Tvilsom tomatnæring fra plantasjen?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Tvilsom tomatnæring fra plantasjen?

Innlegg Johan Bogeberg Tor Aug 08, 2019 13:28

Da har det gått 40 dager siden jeg satte frøene til spiring, og må si jeg er veldig positivt overrasket over hvor bra det går så langt!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg har valgt å beholde kun ett tyvskudd, men ser at selv en singel stamme tar nok plass. Avventer å ser hvordan det går.

Jeg skrev tidligere at jeg skulle blande inn litt Kristalon plus og Calcinit i jorda, men valgte å ikke gjøre dette da disse skal blandes med vann, og muligens ville skadet planten om jeg ikke fulgte bruksanvisningen. Istede blandet jeg ut stamløsninger etter "bruksanvisning" og videre to ubrukte bensinkanner med vann og stamløsning. Halv dose for tomat planten da denne fortsatt er ung. Jeg vanner sporadisk med disse bensinkannene. Jeg har også strødd litt epsom salt på toppen av jorda én gang.
Johan Bogeberg
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg akr Tor Aug 08, 2019 20:24

Veldig morsom lesning!
Skal øyeblikkeligbegynne å gi mine mer kalk, tenke å bruke beinmel, det må da kunne gå?
akr
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Johan Bogeberg Tor Aug 08, 2019 21:34

Kalk er vel "slang" for kalsiumkarbonat, eller kalsiumoksid? Altså ikke det samme som benmel om jeg ikke tar feil.

Benmel må da ha greit med Kalsium, men det har jo også en del nitrogen og fosfor, og ingen Kalium. Så da blir det kanskje fare for ubalanse. Spesielt mtp. At tomatene er så glad i Kalium - noe det blir mangel på om du bytter ut gjødselen med benmel, uten å tilsette noen annen form for Kalium da.

Hva med gips? https://www.matoghage.no/gips-gypsum.html

Det ser ut til å være en ganske "ren" og konsentrert kilde til Kalsium, uten å tukle for mye med ph eller andre næringsstoffer. Kanskje andre her som har erfaring med det?

Lys aske fra peisen kan også være en god kilde til Kalsium =)
Johan Bogeberg

Forrige

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester