Morelltretrøbbel

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Morelltretrøbbel

Innlegg Billie Tor Mai 16, 2019 21:32

Hei

Jeg har et morelltre som har begynt å dele seg i to. Er det noen eksperter her som har noen forslag til hva jeg bør gjøre? Skjære ned de store greinene (som da medfører at jeg mister mye frukt)...eller skal jeg bare la det være slik det er... Er takknemlig for forslag.

Bilde
Bilde
Billie
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Morelltretrøbbel

Innlegg Runegutt Tor Mai 16, 2019 22:40

auch
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Tor Mai 16, 2019 23:49

Jeg er ingen ekspert. Men jeg ville latt treet være i fred. Jeg synes slike gamle trær er fine og har karakter. Kanskje har naturen en løsning :) Mange trær overlever og tilpasser seg skader.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg roots_feeding Tor Mai 16, 2019 23:58

Støtt det opp....
roots_feeding
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Lør Mai 18, 2019 15:13

Velkommen til hagEgal! Har selv et plommetre som en høst begynte å dele seg i stammen p.g.a. frukttyngde. Det ble spjelket og bundet opp og leverte i mange år før vi til slutt kuttet ene halvdelen p.g.a. treets størrelse. Fryktet at det da ville dø og plantet et nytt tilsvarende, men det lever, vokser og bærer fremdeles til tross for noe råte i stammen. Nå hadde nok dette treet lengre stamme enn ditt og her var en vegg man kunne binde det opp mot. Ikke samme frukttre heller. Er det mulighet for å støtte det opp og kanskje binde de to halvdelene sammen på et vis, ville jeg nok prøvd det, selv om det ikke blir enkelt da det kan se ut som de to halvdelene har vokst slik en del år.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Billie Søn Mai 19, 2019 10:28

Takk for svar. Nå skal det sies at på "baksiden" av treet er sprekken mye mindre. Hadde det vært en ide å kutte ned de øverste greinene? De bærer bra med frukt, men er som regel aldri så høyt oppe, så de kunne like gjerne bli skjært ned. Da vil ihvertfall belastningen på stammen bli noe mindre går jeg ut i fra.
Billie

Innlegg orm Man Mai 20, 2019 17:44

Selvsagt vil beskjæring på den siden belastningen er størst hjelpe. Det vil også gi ny vekst. Man må selv bestemme om det er frukten eller utseendet man setter mest pris på. Slike gamle morelltrær blir jo enorme, så her er det tatt ganske tykke greiner (opp til ca. 20 cm diameter) på slike trær p.g. a. plass og lystilgang for andre planter. Ikke veldig vakkert, men det måtte til. Ser ut til at trærne tåler det. De er beskåret på høsten.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester