Vinterlagring

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Vinterlagring

Innlegg orm Lør Sep 21, 2019 16:56

Om ikke alle utetermometerne mine viser feil, er det nå snart på tide å få inn plantene. En natt var det bare 4° på nordsiden. Mine pelargonia står tettpakket i bakker i mørkt kjølerom om vinteren. De får en skvett vann noen få ganger i løpet av vinteren. Noen kreperer, men de fleste klarer seg. Settes så i bed. For meg er de derfor hageplanter. Foreløpig har jeg hatt engelske- og slyngpelargonier i drivhus m. litt lys og varme. Lurer på om de vil greie seg i mørkt kjølerom. Er det noen som har prøvd å overvintre disse mørkt og kaldt? Har også hebe som har stått i drivhus på vinteren. Opprinnelig varigert, men begynner å kle seg i helgrønne blader. Er blitt en ganske stor busk og tar plass. (Har en godt tilvokst backup uten blomster). Den har begynt å blomstre nå. Har lurt på å la den friste vinteren, men kanskje skulle den få stå i garasjevinduet sammen m. hortensiaene (Hydragenå macrophylla). Ingen varme, men sistnevnte har klart seg der to vintre.

Bilde
Hortensiaene ser ut til å greie vinteren i garasjen bra.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Vinterlagring

Innlegg Nienna Søn Sep 22, 2019 15:34

Pelargonia skal klare overvintring mørkt og kaldt. Men den gangen jeg hadde pelargonia klippet jeg dem tilbake og hadde dem som stueplanter. Sikkert ikke det beste om man har mange og store planter. Hebe tåler litt frost. Her i sone 1 har mange dem i hagen året rundt. Men da plantet i bakken. Blir vinteren kald dør de gjerne ut. Hvis du har dine i krukker ville jeg satset på å overvintre dem i drivhuset.

Jeg prøver å ikke ha så mange planter som må inn. Men noe blir det. Sitrontre og oliven tåler litt frost. Så de er kommet inn i drivhuset. Sammen med flere store rosmarinbusker som også tåler vinteren i uoppvarmet drivhus. Før hadde jeg fuchsia, men det ble for mye styr med overvintring. Nå har jeg bare denne som klarer seg ute. Husker du den Orm? :) Fikk en stikling av deg for flere år siden.
Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Søn Sep 22, 2019 19:27

Var det den fuchsiaen som klarte seg ute her noen vintre før den sa takk for seg? I så fall Fuchsia magellanica alba - ikke helhvit men svakt rosa. Det rare var at den sto ikke på hagens luneste sted, men under et søtkirsebærtre mot nord. Vet jeg kjøpte en lignende på Hagemessa, men den hadde kanskje varigerte blad. Oppdaget en på sørsida her forrige dagen. Den ligner din. Husker ikke at jeg har satt den ned der i vår, men vet jeg har forsøkt denne der før. Får se hva jeg gjør med heben. Den er plantet i bakken, men tror jo egentlig ikke den vil klare vinteren her.

Bilde

Bilde
Slik ser den nyoppdagete ut. Har alt for mye.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Søn Sep 22, 2019 22:44

Ser ut som min er den samme som på bildet ditt. Blomstene på min er også veldig svak rosa. Tror egentlig ikke at de må ha så veldig lun plass. Greinene overlever vanligvis ikke vinteren uansett, og må klippes ned. Men den skyter fra roten. Så god drenering og et godt lag med løv som vinterdekke er minst like viktig. Særlig de første årene. Jeg har en vanlig Fuchsia magellanica som har overlevd i 12 år nå. Jeg flyttet den i vår. Rotsystemet var enormt. Tror den fint kunne fungert som hekk :) Den vanlige er kanskje hakket mer robust enn den rosa?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Fre Sep 27, 2019 12:43

Ja, alt over jordskorpa fryser jo ned. Har en maken i annet bed, men den vet jeg har overvintret i kjølerom. Kunne være fristende å la den stå igjen når jeg tar opp de andre. Å ha slike, som kom opp hver vår, hadde vært en drøm. Ser jo at det finnes flere herdige fuchsia som overlever hos noen, men er jo litt sjansespill da. Den vanlige du har, kjenner jeg ikke herdigheten til da jeg ikke har hatt den. Må innrømme det begynner å bli tungt med så mange ut- og innplanter.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester