Hjelp! Hva skjer med den nye plenen min?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hjelp! Hva skjer med den nye plenen min?

Innlegg AndersW Man Okt 21, 2019 8:14

Jeg anla plen for tre år siden og gjorde alt etter boka. Tror jeg i hvert fall... Jeg vendte jorda i ca 20-30cm dybde og hadde på 3-4cm med ny jord, plenmix med sand. Jeg har gjødslet tre ganger i året, men likevel har plenen alltid vært ujevn. Flott og sterk i ene enden og tam og treg i andre enden, gjerne med en del brune strå. I år er det verre enn noen gang og nå begynner det å bli mer ugress. Jeg så til og med litt mose i går. I tillegg går fugler og napper opp makk og lager stygge merker. Hva kan være galt? Drenering? Jorden?
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
AndersW
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hjelp! Hva skjer med den nye plenen min?

Innlegg aimar Man Okt 21, 2019 16:18

Jeg syns den plena di ser næringsfattig ut, eller at det er dårlig jord. Hva slags gjødsel bruker du? I hvilken del av landet er dette?
Jeg ville ha startet med å stikke spaden ned et par plasser, og vurdere jorda. Er den veldig våt eller veldig tørr? Lukter den rart eller veldig hard i overflata? Hvis du syns alt virker greit, kan du ta en jordprøve og sende inn til Eurofins for analyse.
Ser ut som om det er mye mark i plena, og det er jo et godt tegn, men det kan også være et tegn på litt vel mye fuktighet.
Det er jo også en mulighet for at du har masse oldenborrerlarver i jorda, og at det er de fuglene er på jakt etter. Oldenborrerlarvene spiser gressrøttene, og du vil få gulaktig plen, gjerne litt flekkvis. Du får google oldenborrer, og grave litt i jorda, og se om du finner noen. Oldenborrer trives gjerne der jorda er litt tørr og sandholdig.
Ja det var litt helgardering fra min side, men grav et par hull og sjekk det jeg nevnte, finner du ikke noe, tar du og sender inn en jordprøve. Håper du finner ut av problemet.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg AndersW Man Okt 21, 2019 17:28

Jeg har stort sett gjødslet med fullgjødsel, men ble anbefalt å bruke pellets (helgjødsel fra hageland) i vår og den hjelp litt. Ellers så er fult noe jeg har tenkt på. I utgangspunktet grenser plenen til skråning på to sider og natursteinsmur med god drenering under på ene langsiden. Plenen er kun 20x10 m. Da vi lagde plenen klarte vi ikke å få til skikkelig fall så den er mer eller lindre flat. Der hvor plenen er dårligst ser jeg at det tar litt lengre tid å tørke opp, men det er absolutt ikke bløtt eller danner seg dammer, men du ser det er fuktig noen dager etter siste regnfall. Jeg merket at jorden var relativt kompakt da jeg vendte den så det er mulig at den ikke drenerer så godt. Jordlaget er ca 1 meter, med litt mer i ytterkant. Det er en del småstein i jorden, men de øverste 20-30 cm er rensket for stein. Oldenborrerlarve har jeg tenkt på, og jeg har spadd litt i jorden uten å finne noe. Jeg bor utenfor Haugesund i relativt fuktig klima. Jeg kjøpte inn kalk første sesong, men jeg har aldri kalket. Jeg ville ta en prøve først, men det har ikke blitt. Jeg har også hørt at det ikke skal være nødvendig å kalke de første årene.
AndersW

Innlegg aimar Man Okt 21, 2019 19:44

Helgjødsel høres bra ut, og Haugesund bør være gunstig klima for plen. Jeg heller mot at du har hatt på for lite og for dårlig og kompakt jord. Enten bør du forbedre jorda du har med å legge ut og rake nedi 1/2 - 1 cm god jord med sand 2-3 ganger hvert år en stund framover. Eller starte forfra igjen, legge på 10-15 cm med god jord med sand, få litt bedre fall og så i på nytt.
Høres kanskje litt brutalt ut, men du kan jo ta en jordprøve før du konkluderer med at jorda er for dårlig. Ikke ta jordprøve bare i overflata, men grav 10-15 ned og ta med litt jord fra alle lag.
aimar

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 4 gjester