mest busk i sin natur. Jeg har noen som jeg har latt vokse fritt som busker og de er vel 3-4 meter høye. Men de er veldig glisne, og jeg tror ikke jeg ville brukt dem som solitærer; til det synes jeg dekorasjonsverdien ikke er høy nok. Rett nok er de flott på høsten når fargene kommer, og bærene er jo gode og sunne, men av de tre du nevner tror jeg heller jeg ville gått for hjortesumak eller hjertetre. Hjertetreet blir jo veldig svært på sikt da, men det tar jo en del år før man kommer dit. Det kan man jo beskjære langs gangstien hvis det blir litt i veien, bare ta bort utvalgte greiner, så vil det likevel framstå som et vakkert tre. Hjortesumaken blir jo ikke så høy, så den passer jo fint til ditt formål. Bare vær obs på at den setter masse rotskudd når den først har kommet i god vekst.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Pia Man Sep 10, 2018 16:23

Takk for svar! Jeg ønsker i grunnen et tre med flere stammer, og det bør være litt glissent nede slik at det ikke tar så mye plass. Kan jo evt klippe og forme det slik også ved å fjerne skudd nede.
Jeg så et hjertetre på hagesenteret nylig som het Snowball - vet noen om dette er podet på stamme, eller om det kan komme flere skudd på stammen eller fra røttene? Vil helst ikke ha kulevekst, men litt åpnere krone (eller aller helst flere stammer da)... Noen med erfaring med dette treet, som vet hvor stort det blir (og hvor fort det vokser)? Eller finnes det andre varianter av hjertetre som passer bedre til mine ønsker?
Pia

Innlegg calypso Man Sep 10, 2018 16:36

Hva med rogn? Ikke særlig eksotisk, kanskje, men problemfritt, og kan formes helt etter ønske.
- og om du poder på en eplegren eller to, blir det både blikkfang og samtaleobjekt. Rogn er vel det treet som er enklest å øve poding på.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg roots_feeding Ons Sep 19, 2018 13:03

Enig Ståle,

Det finnes mange arter Sorbus som ikke blir så store... De kan også kjøpes ganske ferdig tilvokste fra ulike planteskoler.
Du skriver du bor på Vestlandet og jeg regner med at du da har ganske frodig klima. Med mindre du bor i høyden bør du regne med at trærne du planter blir fult utvokst.

De fleste Sorbus får ildrøde høstfarger og kan måle seg med Aronia og andre fargesterke planter.

Se utvalg hos Folkvord eller Ødegård osv...
roots_feeding

Innlegg roots_feeding Ons Sep 19, 2018 13:33

evt. Cercis canadensis

Flerstammet, blomsterprakt på våren og fine høstfarger....
roots_feeding

Innlegg Aleksander Ons Okt 10, 2018 23:35

Hjertetre er ingen dum idé. Ofte flerstamma og med artige vårskudd, fin høstfarge og ikke minst himmelsk høstduft! Går forbi et flott hjertetre en gang i blant her som fyller heler lufta med ei lukt av sukkerspinn eller småkaker. Den duften merker jeg nå på tredje uka.
Bilde

Japanstewartia ser jeg en gang i blant. Fine høstfarger, fin bark og litt uvanlig blomstringstid. Ikke så typisk med flerstamma vekst derimot.
Bilde

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for prydkirsebær, og da Prunus 'Accolade' i særdeleshet. Kanskje ikke så luftig som du ønsker?
Bilde
Må jo tøye klimasonegrensene litt! :mrgreen:
Brukerens avatar
Aleksander

Innlegg kirsitn Fre Okt 12, 2018 9:34

Aleksander skrev:Hjertetre er ingen dum idé. Ofte flerstamma og med artige vårskudd, fin høstfarge og ikke minst himmelsk høstduft! Går forbi et flott hjertetre en gang i blant her som fyller heler lufta med ei lukt av sukkerspinn eller småkaker. Den duften merker jeg nå på tredje uka.

Var ikke klar over at hjertetre har duft om høsten (har bare sett dem på gartneri om våren). Er det samme duft som fra f.eks. marigras (kumarin) eller er det andre duftstoffer som blir produsert når den mister bladene?
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Knut Tistel Fre Okt 12, 2018 9:52

Det dufter fra bladene når de faller av om høsten; så det er muligens et produkt av nedbrytningen av bladene. Her i hagen mistet japanhjertetreet mitt bladene for rundt en måned siden, og enda dufter det deilig søtt i området rundt treet.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg kirsitn Fre Okt 12, 2018 20:09

Fant ut at stoffet de produserer er maltol, som er det samme stoffet som dannes når man varmer opp sukker.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Knut Tistel Fre Okt 12, 2018 20:35

Takk for informasjonen; det var morsomt å høre. Ikke rart det lukter søtt da.
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg kirsitn Fre Okt 12, 2018 20:39

Ser forresten at du også bor i Oslo. Det er ikke tilfeldigvis i nærheten av Risløkka, Gaustad eller sykkelveien mellom disse to stedene? Hadde vært nyttig å kjenne duften til bladene for å se om den er så god at jeg burde investere i et slikt tre (selv om jeg i så fall vil måtte holde det kraftig nede pga. plassmangel). Er jo mulig jeg kunne finne en plante å lukte på på et gartneri også, men tviler litt på at den lokale Plantasjen har det inne - de har ikke allverdens utvalg...
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Knut Tistel Fre Okt 12, 2018 22:14

Bor i Sørkedalen; så det er et stykke unna. Nå er det en måned siden bladene falt, og de har blåst litt rundt og spredt seg omkring i hagen; så det er mest en liten eim, tidvis her og der, men ikke den intense duften som de første ukene.

Den beste muligheten nå i Oslo vil jeg tro kunne være botanisk hage. Jeg har ikke vært der i høst; så jeg vet ikke hvordan det ligger an med løvfallet der, men de pleier å ligge et par uker etter meg her oppe i høyden. Så det burde være riktig tid for duftende blader der. Jeg har aldri oppfattet at bladene dufter mens de henger på planten, det er helst når det ligger et lag på bakken man merker det godt.
Brukerens avatar
Knut Tistel

Innlegg Cornelius Lør Okt 13, 2018 5:11

Jeg har óg et oppreist hjertetre her i hagen, og det er gammelt, ca. 10-11 meter høyt. Når vi kjøpte huset her for 10 år siden, så var det rundt 8 meter høyt; pjuskete og ustelt, og en hovedstamme (av 3) på ca. 15 cm diam. var kuttet av. Vi ryddet opp i noen døde grener, og har gjødslet generelt rundt treet i flere år, og nå er det mye frodigere. For 2-3 år siden, så kom det opp noen nye 'stammer'/grener helt nede ved rota, over bakke.

Vårt tre dufter kraftigst i mildt oppholdsvær, med høy luftfuktighet og lite vind - og som andre skriver; fra bladene ligger på bakken. :)

For ca. 4 år siden, så kjøpte jeg et hengehjertetre, men det dufter ikke av bladene, og det blir bare kjedelig gult om høsten, mens det gamle oppreiste får fantastiske oransje og rødfarger...
Cornelius

Innlegg kirsitn Ons Okt 17, 2018 13:21

Takk for svar. Jeg har ikke rukket å komme meg innom botanisk hage, og min nærmeste Plantasjen hadde ikke tatt inn hjertetre i år, så jeg får lokalisere hjertetreet i botanisk hage på våren og gjøre et nytt forsøk på å lukte på det til neste høst.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Aleksander Tor Okt 18, 2018 23:27

Artig at dere skulle nevne botanisk hage, for jeg gikk gjennom der på søndag og kjente duften fra hjertetre flere ganger uten at jeg greide å finne treet :lol: Naboen har også et hengehjertetre og jeg stussa over at jeg ikke kunne lukte noe... syntes heller ikke det så noe fint ut nå på høsten - det ble bare delvis gult og nå er alt lauvet falt av.

Det står noen enorme og gamle eksemplar på NMBU også. Fem-seks trær minst. De har virkelig fylt hele området med sukkerspinnlukt i over en måned nå.
Må jo tøye klimasonegrensene litt! :mrgreen:
Brukerens avatar
Aleksander

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest