Tvilsom tomatnæring fra plantasjen?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Tvilsom tomatnæring fra plantasjen?

Innlegg Johan Bogeberg Tor Jul 11, 2019 19:15

Hei!

Har nylig kjøpt Plantasjen's flytende tomat næring. Etter nærmere undersøkelser ser jeg at den har en NPK på 6-1-2, altså svært lite fosfor og kalium! I mitt hode fremmer dette vekst for grønne blader, men lite blomster og røtter. Er det noe jeg missforstår? Har noen kanskje en anbefaling til hvor jeg kan få tak i hvilken som er bedre?

Takk!
Johan Bogeberg
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Tvilsom tomatnæring fra plantasjen?

Innlegg gartner10 Man Jul 15, 2019 12:50

Med så lave tall er det meste bedre enn det. Nitrogen alene bør være over 10%.
Øystein, gartneren i Østfold

Besøk min blogg:
http://tangolilies.blogspot.no/
gartner10
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg krepsemor Man Jul 15, 2019 19:47

gartner10 skrev:Med så lave tall er det meste bedre enn det. Nitrogen alene bør være over 10%.

Det er den tomatnæringen jeg også har brukt!!! Jeg har ikke så mye greie på forholdene mellom de forskjellige mineralene og næringsstoffene, og stoler dessverre på produktene som er å få kjøpt! Jeg har plantet tomatene i 1/3 kugjødselkompost og 2/3 vanlig jord. Siden jeg er usikker på hvor lenge det holder for plantene, gjødsler jeg med denne fra Plantasjen i tillegg etter noen uker!

Hvilken tomatnæring anbefaler dere å bruke?
Et ansikt uten fregner er som et blomsterbed uten blomster
Brukerens avatar
krepsemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Villrose Man Jul 15, 2019 20:37

Superba og kalksalpeter oppløst i vann.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg gartner10 Man Jul 15, 2019 20:53

Villrose skrev:Superba og kalksalpeter oppløst i vann.

Bruker noe tilsvarende selv, den samme type gjødsel som et lokalt gartneri bruker i sin produksjon. Kjempefornøyd.
Øystein, gartneren i Østfold

Besøk min blogg:
http://tangolilies.blogspot.no/
gartner10
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Johan Bogeberg Ons Jul 24, 2019 11:02

Takk for input! Etter nærmere undersøkelser skjønner jeg at Plantasjen er feil sted å handle på, eller å i det hele tatt få riktig råd og veiledning. Skuffende greier.

Kom over denne fine grafen som viser hvilke hovednæringstoffer tomatplanten bruker. De to toppene på dag 80 og 110 er høsting av tomater.
Bilde
Her er artikkelen for de som ønsker å fordype seg: https://www.haifa-group.com/crop-guide/vegetables/tomato/crop-guide-tomato-plant-nutrition

Her er planen videre, om det er noe som skurrer så opplys meg gjerne =)
Planten står nå i krukke, med fersk "grønnsak og urte" jord fra Plantasjen, med leca i bunn. Jeg bruker også to sterke LED vekstlamper da det ikke er nok sol der den står.

Når planten har vokst seg omtrent 20cm høy planlegger jeg å legge til Kristalon plus https://www.matoghage.no/kristalon-plus.html?search=kri
med NPK 8 -3 -27.

Siden det er litt lite Nitrogen, blander jeg inn Calcinitt https://www.matoghage.no/calcinit-kalksalpeter.html?search=calc
Som også inneholder mye Kalsium - hvilket jeg har skjønt at er veldig viktig for tomatplanten - spesielt mtp. modning av frukt.

siden tomatplanten også er veldig glad i Magnesium, legger jeg også til Epsom salt https://www.matoghage.no/epsom-salt-mgso4.html?search=epsom
Som består utelukkende av Magnesiumsulfat.

Jeg tenker å blande dette inn i ny jord som jeg topper med - ca. 3-5 cm. Tomatplanten har jo den egenskapen at den kan lage nye røtter fra hvor som helst på stilken, så da vil jeg også "tvinge" den til å lage enda større rotsystem.

Jeg er usikker på dosering, så kommer til å følge instruksene på produktene, men holde meg på den lave siden.

Når de første tegnene på blomster dukker opp, kjører jeg på med en noe sterkere dose, denne gangen blander jeg gjødselen med vann - to separate kanner, så ikke jeg får noen uheldige kjemiske reaksjoner. Her vurderer jeg også å velge bort Calcinitt for å holde igjen på Nitrogen - men isteden bruke gips for å være sikker på at planten får nok Kalsium.https://www.matoghage.no/gips-gypsum.html?search=gip
Epsom salt skal den også få rikelig med.

Sånn ser det ut i dag:
https://www.dropbox.com/s/l8huslg4ujnth63/20190724_115319.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/txdhf46yec09het/20190724_115325.jpg?dl=0
Johan Bogeberg

Innlegg timanna Ons Jul 24, 2019 16:15

Velkommen til hagEgal, Johan!
Jeg har hatt tomater hver sommer i mange år, og brukt mange forskjellige typer gjødsel. Men så vitenskapelig som du, har jeg nå aldri vært! :lol:
Et par år har de fått vanlig Substral i vannet, hele tiden. Og noen år brukte jeg Superba og kalksalpeter. De siste årene har jeg gitt dem Helgjødsel, som er pelletert hønemøkk tilsatt noen mineraler som hønene ikke skiter ... litt aske fra ovnen har de også fått.
Og resultatene har vært bra, hvert år. Men jeg tror det var Superba som var best, uten at jeg vil sverge på det. Tomater trenger mat, mye mat. Det er det viktigste, så kan de vitenskapelige beregningene selvfølgelig pynte litt på det.
Men jeg lurer på hvor store plantene dine er? Hvis de ikke har blomstret ennå, kan det vel knipe med å få modne tomater i år, ihvertfall ute. Nå vet jeg selvfølgelig ikke hvor du bor, men tomatene må nok inn når det blir kjølig ute. Jeg hadde tomater inne et par år, i et sørvendt vindu. Det var helt ypperlig, men de tok litt plass i stua etterhvert! :lol: Vi høstet de siste rett før jul, så sesongen ble lang. :mrgreen:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Johan Bogeberg Ons Jul 24, 2019 19:08

Takk for hyggelig velkomst! Hehe ja jeg har tendens til å la meg forføre av vitenskap og alt som ligger bak, det er noe som gjør det litt ekstra spennende =) Men jeg skal ikke skryte på meg noe som helst, da jeg fortsatt er helt fersk på tomater, og kan ikke vise til noen gode resultater. Men jeg håper det skal gå!

Grunnen til at planten er så sent ute er fordi jeg måtte avbryte forrige forsøk. For å gjøre opp for lite lys har jeg installert 2 ganske kraftige LED lys (forbruk på ca. 90w) beregnet på planter, og gror planten innendørs under et vest-vendt vindu. Bilder kan sees via de to nederste linkene i mitt forrige innlegg. Skal prøve å holde tråden oppdatert, og er det noe jeg gjør feil håper jeg noen her kan plukke opp det =)
Johan Bogeberg

Innlegg timanna Ons Jul 24, 2019 21:17

Jeg kunne dessverre ikke se bildene. Kan du prøve å bruke den bildefunksjonen vi har i forumet? Det står rett under den ruta du skriver innlegget i, grønn skrift, Last opp/legg inn bilde. Hvis du velger en ikke altfor stor oppløsning, går det veldig fint :)
Det var fint at planten står inne, da får du ikke problemer med kulde!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Johan Bogeberg Tor Jul 25, 2019 9:40

Sånn =)

Bilde

Bilde
Johan Bogeberg

Innlegg timanna Tor Jul 25, 2019 12:03

Den var ikke stor! Men tomater vokser fort når de kommer i gang :) Hvilken sort er det?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Johan Bogeberg Tir Jul 30, 2019 10:09

Ja nå har den begynt å skyte fart! Paul robeson heter sorten, skal visst være ganske populær og unik på smak: https://www.rareseeds.com/paul-robeson-tomato/
Johan Bogeberg

Innlegg Johan Bogeberg Tir Jul 30, 2019 10:27

Slik ser det nå ut, 31 dager siden frøene ble plantet. Planten har aldri fått gjødsel, men skal få det i dag. Det har dukket opp en del nattsvermere og småfluer i det siste, og jeg er redd de legger larver som kommer til å ødelegge planten. Det er vel kanskje et typisk problem med mye insekter sånn på slutten av sommeren?
Bilde

Kristalon, Epsom og Calcinit har ankommet posten, så skal mate planten med dette senere i dag.
Johan Bogeberg

Innlegg timanna Tir Jul 30, 2019 14:45

Det ser ut som en spennende sort! Jeg ønsker meg frø, hvis du får modne tomater! :D
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Johan Bogeberg Tir Jul 30, 2019 17:47

Det kan helt sikkert ordnes! Om det blir modne tomater da... Om ikke så anbefaler jeg uansett å ta en titt på denne siden hvor jeg kjøpte frøene. De har et utrolig sortiment med de rareste variantene; https://www.rareseeds.com/store/
Johan Bogeberg

Innlegg orm Lør Aug 03, 2019 10:57

Etter som tomatene står inne, er det nok gode sjanser til å få modne tomater så lenge de også har godt lys. Jeg har bare rasket sammen frø jeg hadde liggende. Fant igjen en pose med frø som opprinnelig er kjøpetomater fra Rema. Der var de kalt 'Dulcita'. Selv om disse har blitt sådd og tatt frø fra i noen år og stått smn. m. andre sorter, har de ikke endret smak og utseende. De er røde, villige, små og søte. Ser ikke veldig forskjell i modning på de som står i drivhuset og de som står ute. Mente jeg skulle ha noen andre også, men kanskje har de krepert i oppavlen. Tomatene er pottet i kugjødselkompost og har blitt gjødslet m. Substral + kalksalpeter når jeg har husket på det.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester